Panasonic Lumix DMC-FZ7 - kolejny zwycięzca?

Panasonic prezentuje następcę nagradzanego modelu Lumix DMC-FZ5. Dzisiejszą premierę, Lumiksa DMC-FZ7 różni od poprzednika stylistyka, większa rozdzielczość (6 Mp), większy wyświetlacz LCD (2,5 cala), tryb czułości ISO 1600 i "joystick" znany z modelu DMC-LX1.
Pokazany latem 2005 roku aparat Panasonic Lumix DMC-FZ30 zapowiadał zmianę stylistyki całej linii - w porównaniu z poprzednikiem kształty się zaokrągliły i stały bardziej łagodne. Niedawno informowaliśmy o modelach Lumix DMC-LS2, DMC-LZ3 i DMC-LZ5 - dziś przyszła kolej na, jak się spodziewamy, dopełnienie odświeżenia całej linii. Firma zaprezentowała następcę popularnego modelu Lumix DMC-FZ5. Czy FZ7 również otrzyma nagrodę stowarzyszenia EISA dla najlepszego superzoomu? Poczekamy, zobaczymy.

Panasonic Lumix DMC-FZ7

Poza wyglądem Lumix DMC-FZ7 różni się od poprzednika przede wszystkim rozdzielczością (zwiększoną z 5 Mp do 6 Mp), wyświetlaczem LCD (FZ5 - 1,8 cala, FZ7 - 2,5 cala) i czułością ISO 1600 (wiążącą się jednak ze spadkiem rozdzielczości). Dodano również możliwość manualnego ustawiania ostrości. Nowością jest też "joystick" znany już z modelu Lumix DMC-LX1.

Więcej szczegółów w zamieszczonych poniżej specyfikacjach Panasonika Lumix DMC-FZ7 oraz polskiej informacji prasowej producenta.

