Panasonic Lumix DMC-FX30 - szeroki kąt w kieszonkowym formacie

Panasonic lubi sprawdzone rozwiązania. Zaprezentowany dzisiaj Lumix DMC-FX30 jest kompozycją czynników, które przyczyniły się do sukcesu kieszonkowej linii Lumiksów. W FX30 znajdziemy szerokokątny obiektyw, optyczną stabilizację obrazu, spory ekran LCD z funkcją dużego kąta widzenia oraz szybki procesor obrazu trzeciej generacji. Dodatkowo w nowym modelu znalazło się kilka nowości.
Najcieńszy z linii FX model Panasonic Lumix DMC-FX30 ma zaledwie 22 mm głębokości. Mimo to został wyposażony w obiektyw Leica DC VARIO-ELMARIT o ekwiwalencie ogniskowych 28-100 mm (co daje zoom 3,6x) i zakresie największego otworu przysłony F2.8-5.6. Obiektyw wyposażony jest oczywiście w stabilizację optyczną MEGA O.I.S. Nominalna długość ogniskowych może być jeszcze za pomocą systemu Extra Optical Zoom, który poprzez zmniejszenie rozdzielczości obrazu do 3 Mp i wykorzystanie środkowej części matrycy CCD "wydłuża" ogniskową do wartości 5,3 raza.

Panasonic Lumix DMC-FX30

Podobnie jak inne dzisiejsze nowości Panasonica, DMC-FX30 otrzymał nowy system redukujący rozmazanie szybko poruszających się obiektów zdjęciowych o nazwie Intelligent ISO Control. Według informacji producenta system ten wykrywa ruch w kadrze aparatu i w razie potrzeby automatycznie podwyższa wartości ISO, tak, aby można było uzyskać krótsze czasy migawki, a w rezultacie nierozmazane zdjęcie. W połączeniu z optyczną stabilizacją obrazu MEGA O.I.S, która redukuje drgania aparatu, obie metody tworzą system, który jak zapewnia Panasonic jest odpowiedzią na większość problemów z poruszonymi zdjęciami.

z tyłu aparatu znajdziemy ekran LCD o rozdzielczości 2,5 cala

Z drugiej strony aparatu znajdziemy ekran LCD o przekątnej 2,5 cala o rozdzielczości 207 tys. pikseli. Wyświetlacz oferuje funkcję High Angle pozwalającą na oglądanie obrazu nawet pod dużym kątem. Dodatkowo jasność ekranu można zwiększyć o 40%, co ułatwia oglądanie obrazu w słońcu.

W aparacie zastosowano matrycę CCD o rozdzielczości 7,2 megapikseli, zaś za pracę elektroniki aparatu odpowiedzialny jest procesor obrazu Venus Engine III. To już trzecia generacja tego układu Panasonica, który jest dostępny we wcześniejszych modelach Lumix, a także w większości dzisiejszych premier. Nowa generacja Venus Engine ma pomóc między innymi w zwalczeniu szumów w wysokich czułościach. Na przykład szumy luminacji i kolorów redukowane są oddzielnie i dopiero potem zdjęcie łączone jest w gotowy obraz. W rezultacie najwyższa czułość oferowana przez FX-30 w trybie standardowym to ISO 1250 (dostępny jest również tryb wysokiej czułości ISO 3200). Procesor obrazu odpowiedzialny jest również za szybkość startu aparatu na poziomie 1,8 s i opóźnienie spustu o wartości 0,005 s. Natomiast prędkość zdjęć seryjnych w pełnej rozdzielczości to 3 kl/s, aż do zapełnienia karty pamięci.

widok góry aparatu daje pojęcie o rozmiarze

Producent przyłożył dużą wagę do układu automatycznego pomiaru ostrości w FX30. Można wybrać spośród kilku metod pomiaru AF, z których najbardziej zaawansowany to pomiar 5-punktowy. Dodatkowo układ AF może być wspomagany specjalną lampą doświetlającą. Dla mniej zaawansowanych użytkowników nowy Lumix oferuje aż 21 trybów tematycznych.

Gotowe zdjęcia można zapisać na 27MB wbudowanej pamięci albo na karcie pamięci SD i SDHC. Panasonic Lumix DMC-FX30 będzie dostępny od marca 2007.

