Panasonic Lumix DMC-FZ8 - wyższa rozdzielczość, wyższa czułość

Najpoważniejsza z dzisiejszych nowości Panasonica to klasyczny ultra-zoom Lumix DMC-FZ8, będący następcą nagrodzonego złotym medalem DIWA modelu DMC-FZ7. Najważniejsze zmiany to wyższa czułość maksymalna (ISO 1250) oraz podniesiona rozdzielczość sensora (7,2 Mp). Pozostałe właściwości, z 12-krotnym zoomem optycznym na czele, są takie jak u poprzednika.
Panasonic Lumix DMC-FZ8 nie wprowadza żadnych rewolucyjnych zmian do popularnej linii FZ, ale warto docenić poprawki względem ostatniego FZ7. Podniesienie rozdzielczości do 7,2 Mp (6 Mp w FZ7) przy jednoczesnym podniesieniu czułości maksymalnej z ISO 400 do ISO 1250, i to bez zmiany fizycznych wymiarów sensora, może oznaczać zagrożenie dla jakości obrazu. Panasonic nie pozwoliłby sobie na wypuszczanie bubla, a zatem udoskonaleniu poddano system także przetwarzania obrazu.

Panansonic Lumix DMC-FZ8

Informacja prasowa producenta w jednym z pierwszych akapitów zachwala poprawiony przetwornik Venus Engine III odpowiadający zarówno za szybkość pracy, jak i jakość obrazu, a nawet małe zużycie energii. Z całą pewnością poprawiono algorytmy przetwarzania danych, bo bez tego korzystanie z wysokiej czułości byłoby niemożliwe. Co więcej, wysoka czułość ma być uzupełnieniem dla optycznej stabilizacji obrazu. Gdy rusza się aparat, działa MEGA O.I.S. Natomiast gdy porusza się fotografowany obiekt, aparat stosuje wysokie ISO (technologia Intelligent ISO Control. Dodajmy, że w trybie "wysoka czułość" maksymalny ekwiwalent (stosowany automatycznie przez aparat) wynosi ISO 3200.

tylna ścianka

Lumix DMC-FZ8 wyposażony jest w obiektyw Leica DC Vario-Elmarit o efektywnym zakresie 36-432 mm i jasności F2.8-F3.3. Zoom optyczny 12x wspomagany jest przez wspomniany już optyczny stabilizator MEGA O.I.S. Jeśli wystarczy nam jakość 3 Mp, to do dyspozycji będziemy mieli aż 18-krotny zoom - aparat używa do rejestracji tylko centralnej części sensora, dzięki czemu zwiększa się efektywna ogniskowa.

Inne właściwości - z wyjątkiem nowej opcji zapisu plików RAW - pozostały niezmienione. Aparat oferuje manualne i automatyczne tryby pracy, 3 metody pomiaru światła, korektę i bracketing ekspozycji, korektę balansu bieli, pojedynczy i ciągły pomiar AF oraz strojenie ręczne ostrości. Prędkość w trybie seryjnym wynosi 3 kl/s do 5 ujęć lub 2 kl/s do 7 ujęć (odpowiednio dla JPEG Fine i JPEG Standard).

Na sklepowe półki powinien trafić już w marcu 2007.