NazwaPanasonic Lumix DMC-FZ7
Typcyfrowy aparat kompaktowy klasy superzoom
Efektywna rozdzielczość6,0 Mp
Sensor
  • 1/2,5 cala CCD
  • 6,37 Mp (6 Mp efektywnych)
  • filtr kolorów podstawowych
Pamięćkarty SD/MMC
Rozdzielczość
  • 2816 x 2112
  • 2816 x 1880 (3:2)
  • 2816 x 1584 (16:9)
  • 2304 x 1728
  • 2048 x 1536
  • 2048 x 1360 (3:2)
  • 1920 x 1080 (16:9)
  • 1600 x 1200
  • 1280 x960
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazu
  • TIFF
  • JPEG (Exif 2.2)
  • QuickTime Motion JPEG
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • TIFF
  • Fine
  • Standard
Obiektyw
  • Leica DC Vario-Elmarit
  • 36 - 432 mm (nominalnie: 6 - 72 mm), 12x
  • dodatkowy zoom optyczny 16,5x przy rozdzielczości obniżonej do 3 Mp
  • F2.8 - F3.3
  • 11 elementów w 8 grupach (2 elementy asferyczne, 3 powierzchnie asferyczne)
  • MEGA O.I.S. - 2 tryby
Stabilizacja obrazutak, Mega O. I. S. (optyczna)
Zoom cyfrowymaks. 4 x
PrzysłonaF2.8 (F8) - F4.5 (F8)
Migawka{LST|u|8 s - 1/2000 s;w trybie
Tryby ekspozycji
  • Program AE
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • makro
  • programy tematyczne:{LST
}}
Pomiar światła
  • wielopunktowy
  • centralnie ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing3 klatki ze skokiem 1/3 - 1 EV
Metody pomiaru ostrościb.d.
Tryby pracy autofocusa
  • 1-punktowy, szybki 1-punktowy, szybki 3-punktowy, 9-punktowy, spot
  • zasięg: {LST
Manual focustak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto
  • ISO 80
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • tryb wysokiej czułości ISO 800 - 1600
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło halogenowe
  • lampa błyskowa
  • ustawienie manualne
  • korekta +/- 1500 K co 150 K
Efekty
  • tonacja ciepła
  • tonacja zimna
  • sepia
  • cz-b
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne
  • pełna rozdzielczość: maks. 3 lub 2 kl./s
  • maks. 13 (Standard) lub 7 (Fine) klatki
Rejestracja filmu
  • tylko z kartami SD
  • 848 x 480 (16:9)
  • 640 x 480
  • 320 x 240
  • 30 kl./s
  • 10 kl./s
  • z dźwiękiem
  • długość ograniczona pojemnością karty
Monitor LCD
  • 2,5-calowy TFT
  • ok. 114 tys. punktów
  • ok. 100% kadru
  • tryb Power LCD
  • tryb High Angle LCD
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowawbudowana:
  • 0,3 m - 6 m (W), 0,3 m - 5,4 m (T), ISO Auto
Kontrola błysku
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • lampa wyłączona
  • błysk wymuszony
  • synchronizacja z długimi czasami
  • korekta siły błysku (+/- 2 EV co 1/3 EV)
Stopka akcesoriówbrak
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjer
  • EVF
  • 0,33-calowy
  • ok. 114 tys. punktów
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowa
  • maks. 10 s
  • zapis zdjęcia z dźwiękiem - maks. 5 s
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • indeks (25 lub 9 zdjęć)
  • wyświetlanie według daty
  • pokaz slajdów
  • zoom 16 x
  • zmiana wielkości zdjęcia
  • rotacja
  • kadrowanie
  • kopiowanie
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB, wyście audio-wideo NTSC/PAL, gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
Zasilanieakumulatory litowo-jonowe (7,2 V, 710 mAh), zasilacz sieciowy
Wydajność zasilania (zdjęcia)
  • 320
  • 340 (przy użyciu EVF)
  • według standardów CIPA
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak
Obudowaplastik, kolory: srebrny, czarny
Wymiary112,5 x 72,2 x 79 mm
Waga310 g bez akumulatora i karty, 357 g z akumulatorem i kartą SD
Akcesoriaw zestawie:
  • ładowarka
  • zestaw akumulatorów
  • karta SD 16 MB
  • dekielek na obiektyw
  • osłona przeciwsłoneczna
  • tuleja/dapter do osłony
  • kabel audio-wideo
  • kabel USB
  • pasek
  • CD-ROM
Oprogramowanie
  • Lumix Simple Viewer
  • Photofun Studio
  • ArcSoft PhotoBase
  • ArcSoft PhotoImpression
  • ArcSoft Panorama Maker
  • sterownik USB
Uwagi
  • DPOF
  • Pictbridge
  • histogram
  • procesor Venus Engine II
  • polskie menu
  • kolory obudowy: srebrny lub czarny
Artykuł na Fotopolis3833


Panasonic Lumix DMC-FZ7

Mały wielki Lumix FZ7
Nowa gwiazda wśród superzoomów Panasonic


Kompaktowy FZ7 z 12-krotnym zoomem optycznym - swoboda fotografowania, łatwość obsługi

Warszawa, 23 stycznia 2006 r. - Panasonic, czołowa marka koncernu Matsushita Electric Industrial, światowego lidera w dziedzinie rozwoju i produkcji urządzeń elektronicznych, poinformował dziś o wprowadzeniu na rynek nowego aparatu cyfrowego z linii superzoom. W 6-megapikselowym FZ7 dostępnych jest wiele nowych funkcji, dzięki którym obsługa aparatu jest komfortowa, a zdjęcia jeszcze ostrzejsze i ładniejsze. Panasonic wyposażył aparat w optyczny stabilizator obrazu MEGA O.I.S. oraz doskonały obiektyw LEICA DC z 12-krotnym powiększeniem optycznym.

FZ7 jest następcą 5-megapikselowego modelu FZ5, zdobywcy ubiegłorocznej nagrody EISA w kategorii najlepszy superzoom. Wprowadzone w modelu FZ7 udoskonalenia obejmują nie tylko zwiększoną liczbę pikseli, lecz także rozbudowane funkcje, takie jak joystick, ułatwiający ręczne sterowanie ostrością oraz nastawianie czasu ekspozycji. Ekran aparatu powiększono z 1,8 cala aż do 2,5 cala. Znacznie zwiększono także jego jasność - jest ona dostosowana nawet do słabych warunków oświetleniowych. Ponadto nowy model wyposażono w pojemny akumulator (710 mAh), umożliwiający wykonanie 320 zdjęć po jednokrotnym ładowaniu. W aparacie FZ7 wprowadzono tryb wysokiej czułości (High Sensitivity)*, co jest szczególnie przydatne przy fotografowaniu obiektów ruchomych.

