Sygnowane modele Leiki M9-P dla ikon fotografii i dyskusja o przyszłości fotografii prasowej

Wczorajsza premiera M9-P i ogłoszenie współpracy firmy Leica z agencją Magnum były również okazją do wręczenia najsławniejszym fotografom agencji egzemplarzy aparatu sygnowanych ich nazwiskami. W trakcie imprezy miał miejsce również panel dyskusyjny poświęcony przyszłości fotografii prasowej.
Mimo że o oficjalnej współpracy firmy Leica z Magnum dowiedzieliśmy się w dopiero ciągu ostatnich dni, wiadomo od dawna, że wiele z najsławniejszych zdjęć powstało właśnie za pomocą aparatów Leica M. Firma postanowiła więc uhonorować fotografów, którzy stali się ikonami współczesnej fotografii prasowej i przekazać im egzemplarze sygnowane ich nazwiskami.

Eliott Erwitt otrzymuje Leikę M9-P sygnowaną własnym nazwiskiem

Jednym z fotografów, którzy otrzymali "własną" Leikę był sławny Eliott Erwitt, którego twórczość możecie obejrzeć tutaj, w wywiad przeczytać na stronach fotopolis.pl. Szczegóły współpracy Leiki i Magnum są na razie bardzo lakoniczne (piszemy o nich tutaj), ale dowiedzieliśmy się, że między innymi firma ma zamiar współpracować z fotografami agencji jeżeli chodzi o rozwój sprzętu - mówiąc wprost udostępniać aparaty i obiektywy Leica i słuchać opinii zawodowych fotografów.

Leica M9-P sygnowana nazwiskiem Elliotta Erwitta

W ramach eventu firmy Leica w Paryżu odbył się również panel dyskusyjny podejmujący dyskusję na temat roli fotografii prasowej w erze serwisów społecznościowych. Podstawowym problemem jest rola profesjonalnego fotografa prasowego w miejscu wydarzeń podczas gdy sami uczestnicy mogą je relacjonować korzystając z telefonów komórkowych wrzucając zdjęcia i filmy wprost na serwisy społecznościowe jak Facebook czy Twitter. Przykładem jak szybko informacje rozchodzą się tą drogą były ostatnie wydarzenia w krajach arabskich, a szczególnie demonstracje na placu Tahrir w centrum Kairu w Egipcie.

panel dyskusyjny na złożony z fotografów, fotoedytorów i przedstawicieli firmy Leica, a także blogerów

Ważny głos w dyskusji zabrał fotograf Magnum Dominic Nahr, który relacjonował niedawno wydarzenia z Egiptu. Uważa on, że zaletą profesjonalnego fotografa prasowego jest niezależność. Nie reprezentuje żadnej ze stron i nie jest uwikłany w konflikt. Może więc swobodnie poruszać się między "liniami wroga".

Padły również głosy, że doświadczony fotoreporter jest w stanie przedstawić na przykład konflikt zbrojny nie jako zbiór ilustracji, ale jako historię przedstawiającą głębszy kontekst czy tło wydarzenia. Oczywiście niebagatelna jest też przewaga techniczna prawdziwego aparatu nad komórką, co z kolei podkreślali zarówno przedstawiciele czasopism jak i producenci sprzętu.

Temat jest ciekawy i ważny dla przyszłości fotografii prasowej, jaką znamy o dziesięcioleci. Na pewno fotoreporterzy muszą dostosować swój styl pracy do nowej rzeczywistości medialnej. Prawdopodobnie Ci, których zdjęcia pokazywały historię, oddawały ducha wydarzenia dadzą sobie radę. Inni będą musieli sobie raczej poszukać innej pracy, bo ich wyręczą ludzie z telefonami komórkowymi.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0