Panasonic Lumix DMC-FZ3 - 3Mp, 12x zoom

Panasonic zaprezentował kompaktowy aparat cyfrowy z potężnych 12-krotnym zoomem, stałym światłem F2.8 dla całego zakresu ogniskowych oraz optycznym stabilizatorem obraz Mega O.I.S. Lumix DMC-FZ3 zastępuje model DMC-FZ2 i przeznaczony jest dla ambitnych amatorów.
Panasonic zaprezentował kompaktowy aparat cyfrowy z potężnych 12-krotnym zoomem, stałym światłem F2.8 dla całego zakresu ogniskowych oraz optycznym stabilizatorem obraz Mega O.I.S. Lumix DMC-FZ3 zastępuje model DMC-FZ2 i przeznaczony jest dla ambitnych amatorów.



Lumix DMC-FZ3 to niepozorny aparat, który mimo niewielkich rozmiarów (108 x 68 x 85mm) i małej wagi (290g bez baterii i karty) ma spore możliwości. Do dyspozycji są wszystkie tryby pracy znane z aparatów zaawansowanych: automatyka programowa, priorytet przysłony / migawki oraz tryb manualny. Oczywiście jest też bogaty zestaw programów tematycznych, tryb makro (od 5cm) oraz tryb filmowy (320 x 240, 10 lub 30 kl/sek).

Największe wrażenie robi potężny obiektyw Leica DC Vario-Elmarit z 12-krotnym zakresem ogniskowych (35 - 420mm dla małego obrazka) i stałym światłem F2.8 (!) na całym zakresie ogniskowych. Aparat posiada system optycznej stabilizacji obrazu Mega O.I.S. pracujący w dwóch trybach: ciągłym i pojedynczym. Producent zapewnia, że O.I.S. na tyle skutecznie kompensuje drgania ręki, że można używać nawet 3 lub 4-krotnie dłuższych czasów ekspozycji (niż w aparatach bez stabilizacji), a zdjęcia będą ostre.

Kolejna poprawka w stosunku do poprzednika to - zainstalowany także w innych dzisiejszych nowościach Panasonica - nowy przetwornik Venus Engine II. Z informacji prasowej możemy się dowiedzieć, że zwiększa on rozdzielczość (zdolność do reprodukcji detali), zmniejsza zaszumienie obrazu i zdecydowanie przyspiesza pracę. Jako przykład podano rekordowy czas reakcji migawki (od naciśnięcia spustu do rozpoczęcia naświetlania, przy zmierzonej ostrości) 0,008 sek. oraz znakomity tryb zdjęć seryjnych 4 kl/sek. z limitem 7 ujęć (w najwyższej jakości).

Dzisiejsza nowość skierowana jest do amatorów, którzy lubią eksperymenty fotograficzne i dla nich przygotowano sporo interesujących funkcji. Na pokładzie znajdziemy korektę ekspozycji, bracketing ekspozycji (3-zdjęciowa seria ze stałą różnicą w ekspozycji), 3 tryby pomiaru światła, czułość dobieraną z zakresu ISO 80 - 400, płynną korektę balansu bieli (ocieplenie lub ochłodzenie obrazu) oraz 9-punktowy pomiar ostrości AF.

Aparat wyposażony jest w przetwornik CCD o rozdzielczości 3.1 Megapiskeli. Jest on niesamowicie mały, 1/3.2", ale tylko dzięki temu udało się osiągnąć tak duży zakres ogniskowych przy tak doskonałej jasności. Słowem coś za coś. Negatywna strona małego sensora to większa podatność na generowanie szumów przy wyższych czułościach (zgodnie z zasadą 'im większy piksel tym większa czułość' oraz 'im większa czułość z małego piksela tym większe szumy w obrazie'). Jednak być może właściwości przetwornika Venus Engine II pozwolą na bezpieczne zredukowanie szumów na poziomie obróbki danych.

Warto dodać, że DMC-FZ3 zapisuje zdjęcia nie tylko w formacie JPEG, ale także w bezstratnym TIFF. Niestety w zestawie znajdziemy tylko 8 MB kartę pamięci Secure Digital.


Panasonic Lumix DMC-FZ3 - specyfikacja

NazwaPanasonic Lumix DMC-FZ3
TypAmatorski kompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość3,1 Mp
Sensor1/3.2 cala CCD, 3.3 Megapiskeli (3.1 Mp efektywnych)
PamięćSecure Digital / MMC, 8MB SD w zestawie
Rozdzielczość2016 x 1512, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480, 1920 x 1080 (16:9 HDTV)
Formaty zapisu obrazuTIFF, JPEG (Exif 2.2), Motion JPEG (film)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Standard
Obiektyw
  • Leica DC VARIO-ELMARIT 35-420mm F2.8
  • Optyczny stablizator Mega O.I.S. w 2 trybach
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowy4x (maks.)
PrzysłonaF2.8 - F8.0
Migawka8 - 1/2000 sek.
Tryby ekspozycji
  • Automatyka programowa
  • priorytet przysłony
  • priorytet migawki
  • manual (nastawy ręczne)
  • film
  • programy tematyczne (portret, sport, krajobraz, sceneria nocna, śledzenie ruchu, nocny portret, fajerwerki, prywatka, śnieg)
Pomiar światłaInteligentny wielopunktowy / Centralnie-ważony / Punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing3 zdjęcia w skoku 0.3, 0.7 lub 1.0EV
Metody pomiaru ostrościAutofokus z lampą doświetlająca
Tryby pracy autofocusa
  • 9-punktowy / 3-punktowy / 1-punktowy AF
  • normalny: 0.3m - nieskończoność, makro: od 5cm
Manual focusb.d.
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 80 / 100 / 200 / 400
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • jarzeniowe
  • lampa błyskowa
  • tryb ręczny
*płynna korekta balansu bieli
Efektyb.d.
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne4 kl/sek lub 2 kl/sek z limitem 13 (jakość standard)/ 7 (jakość fine) zdjęć w serii, w najwyższej rozdzielczości
Rejestracja filmu320 x 240, 10 lub 30 kl/sek., z dźwiękiem, bez limitu długości
Monitor LCD1.5 cala TFT LCD, 114,000 punktów
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • Wbudowana: zasięg do 4.6m
  • tryby: Auto, Auto z redukcją cz. o., długa synchronizacja, błysk wymuszony, błysk zablokowany
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerElektroniczny 0.33 cala EVF, 114,000 punktów
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 sek.
ZłączaUSB 1.1, wyjście A/V, wejście zasilania DC-IN
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator Li-I (z ładowarką w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary108 x 68 x 85mm
Waga290 / 326g (bez / z bateriami i kartą)
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Artykuł na Fotopolis2122
Komentarze
Polecane artykuły
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - zdjęcia przykładowe
19 Lut 2019
Czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to mocne wejście producenta w system Sony E i ukłon w stronę zawodowców? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
0
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
7
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1
Kilka godzin z Panasonic Lumix S1 - pierwsze wnioski
1 Lut 2019
Podczas dorocznego Digital Imaging Seminar, Panasonic zdradził wreszcie pełną specyfikację swojej pierwszej pełnej klatki, a w ręce dziennikarzy powędrowały pierwsze egzemplarze modeli S1 i S1R...
7