1. Kompaktowy aparat z doskonałym obiektywem LEICA DC z 12-krotnym zoomem optycznym
Aparat cyfrowy LUMIX FZ7 z 6-megapikselową matrycą CCD oraz obiektywem LEICA DC VARIO-ELMARIT zapewniają 12-krotne przybliżenie optyczne (co odpowiada zakresowi ogniskowej od 36 do 432 mm w aparacie z filmem 35 mm) oraz zakres przesłony od F2,8 do F3,3. W aparacie zastosowano innowacyjną technologię optyczną Panasonic - połączono trzy soczewki asferyczne i w ten sposób uzyskano doskonałe parametry optyczne, a jednocześnie zachowano niewielkie rozmiary aparatu. Za pomocą funkcji Extra Optical Zoom można w trybie zapisu z rozdzielczością 3 megapikseli zwiększyć przybliżenie optyczne do 16,5 x, celowo wykorzystując tylko centralną część przetwornika CCD. Maksymalne, 66-krotne przybliżenie można uzyskać korzystając jednocześnie z zoomu optycznego i czterokrotnego powiększenia cyfrowego.

Panasonic Lumix DMC-FZ7

2. MEGA O.I.S. - kluczowa funkcja aparatu cyfrowego - i tryb wysokiej czułości umożliwiają zarejestrowanie poruszających się obiektów
Zdaniem Panasonic, optyczny stabilizator obrazu MEGA O.I.S. (Optical Image Stabilizer) powinien być niezbędnym elementem wyposażenia aparatów cyfrowych. W związku z tym firma stosuje tę funkcję we wszystkich modelach z serii Lumix. Obecnie system ten, który zapobiega pogorszeniu jakości zdjęć powodowanemu drżeniem rąk, spotyka się z powszechnym uznaniem użytkowników na całym świecie i uważa się, że powinien on być standardem we wszystkich cyfrowych aparatach fotograficznych. Każde, nawet nieznaczne, drgnienie ręki jest wykrywane z częstotliwością próbkowania 4 tys. razy na sekundę i dokładnie kompensowane, dzięki czemu zdjęcia są wyraźne i ostre. System ma dwa tryby korekcji. W pierwszym trybie (Mode 1) system stale wykrywa i śledzi poruszenia oraz kompensuje je. Natomiast w drugim trybie (Mode 2) system kompensuje drżenie rąk tylko w chwili naciskania przycisku migawki. Obiektyw może w tym trybie poruszać się we wszystkich kierunkach, co zwiększa efektywność kompensacji. Położenie obiektu naprzeciwko środka obiektywu pozwala poprawić rozdzielczość obrazu. Dzięki temu system MEGA O.I.S. umożliwia wykonywanie pięknych, ostrych zdjęć przy czasie ekspozycji o ponad trzy stopnie dłuższym, niż w przypadku konwencjonalnych modeli bez tego systemu. Zdjęcia są ostre nawet podczas fotografowania w dużym przybliżeniu albo przy słabym oświetleniu, gdy czas otwarcia migawki musi być długi. Funkcja ta znacznie ułatwia uzyskanie ostrych zdjęć w trybie teleobiektywu (Tele), przy dużych zbliżeniach, fotografiach portretowych wykonywanych wewnątrz pomieszczeń albo przy fotografowaniu oświetlonej scenerii w nocy.

Ponadto w aparacie FZ7 dostępny jest nowy tryb wysokiej czułości - High Sensitivity* - który pozwala wykonywać zdjęcia z maksymalną czułością odpowiadającą ISO 1600. Jest to szczególnie przydatne przy fotografowaniu obiektów ruchomych. Tryb ten okaże się pomocny także przy wykonywaniu zdjęć w pomieszczeniach. Podczas gdy system optycznej stabilizacji obrazu MEGA O.I.S. kompensuje drżenie rąk, tryb wysokiej czułości niweluje niekorzystne efekty ruchu obiektów. Połączenie tych dwóch funkcji gwarantuje zawsze ostre i wyraźne zdjęcia.