Specyfikacje techniczne:
NazwaPanasonic Lumix DMC-FX30
Typkieszonkowy aparat kompaktowy
Efektywna rozdzielczość7,2 Mp
Sensor
  • 1/2,5 cala CCD
  • 7,2 Megapikseli efektywnych (7,38 Mp całkowicie)
  • filtr kolorów podstawowych
Pamięć
  • ok. 27 MB wbudowanej
  • karty pamięci SD/SDHC/MMC
Rozdzielczość
  • format 4:3:{LST
;format 3:2:
  • 3072 x 2048
  • 2048 x 1360
;format 16:9:
  • 3072 x 1728
  • 1920 x 1080
}
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.21), DPOF, Motion JPEG (film)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • Fine
  • Standard
Obiektyw
  • Leica DC Vario-Elmarit
  • 28-100 mm (nominalnie 4,6-16,4 mm)
  • 3,6x
  • F2.8-5.6
  • 7 elementów w 6 grupach
  • 5 soczewek asferycznych / 6 powierzchni asferycznych
  • optyczny stabilizator obrazu MEGA O.I.S (2 tryby)
Stabilizacja obrazutak, optyczna MEGA O.I.S. (Tryb 1/Tryb 2)
Zoom cyfrowy4x
Przysłona
  • F2.8/F8
  • F5.6/F16
Migawka
  • 1/2000 - 8 s
  • 15, 30 lub 60 s w trybie Gwiaździste niebo
Tryby ekspozycji
  • Program AE
  • Normalny
  • Prosty
  • Makro
  • programy tematyczne:{LST
;Intelligent ISO}
Pomiar światłainteligentny wielopunktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing3 zdjęcia +/- ze skokiem 1/3 EV lub 1 EV
Metody pomiaru ostrościautofocus
Tryby pracy autofocusa
  • 1-punktowy/1 punktowy szybki
  • 3-punktowy szybki
  • 5-punktowy
  • punktowy
  • pojedynczy AF, ciągły AF
  • normalny: 50 cm - nieskończoność
  • makro: 5 cm - nieskończoność (W), 30 cm - nieskończoność (T)
Manual focusbrak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1250
  • Tryb wysokiej czułości: ISO 3200
Balans bieli
  • Auto
  • Światło dzienne
  • Pochmurno
  • Cień
  • Światło halogenowe
  • Lampa błyskowa
  • Ustawienie balansu bieli (+/- 10 kroków)
Efekty
  • barwy zimne
  • barwy ciepłe
  • czarno-białe
  • sepia
  • kolorystyka:{LST
}
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne3 lub 2 kl/s do zapełnienia karty/pamięci wew.
Rejestracja filmu
  • format 4:3:{LST
;format 16:9:
  • 848 x 480
;30 kl/s lub 10 kl/s;do zapełnienia karty}
Monitor LCD
  • 2,5-calowy TFT LCD
  • 207 tys. punktów
  • pokrycie 100% kadru
  • tryby: High Angle, Power LCD
Synchronizacja z lampąn.d.
Lampa błyskowawbudowana, zasięg:
  • szeroki kąt: 0,6 - 5 m
  • tele: 0,3 - 2,5 m
Kontrola błysku
  • Auto
  • włączona z redukcją cz. oczu
  • wymuszona
  • synchronizacja z długimi czasami migawki z redukcją cz. oczu
  • wyłączona
Stopka akcesoriówbrak
Matówkan.d.
Lustron.d.
Wizjerbrak
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzen.d.
Informacja LCDlinie ułatwiające kompozycję (2 wzory)
Notka dźwiękowado 10 s, zdjęcia z dźwiękiem do 5 s
Tryby odtwarzania
  • 9, 25 miniatur
  • kalendarz
  • powiększenie (do 16x)
  • obracanie
  • pokaz slajdów (regulowana prędkość lub ręcznie)
  • odtwarzanie ulubionych
  • skalowanie (wybór liczby pikseli)
  • kadrowanie
  • zabezpieczanie
  • ustawienia drukowania DPOF
  • konwersja formatu
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB, wejście DC, wyjście AV
Pilotb.d.
Zasilanieakumulator litowo-jonowy (3,6V, 1000 mAh) lub zasilanie sieciowe (opcja)
Wydajność zasilania (zdjęcia)280 (wg standardu CIPA)
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak
Obudowametalowa
Wymiary94,9 x 51,9 x 22 mm
Waga
  • 132 g bez akumulatora i karty SD
  • 154 g z akumulatorem i kartą SD
Akcesoriadołączone: ładowarka do akumulatorów, akumulator, pokrywka na obiektywu z paskiem, kabel AV, kabel USB, kabel AC, pasek, CD-ROM
OprogramowanieLumix Simple Viewer, ArcSoft PhotoBase, ArcSoft PhotoImpression, ArcSoft Panorama Maker, QuickTime, Adobe Reader, USB Driver
Uwagiprocesor obrazu Venus Engine III, tryb Intelligent ISO Control
Artykuł na Fotopolis5403
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0