NazwaPanasonic Lumix DMC-FZ8
Typcyfrowy aparat kompaktowy klasy superzoom
Efektywna rozdzielczość7,2 Mp
Sensor
  • 1/2,5 cala CCD
  • 7,38 Mp
  • filtr kolorów podstawowych
Pamięć
  • wbudowana 27 MB
  • karty SD/ SDHC / MMC
Rozdzielczość
  • 3072 x 2304
  • 3072 x 2048 (3:2)
  • 3072 x 1360 (16:9)
  • 2560 x 1920
  • 2048 x 1536
  • 2048 x 1360 (3:2)
  • 1920 x 1080 (16:9)
  • 1600 x 1200
  • 1280 x 960
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazu
  • RAW
  • JPEG (Exif 2.2)
  • QuickTime Motion JPEG
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • JPEG Fine
  • JPEG Standard
Obiektyw
  • Leica DC Vario-Elmarit
  • 36 - 432 mm (nominalnie: 6 - 72 mm), 12x
  • dodatkowy zoom optyczny 18x przy rozdzielczości obniżonej do 3 Mp
  • F2.8 - F3.3
  • 11 elementów w 8 grupach (2 elementy asferyczne, 3 powierzchnie asferyczne)
  • MEGA O.I.S. - 2 tryby
Stabilizacja obrazutak, Mega O.I.S. (optyczna)
Zoom cyfrowymaks. 4 x
PrzysłonaF2.8 (F8) - F3.3 (F8)
Migawka
  • Program: 1 s - 1/2000 s
  • priorutet czasu/przysłony: 8 - 1/2000s
  • manual: 60 - 1/2000
Tryby ekspozycji
  • Program AE
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • tryb prosty
  • programy tematyczne:{LST
;inteligentne ISO}
Pomiar światła
  • wielopunktowy
  • centralnie ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing3 klatki ze skokiem 1/3 - 1 EV
Metody pomiaru ostrościb.d.
Tryby pracy autofocusa
  • 1-punktowy, szybki 1-punktowy, szybki 3-punktowy, wielopunktowy, spot
  • zasięg: {LST
Manual focustak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębibrak
Czułość
  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISo 1250
  • tryb wysokiej czułości do ISO 3200
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło halogenowe
  • lampa błyskowa
  • ustawienie manualne (2 tryby)
  • korekta +/- 9 na dwóch skalach
Efekty
  • tonacja ciepła
  • tonacja zimna
  • sepia
  • cz-b
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne
  • pełna rozdzielczość: maks. 3 lub 2 kl./s
  • maks. 7 (Standard) lub 5 (Fine) klatki
Rejestracja filmu
  • tylko z kartami SD
  • 848 x 480 (16:9)
  • 640 x 480
  • 320 x 240
  • 30 kl./s lub 10 kl./s
  • z dźwiękiem
  • długość ograniczona pojemnością karty
Monitor LCD
  • 2,5-calowy TFT
  • ok. 207 tys. punktów
  • ok. 100% kadru
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowawbudowana:
  • 0,3 m - 6 m (W), 0,3 m - 5,4 m (T), ISO Auto
Kontrola błysku
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • lampa wyłączona
  • błysk wymuszony
  • synchronizacja z długimi czasami
  • korekta siły błysku (+/- 2 EV co 1/3 EV)
Stopka akcesoriówbrak
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjer
  • EVF
  • 0,33-calowy
  • ok. 114 tys. punktów
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowa
  • maks. 10 s
  • zapis zdjęcia z dźwiękiem - maks. 5 s
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • indeks (25 lub 9 zdjęć)
  • wyświetlanie według daty
  • pokaz slajdów
  • zoom 16 x
  • zmiana wielkości zdjęcia
  • rotacja
  • kadrowanie
  • kopiowanie
Samowyzwalacz2 lub 10 s, 10 s / 3 zdjęcia
ZłączaUSB, wyście audio-wideo NTSC/PAL, gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
Zasilanieakumulatory litowo-jonowe (7,2 V, 710 mAh), zasilacz sieciowy
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak
Obudowaplastik
Wymiary112,5 x 72,2 x 79 mm
Waga310 g bez akumulatora i karty, 357 g z akumulatorem i kartą SD
Akcesoriaw zestawie:
  • ładowarka
  • zestaw akumulatorów
  • dekielek na obiektyw
  • osłona przeciwsłoneczna
  • tuleja/dapter do osłony
  • kabel audio-wideo
  • kabel USB
  • pasek
  • CD-ROM
Oprogramowanie
  • Lumix Simple Viewer
  • Photofun Studio
  • ArcSoft PhotoBase
  • ArcSoft PhotoImpression
  • ArcSoft Panorama Maker
  • sterownik USB
Uwagi
  • DPOF
  • Pictbridge
  • histogram
  • procesor Venus Engine II
  • polskie menu
  • kolory obudowy: srebrny lub czarny
Test Fotopolis5420
Artykuł na Fotopolis5405
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
3
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1