3. Venus Engine II - szybka reakcja i wysoka jakość przetwarzania obrazu
Głównym mechanizmem aparatu jest zaawansowany układ przetwarzania obrazu LSI Venus Engine II. Zapewnia on doskonałą jakość zdjęć i szybką pracę urządzenia. Mechanizm Venus Engine II wykorzystuje precyzyjny proces przetwarzania obrazu. Po wykryciu linii pionowych i poziomych na zdjęciu, wprowadza dodatkowe sygnały jasności, wyprowadzone tylko z pikseli składowej G (zielonej) obrazu. Zwiększa to rozdzielczość poziomą i pionową o ponad 10% w porównaniu z poprzednimi wersjami układu Venus Engine, przy jednoczesnym zachowaniu 50-procentowej poprawy rozdzielczości elementów po przekątnej.

Wielozadaniowy procesor obrazu zapewnia najkrótszy w aparatach tej klasy czas reakcji - opóźnienie wyzwalania migawki wynosi 0,008 s, a odstęp między zwolnieniami migawki - ok. 0,5 s. Pozwala to szybko i bez stresu uchwycić pożądany obiekt. Co więcej, aparat zapewnia dużą wydajność w trybie zdjęć seryjnych, umożliwiając zarejestrowanie do 3 klatek na sekundę przy pełnej rozdzielczości. Funkcja nieograniczonego wykonywania zdjęć seryjnych (Unlimited Consecutive Shooting) umożliwia fotografowanie sekwencyjne aż do zapełnienia karty pamięci.


4. Joystick - intuicyjna obsługa sterowania ręcznego
Aparat fotograficzny FZ7 umożliwia ręczne nastawianie ostrości i naświetlenia za pomocą niezależnego, wielopozycyjnego joysticka. Przy ręcznym nastawianiu ostrości (Manual Focus), wyświetlana jest odległość, a także głębia ostrości, obliczane według zasięgu przybliżenia oraz przesłony. Inna funkcja powiększa środek obrazu, aby ułatwić regulację ostrości. Obie te funkcje zapewniają łatwość i wygodę ręcznego ustawiania ostrości.

Joystick pozwala również lepiej wykorzystywać dostępne w nowym aparacie funkcje. Umożliwia szybki wybór często używanych parametrów takich, jak balans bieli, czułość, format zdjęcia i kompresji. Wystarczy wcisnąć i przytrzymać joystick, cały czas śledząc fotografowany obiekt na ekranie ciekłokrystalicznym.

Czas otwarcia migawki w najdłuższym trybie ekspozycji ustawianej ręcznie wynosi 60 s. Można ustawiać tę wartość w zakresie od 1/2000 s do 60 s, co zwiększa swobodę fotografowania.


Panasonic Lumix DMC-FZ7

5. Jasny, 2,5-calowy wyświetlacz LCD z funkcją High Angle
W porównaniu z wcześniejszym modelem FZ5, aparat FZ7 ma większy, 2,5-calowy wyświetlacz LCD.

Czułość jest znacznie większa dzięki zastosowaniu w matrycy CCD mieszanej metody odczytu pikseli. Zwiększa to jasność obrazu wyświetlanego na ekranie i ułatwia fotografowanie w warunkach słabego oświetlenia.

Funkcja High Angle LCD umożliwia łatwe obserwowanie obrazu na ekranie ciekłokrystalicznym z dołu, na przykład przy wykonywaniu zdjęć aparatem uniesionym ponad głowami tłumu. Funkcja intensywnego podświetlania Power LCD zapewnia czytelność ekranu nawet na zewnątrz pomieszczeń i przy nasłonecznieniu, gdyż zwiększa jasność wyświetlacza o 40%.

Nowy, duży ekran LCD umożliwia wyświetlanie zdjęć także w postaci miniaturek. Oprócz normalnego trybu wyświetlania jednej klatki, można przeglądać na podzielonym ekranie równocześnie 9 lub 25 zdjęć.
Nową, ciekawą funkcją jest również Calendar Display. Dzięki niej zdjęcia wyświetlać można według daty zarejestrowania.


