Finał sprawy o plagiat w przypadku loga Nike Jumpman

Autor: Maciej Luśtyk

23 Czerwiec 2015
Artykuł na: 2-3 minuty
Na początku stycznia w internecie zrobiło się głośno o sprawie pozwania firmy Nike przez fotografa Jacobusa Rentmeestera, który twierdził, że producent tworząc znane logo marki Air Jordan dopuścił się plagiatu. Właśnie doczekaliśmy się werdyktu w tej sprawie.

Cała sprawa obraca się wokół zdjęcia, które Jacobus Rentmeester wykonał Michaelowi Jordanowi w 1984 roku, fotografując sportowców do specjalnej, olimpijskiej edycji magazynu Life. Na zdjęciu widzimy sportowca rzucającego do kosza w charakterystycznej pozie, którą kojarzą chyba wszyscy, którzy mieli styczność z koszykówką. Firma Nike zapłaciła wtedy fotografowi 150 dolarów za tymczasowe użycie dwóch fotografii z tamtej sesji. Rok później w materiałach promocyjnych producenta obuwia ukazało się bardzo podobne zdjęcie, które kilka lat później posłużyło za bazę do loga Jumpman, którym sygnowane są ubrania z serii Air Jordan.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Fotograf uznał, że Nike dopuścił się plagiatu i w styczniu założył sprawę przeciwko firmie. Po 6 miesiącach doczekaliśmy się werdyktu, według którego dowody przedstawione przez Jacobusa Rentmeestera nie są wystarczające by uznać działanie Nike’a za plagiat, a jedynym podobieństwem między zdjęciami jest to, że zostały wykonane na zewnątrz.

Biorąc pod uwagę, że Michaela Jordana widzieliśmy w tej charakterystycznej pozie tysiące razy, rzeczywiście ciężko mówić o plagiacie. Z drugiej strony fakt wcześniejszego używania “pierwowzoru” przez firmę Nike budzi pewne podejrzenia co do tego skąd wzięła się inspiracja na takie, a nie inne kadry.

Więcej przeczytacie na stronie sneakernews.com

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Canva przejmuje Affinity. Adobe będzie miało problem
Canva przejmuje Affinity. Adobe będzie miało problem
Znana wszystkim dobrze platforma do szybkiego projektowania graficznego przejmuje Affinity - producenta przystępnych cenowo alternatyw dla produktów z oferty Adobe. Czy to zapowiedź...
8
247 Mp - nowa średnioformatowa matryca Sony podnosi poprzeczkę w zakresie rozdzielczości
247 Mp - nowa średnioformatowa matryca Sony podnosi poprzeczkę w zakresie rozdzielczości
Myśleliście, że 150 megapikseli to przesada? Sony prezentuje nową matrycę średnioformatowa o niebotycznej rozdzielczości 247 Mp, która w niedalekiej przyszłości ma szansę trafić do...
9
Szukamy talentów - dołącz do zespołu Fotopolis!
Szukamy talentów - dołącz do zespołu Fotopolis!
Jeśli interesuje Cię film i fotografia, lubisz pisać, rozmawiać lub tworzyć treści wideo o nowinkach sprzętowych – napisz do nas! Szukamy nowych autorów i stałych współpracowników.
18
Powiązane artykuły