Panasonic Lumix DMC-FZ4 i Lumix DMC-FZ5

Najciekawsze z dzisiejszych nowości firmy Panasonic to 4-megapikselowy Lumix DMC-FZ4 oraz 5-megapikselowy DMC-FZ5. Rozszerzają one linię, którą obecnie reprezentuje także model DMC-FZ3 sprzed pół roku. Tradycyjnie do dyspozycji jest świetny obiektyw Leica 12x zoom, wspomagany przez stabilizator MEGA O.I.S.
Najciekawsze z dzisiejszych nowości firmy Panasonic to 4-megapikselowy Lumix DMC-FZ4 oraz 5-megapikselowy Lumix DMC-FZ5. Rozszerzają one linię, którą obecnie reprezentuje także model DMC-FZ3 sprzed pół roku. Tradycyjnie do dyspozycji jest świetny obiektyw Leica 12x zoom, wspomagany przez stabilizator MEGA O.I.S.

Panasonic Lumix DMC-FZ4

Rozwój linii DMC-LZx dobrze ilustruje dość powszechne zjawisko. Do niedawna zdecydowana większość aparatów z bardzo dużym zakresem ogniskowych (8x i więcej) oferowała stosunkowo niska rozdzielczość. Po części dlatego, że zamiast powiększać obraz cyfrowa można użyć zoomu, a po części przez ograniczenia technologiczne. Najwyraźniej zostały one pokonane bo na rynku pojawia się coraz więcej aparatów z dużym zbliżeniem i sporą rozdzielczością.

Panasonic wprowadza do oferty dwa aparaty jednocześnie - Lumix DMC-FZ4 wyposażony w sensor 1/2.5", 4.0 Megapiksele, oraz Lumix DMC-FZ5 z równie małym (fizycznie) sensorem 1/2.5" o rozdzielczości 5.0 Megapikseli. Oba posiadają imponujący obiektyw Leica DC Vario-Elmarit o 12-krotnym zbliżeniu (35 - 420mm w FZ4 / 36 - 432mm w FZ5). Choć jak się wydaje jest to to samo szkło co w DMC-LZ3 to spadła nieco jasność przy maksymalnej ogniskowej - wtedy było to F2.8 w całym zakresie, a teraz F2.8 - F3.3.

Panasonic Lumix DMC-FZ5

Doszukaliśmy się jeszcze jednej redukcji - zamiast 9 mamy do dyspozycji 5 punktów pomiaru AF. Ponadto DMC-FZ5 jest nieco wolniejszy w trybie zdjęć seryjnych, co jest zrozumiałe jeśli weźmiemy pod uwagę znacznie większą ilość danych do przetworzenia. Ogólnie jednak, jak zapewnia producent, szybkość nowych modeli została poprawiona. Udało się to dzięki modyfikacji procesora - LSI Venus Engine Plus jest mniej energochłonny, zapewnia szybszą pracę i lepszą jakość obrazu.

Oba modele stworzono z myślą o wymagających amatorach. Świadczy o tym nie tylko bogata lista funkcji, ale także wygodny system obsługi (duże pokrętło trybów pracy!). Do dyspozycji są liczne programy tematyczne, tryb automatyki programowej, a także tryby ustawień ręcznych (priorytet migawki/przysłony i manual). Jak w każdym szanującym się aparacie zaawansowanym uwzględniono też takie opcje jak korekta ekspozycji, dobierana czułość (do ISO 400) oraz 3 typy pomiaru światła, z "inteligentnym wielopunktowym".

Lumix DMC-FZ5

Dla bardziej wyrobionych użytkowników przewidziano takie funkcje jak bracketing ekspozycji (seria z zadaną zmienną naświetlenia) oraz korekta balansu bieli (+/-1500 K w skoku 150 K). Co prawda Panasonic wprowadził tę ostatnią funkcję nawet do amatorskiego DMC-LS1, ale i tak jest to dość rzadka właściwość. W trybie makro możemy fotografować z dystansu 5cm (przy szerokim kącie). Nie ma niestety ręcznego strojenia ostrości.

Zarówno FZ4 jak i FZ5 mogą nagrywać nielimitowane sekwencje filmowe w niezbyt imponującej rozdzielczości 320 x 240, ale tylko DMC-FZ5 może rejestrować równocześnie dźwięk. Skoro mowa o różnicach między obydwoma modelami to poza rozdzielczością trzeba wymienić inne rozmiary ekranu LCD, 1.5" w FZ4 i 1.8" w FZ5 (celowniki elektroniczne są takie same). Ponadto DMC-FZ4 dysponuje pamięcią wbudowaną 8MB, a DMC-FZ5 16MB. W obu wypadkach i tak najlepiej od razu dokupić kartę Secure Digital.

Lumix DMC-FZ5

W zestawie handlowym znajdziemy akumulator Li-I wraz z ładowarką. Jak sugeruje ilustracja, Lumix DMC-FZ4 sprzedawany będzie w wersji srebrnej, a Lumix DMC-FZ5 w eleganckiej czarnej obudowie (choć z informacji na japońskiej stronie producenta wynika, że oba będą dostępne w dwóch kolorach).