6. Najszybszy autofokus w segmencie aparatów z dużym zoomem oraz nagrywanie filmów w formacie Wide VGA
Metodę automatycznego ustawiania ostrości można dobrać stosownie do sytuacji, w której wykonywane jest zdjęcie, oraz do położenia fotografowanego obiektu. Może to być tryb pomiaru 9-punktowy, 3-punktowy szybki, jednopunktowy szybki, jednopunktowy z normalną szybkością oraz zwykły punktowy (Spot). Tryb szybkiego pomiaru jednopunktowego zapewnia najmniejsze w tej klasie aparatów opóźnienie migawki dla modelu z dużym zoomem. Ułatwia szybkie i płynne fotografowanie.

Chcąc uniknąć blokowania ekranu nawet przez bardzo krótką chwilę w trybie szybkiego nastawiania ostrości, można przy fotografowaniu szybko poruszających się obiektów wybrać tryb zwykłego nastawiania 1-punktowego, przy którym efekt ten w ogóle nie występuje.

Zastosowanie mieszanej metody odczytu pikseli w przetworniku CCD pozwala nagrywać doskonałe filmy pełnej wielkości w formacie Wide VGA (848 x 480) z prędkością 30 klatek na sekundę. Jest to tryb szczególnie dobrze prezentujący się na telewizorze panoramicznym. Oprócz tego aparat umożliwia nagrywanie w zwykłym trybie VGA (640 x 480). Poprzedni model, FZ5, nagrywa w trybie QVGA. Nowa metoda odczytu kombinacji pikseli pozwala na generowanie znacznie silniejszych sygnałów, dzięki czemu obraz jest nie tylko większy, ale i jaśniejszy.


7. Rozbudowany zestaw opcji odpowiada różnorodnym potrzebom użytkowników
W modelu FZ7 można zainstalować pojemny akumulator, który wydłuża czas pracy aparatu i po jednokrotnym naładowaniu pozwala wykonać 320 zdjęć.

FZ7 ma łącznie szesnaście trybów tematycznych, dostosowanych do różnorodnych sytuacji. Niespotykany w innych aparatach tryb Baby ułatwia rejestrowanie rozwoju dziecka. Aktualny wiek dziecka będzie automatycznie wpisywany na zdjęciach na podstawie wcześniej zapisanej przez użytkownika daty urodzin. Tryb ten został już wprowadzony w innych nowych modelach z serii LUMIX i spotkał się z dobrym przyjęciem użytkowników. Model FZ7 umożliwia ustawienie dwóch dat urodzenia i rejestrowania rozwoju dwojga dzieci. Tryb Starry Sky (gwiaździste niebo) umożliwia fotografowanie uroków pełnego gwiazd, nocnego nieba. W tym trybie czas otwarcia migawki można ustawić nawet na 60 sekund. Funkcja Tele-makro pozwala fotografować obiekty w trybie makro przy włączonej funkcji teleobiektywu z odległości 100 cm. Tło zdjęcia jest rozmyte, co uwydatnia obiekt na pierwszym planie.


8. Możliwości rozbudowy i poszerzony asortyment akcesoriów
Pasjonaci fotografii artystycznej mogą uzupełnić aparat FZ7 o liczne akcesoria, sprzedawane oddzielnie. Po założeniu przystawki na obudowę aparatu, można dołączyć dodatkowy teleobiektyw z przybliżeniem 1,7 x (734 mm w aparacie z filmem 35 mm) lub dodatkowy obiektyw szerokokątny 0,7 x (25,2 mm w aparacie z filmem 35 mm). Można również fotografować przez obiektyw do zbliżeń, filtr o gęstości neutralnej i wielowarstwową osłonę na obiektyw.
  • DMW-LT55 - teleobiektyw (Tele Conversion Lens)**
  • DMW-LW55 - obiektyw szerokokątny (Wide Conversion Lens)*
  • DMW-LC55 - obiektyw do zbliżeń**
  • DMW-LND55 - filtr o gęstości neutralnej**
  • DMW-LND52 - filtr o gęstości neutralnej
  • DMW-LMC55 - wielowarstwowa osłona na obiektyw**
  • DMW-LMC52 - wielowarstwowa osłona na obiektyw
  • DMW-LA2 - przystawka do mocowania obiektywów
  • DMW-AC7 - zasilacz AC
  • CGR-S006 - akumulator litowo-jonowy (710 mAh)
*Rozdzielczość spada przy wykorzystaniu trybu High Sensitivity
**Do założenia tego obiektywu niezbędna jest przystawka DMW-LA2
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0