Przygotujcie się. Już niedługo wiadomości będziemy oglądać w 360 stopniach

Autor: Maciej Luśtyk

3 Sierpień 2016
Artykuł na: 4-5 minut

Raptem na początku czerwca Getty zapowiedziało uruchomienie platformy dostarczającej materiał sferyczny do oglądania w goglach VR, a teraz w ślady firmy idzie agencja Reuters, która zapowiada długofalową współpracę z Samsungiem, którego systemy będzie wykorzystywać do relacjonowania wydarzeń.

Gdy w czerwcu Getty zapowiedziało, że każdy fotoreporter relacjonujący Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro będzie wyposażony dodatkowo w kamerę 360° zastanawialiśmy się czy materiały sferyczne zdominują rynek mediów. Obserwując rozwój wydarzeń i wysiłek jaki producenci wkładają w promowanie technologii zdaje się to już niemal pewne. Do grona dużych graczy inwestujących w rozwiązania z segmentu VR dołącza agencja Reuters (największy na świecie dostarczyciel materiałów informacyjnych), która zawiązała współpracę z Samsungiem - jednym z głównych popularyzatorów rzeczywistości wirtualnej.

Jak czytamy, w ramach współpracy Samsung wyposaży 50 fotografów agencji z 25 krajów świata w kamery Samsung Gear 360, rejestrujące obraz w rozdzielczości 3840 x 1920 pikseli, które dodatkowo uszczelnione są przed kurzem i zachlapaniami, co pozwolić ma na dostarczanie wyjątkowych materiałów terenowych.

Przykładowy film nagrany kamerą Gear 360

- Nasze porozumienie z Samsungiem pozwoli nam rozwinąć dziennikarstwo wizualne i dostarczać bardziej wciągające materiały dla naszych widzów. Dzięki technologii VR użytkownicy będą w stanie spojrzeć na wydarzenia z szerszej perspektywy i otrzymają znacznie więcej kontekstu potrzebnego do ich zrozumienia - mówi Stephen Adler, szef i redaktor naczelny agencji.

Oprócz tego Reuters startuje z dedykowaną, darmową platformą Focus 360, przeznaczoną do oglądania filmów sferycznych, która zsynchronizowana będzie z dostępną na Androida i iOS aplikacją Reuters TV, dzięki czemu każdy zainteresowany, wyposażony w smartfon i gogle VR otrzyma wygodny dostęp do materiałów, które będzie można także pobierać w celu późniejszego obejrzenia.

Dodatkowo filmy zawitają do serwisu dystrybucyjnego Media Express, wraz z możliwością łatwego zamieszczania ich na zewnętrznych stronach internetowych. Możemy się więc spodziewać, że materiały sferyczne już wkrótce zaleją większość serwisów informacyjnych.

Przykładowy film nagrany kamerą Gear 360

Pierwszy materiał w serwisie pojawił się wczoraj. Choć składa się on wyłącznie z wątpliwej jakości zdjęć sferycznych i nie jest specjalnie imponujący, to możemy się spodziewać, że wraz z upływem czasu i rozwojem technologii tego typu content będzie powoli wypierał z mediów tradycyjne metody relacjonowania wydarzeń.

Czy fotografowie powinni się obawiać? Dobra, dwuwymiarowa fotografia zawsze będzie w cenie, choć istnieje obawa, że wraz z upływem czasu może stać się ona jedynie dodatkiem do newsów transmitowanych na żywo, prosto do urządzeń VR. Z pewnością to też dobry czas dla fotografów i filmowców zajmujących się różnego rodzaju relacjami do zainteresowania się i zainwestowania w kamery rejestrujące obraz sferyczny, bo prawdopodobnie już niedługo taki zestaw będzie standardem oczekiwanym przez klientów.

Pozostaje jedynie pytanie jak na sferyczne newsy zareagują zwykli odbiorcy. To wciąż raczkujący i nie do końca pewny rynek. Próby zainteresowania widza innym niż tradycyjnym odbiorem wizualnym nie zawsze kończą się powodzeniem. Warto przywołać tu chociażby telewizory z technologią wyświetlania 3D, która powoli umiera śmiercią naturalną.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem thomsonreuters.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)