NazwaPanasonic Lumix DMC-FZ4
Typkompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość4,0 Mp
Sensor1/2,5 cala CCD, 4,2 MP (4 MP efektywnych)
PamięćKarty SD / MMC, 8 MB w zestawie
Rozdzielczość2304 x 1728, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480, 1920 x 1080 (HDTV)
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.2), TIFF
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Standard
Obiektyw
  • Leica DC Vario-Elmarit
  • 35 mm - 420 mm (odpowiednik w małym obrazku
  • f/2,8 - f/3,3 (f8)
  • 3 soczewki asferyczne
  • stabilizacja obrazu Mega O.I.S.
Stabilizacja obrazutak, Mega O.I.S.
Zoom cyfrowyMaks. 4 x
Przysłonab.d.
Migawka8 s - 1/2000 s
Tryby ekspozycji
  • Program
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • programy tematyczne: portret, sport, krajobraz, krajobraz nocą, panning, nocny portret, fajerwerki, zdjęcia na śniegu, zdjęcia podczas imprezy
  • makro
  • tryb łatwych zdjęć
Pomiar światłaWielosegmentowy, centralnie ważony, punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 0,3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing3 klatki ze skokiem od 0,3 EV do 1 EV
Metody pomiaru ostrościZasięg: 0,5 m (szeroki kąt) / 2 m (tele) - nieskończoność, makro: 0,05 m (szeroki kąt) / 2 m (tele) - nieskończoność
Tryby pracy autofocusa1-, 3- lub 5-punktowy
Manual focusNie
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 64 / 100 / 200 / 400
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne, chmury, światło halogenowe, flesz, ustawienie manualne
  • korekta +/- 1500 K, 150 kroków
EfektyZdjęcia naturalne, standardowe nasycenie kolorów, wysokie nasycenie kolorów
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne4 lub 2 kl./s, maks. 7 zdjęć (JPEG Standard) lub 4 zdjęcia (JPEG Fine)
Rejestracja filmu
  • 320 x 240, 30 lub 10 kl./s
  • bez dźwięku
  • długość ograniczona pojemnością karty
  • MOV (Quicktime Motion JPEG)
Monitor LCD1,5-calowy TFT LCD, 130 tys. pikseli
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowaWbudowana, zasięg: 0,3 m - 4,5 m (szeroki kąt), 0,3 m - 3,8 m (tele)
Kontrola błyskuAuto, redukcja czerwonych oczu, błysk wymuszony, lampa wyłączona, synchronizacja z długimi czasami, korekta siły błysku +/- 2 EV co 0,3 EV
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerEVF, 0,33 cala LCD, 114 tys. pikseli
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 1.1, wyjście wideo, gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy (ładowarka w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary102 mm x 68 mm x 85 mm
Waga290 g (bez akumulatora), 326 g (z akumulatorem)
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
UwagiHistogram na żywo, PictBridge, czujnik pozycji aparatu, procesor Panasonic Venus II, 7 języków menu, objaśnienia programów
Artykuł na Fotopolis2660


NazwaPanasonic Lumix DMC-FZ5
Typkompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość5,0 Mp
Sensor1/2,5 cala CCD, 5,4 MP (5 MP efektywnych)
PamięćKarty SD / MMC, 16 MB w zestawie
Rozdzielczość2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480, 1920 x 1080 (HDTV)
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.2), TIFF
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Standard
Obiektyw
  • Leica DC Vario-Elmarit
  • 36 mm - 432 mm (odpowiednik w małym obrazku
  • f/2,8 - f/3,3 (f8)
  • 3 soczewki asferyczne
  • stabilizacja obrazu Mega O.I.S.
Stabilizacja obrazutak, Mega O.I.S.
Zoom cyfrowyMaks. 4 x
Przysłonab.d.
Migawka8 s - 1/2000 s
Tryby ekspozycji
  • Program
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • programy tematyczne: portret, sport, krajobraz, krajobraz nocą, panning, nocny portret, fajerwerki, zdjęcia na śniegu, zdjęcia podczas imprezy
  • makro
  • tryb łatwych zdjęć
Pomiar światłaWielosegmentowy, centralnie ważony, punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 0,3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing3 klatki ze skokiem od 0,3 EV do 1 EV
Metody pomiaru ostrościZasięg: 0,5 m (szeroki kąt) / 2 m (tele) - nieskończoność, makro: 0,05 m (szeroki kąt) / 2 m (tele) - nieskończoność
Tryby pracy autofocusa1-, 3- lub 5-punktowy
Manual focusNie
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 80 / 100 / 200 / 400
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne, chmury, światło halogenowe, flesz, ustawienie manualne
  • korekta +/- 1500 K, 150 kroków
EfektyZdjęcia naturalne, standardowe nasycenie kolorów, wysokie nasycenie kolorów
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne3 lub 2 kl./s, maks. 7 zdjęć (JPEG Standard) lub 4 zdjęcia (JPEG Fine)
Rejestracja filmu
  • 320 x 240, 30 lub 10 kl./s
  • z dźwiękiem
  • długość ograniczona pojemnością karty
  • MOV (Quicktime Motion JPEG)
Monitor LCD1,8-calowy TFT LCD, 130 tys. pikseli
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowaWbudowana, zasięg: 0,3 m - 4,5 m (szeroki kąt), 0,3 m - 3,8 m (tele)
Kontrola błyskuAuto, redukcja czerwonych oczu, błysk wymuszony, lampa wyłączona, synchronizacja z długimi czasami, korekta siły błysku +/- 2 EV co 0,3 EV
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerEVF, 0,33 cala LCD, 114 tys. pikseli
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 1.1, wyjście audio-wideo, gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy (ładowarka w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary102 mm x 68 mm x 85 mm
Waga290 g (bez akumulatora), 326 g (z akumulatorem)
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
UwagiHistogram na żywo, PictBridge, czujnik pozycji aparatu, procesor Panasonic Venus II, 7 języków menu, objaśnienia programów
Artykuł na Fotopolis2660
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
3
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1