Pentax 17 - współczesny kompakt półklatkowy oficjalnie zaprezentowany

Autor: Maciej Luśtyk

18 Czerwiec 2024
Artykuł na: 4-5 minut

Po miesiącach zapowiedzi, Pentax zaprezentował wreszcie swój nowy aparat analogowy. Zgodnie z przewidywaniami jest to półklatkowy kompakt z obiektywem 25 mm f/3.5, ale bez autofokusu.

Co musisz wiedzieć:
  • Konstrukcja półklatkowa (72 zdjęcia na standardowym filmie 35 mm)
  • Pionowe kadrowanie
  • Obiektyw 25 mm f/3.5 (ekwiwalent 37 mm)
  • Automatyczny pomiar ekspozycji
  • Zakres czasów migawki: 1/350 s - 4 s
  • Manualna korekta ekspozycji +/- 2 EV
  • Wbudowana lampa błyskowa
  • Brak autofokusu (ostrzenie strefowe)
  • Cena: 2499 zł

Premiera modelu Pentax 17 to jedno z najciekawszych wydarzeń fotografii analogowej ostatnich lat, a być może nawet moment historyczny. Jest to w końcu pierwszy współczesny nieco bardziej zaawansowany aparat analogowy, zaprezentowany przez japońskiego producenta na przestrzeni ostatnich 20 lat. Czy jednak jest w stanie spełnić pokładane w nim nadzieje?

Ekonomiczny format, pionowe kadrowanie i rozbudowana ergonomia - Pentax 17 ma wiele, by stać się popularnym aparatem wśród młodych fanów analoga

Pentax 17 to przede wszystkim aparat świetnie przemyślany względem współczesnych zapotrzebowań. Dzięki konstrukcji półklatkowej, która jednocześnie naświetla tylko połowę obszaru standardowej klatki 35 mm, na jednym filmie jesteśmy w stanie wykonać aż 72 zdjęcia, co pozwoli zaoszczędzić nieco na stale drożejących materiałach analogowych. Oprócz tego, standardowym formatem kadrowania aparatem jest pion. Obydwie te cechy powinny doskonale przypasować młodym osobom, szukającym ciekawego, niewielkiego aparatu do eksploracji fotografii analogowej.

Nowy kompakt jest też ciekawie wykonany Design to połączenie klasyki z nowoczesnością i zdecydowanie może się podobać, a co najważniejsze, aparat podpiera go całkiem rozbudowaną ergonomią. A przynajmniej na tyle, by umożliwić w miarę świadome fotografowanie.

Aparat bazuje na automatycznym pomiarze ekspozycji i kilku zaprogramowanych trybach fotografowania (Auto, Slow-speed Shutter, Maximum Aperture priority (Bokeh), Bulb, Daylight Sync i Slow-speed Sync), w ramach których Pentax 17 automatycznie dobierze czas naświetlania w przedziale o 1/350 s do 4 s. Użytkownik może zaś sterować kompensacją ekspozycji w zakresie +/- 2 EV w skoku co 1/3 EV. Być może trochę szkoda, że aparat nie pozwala na w pełni manualny dobór czasu migawki, ale dobrze rozwiniętej automatyce nie powinno stanowić to dużego problemu. Warto też dodać, że automatyka obsługuje szerokie spektrum czułości filmów (od ISO 50 do ISO 3200).

Całości dopełnia pokaźny grip mieszczący baterię CR2 (wystarczy na naświetlenie około 10 filmów), duży i wygodny celownik optyczny z ramkami ułatwiającymi kadrowanie na krótkie i dalekie dystanse, wbudowana lampa błyskowa o liczbie przewodniej 6 (czas przeładowania to około 9 sekund) oraz pojawiająca się w zapowiedziach od samego początku manualna wajcha naciągu filmu.

Pentax 17 to także praktyczny obiektyw, niestety zabrakło w nim autofokusu

Pentax 17 oferuje też praktyczny, bazujący na modelu Espio Mini obiektyw 25 mm f/3.5. Oferuje prostą konstrukcję 3 soczewek w 3 grupach i nie jest najjaśniejszym szkłem jakie widzieliśmy z analogowych kompaktach, ale ma do zaoferowania bardzo praktyczną ogniskową. W przypadku konstrukcji półklatkowej otrzymamy tu bowiem ekwiwalent 37 mm.

Największym chyba rozczarowaniem jest fakt, że aparat nie oferuje systemu autofokusu. Zamiast tego, otrzymujemy system manualnego 6-stopniowego ostrzenia strefowego, gdzie kolejne pozycje na obiektywie odpowiadają odległościom ostrzenia wynoszącym kolejno: 0,25 m, 0,5 m, 1,2 m, 1,7 m, 3 m i nieskończoność). To oczywiście rozwiązanie praktyczne i dosyć wygodnej, ale jednocześnie przy tej cenie aparatu spodziewaliśmy się obecności systemu AF.

Cena i dostępność

Pentax 17 zadebiutował na rynku w cenie 549 euro. Na polskim rynku zapłacimy za niego 2499 zł.

Specyfikacja:

Nazwa Pentax 17
Producent Pentax
Typ aparatu aparat kompaktowy
Matryca Aparat analogowy typu Half Frame (24 ×17 mm)
Czułość ISO 50
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
Formaty obrazu 3:2
Obiektyw 25 mm f/3.5 (ekwiwalent obiektywu 37 mm)
Przysłona f/3.5 - f/16
Kontrola błysku Auto
Synchronizacja z długimi czasami
wymuszona (błysk wypełniający)
Lampa błyskowa wbudowana
Tryby ekspozycji Bulb
Auto
Kompensacja ekspozycji +/- 2 EV, co 1/3 EV
Migawka 1/350 s - 4 s
Pomiar światła uśredniony
Samowyzwalacz Brak
Pomiar ostrości Manualne ostrzenie strefowe ((0.25 m, 0.5 m, 1.2 m, 1.7 m, 3 m, ∞)
Wizjer tak, optyczny
Złącza wężyk spustowy
Zasilanie Bateria CR2
Obudowa magnezowa
plastikowa
Wymiary 127 mm ×78 mm × 52 mm
Waga 290 g
Stopka akcesoriów nie
Gwint statywu Tak

Więcej informacji znajdziecie na stronie pentax.eu.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Ostatnie dni letnich promocji Sony – sprawdź szczegóły!
Ostatnie dni letnich promocji Sony – sprawdź szczegóły!
Kończy się lipiec, a wraz z nim wielka kumulacja promocji Sony. Wykorzystaj ostatnie dni miesiąca i uzupełnij swój sprzęt o aparaty, obiektywy i kamery w super cenach.
3
Canon EOS R1 - flagowiec wkracza na linię startu
Canon EOS R1 - flagowiec wkracza na linię startu
Po latach oczekiwań Canon prezentuje wreszcie flagowy korpus EOS R1. Wyposażony w superszybką warstwową matrycę, krzyżowy układ AF i rozwiązania AI ma zaoferować wszystko, co niezbędne...
18
Canon EOS R5 Mark II - nowy standard zawodowej pracy
Canon EOS R5 Mark II - nowy standard zawodowej pracy
Druga generacja EOS-a R5 usprawnia niemal wszystko, rozwijając ideę aparatu, który ma jednocześnie oferować wysoką rozdzielczość i być szybkim. Dzięki warstwowej matrycy, nowemu...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)