Filmowanie

2

Autor: Maciej Luśtyk

17 Lipiec 2015
Artykuł na: 4-5 minut

W ostatnim czasie mieliśmy możliwość przetestowania zaprezentowanego na początku lutego aparatu Canon EOS 760D. Podczas pierwszego kontaktu z aparatem naszą uwagę zwróciła głównie usprawniona ergonomia. Zobaczcie jak aparat wypadł w pełnym teście.

 

5. Filmowanie



Obsługa
Do trybu filmowego przechodzimy przesuwając włącznik na pozycję oznaczoną rysunkiem kamery. Włącza się wtedy tryb Live View, a na ekranie wyświetlane są informacje odnośnie ustawień aparatu. Wciskając przycisk Q możemy je korygować. EOS 760D, tak jak wszystkie poprzednie filmujące lustrzanki Canona umożliwia swobodną zmianę wszystkich parametrów w trybie filmowym. Za to należy się duża pochwała bowiem nawet najbardziej zaawansowany aparat APS-C konkurencji nie pozwala na wygodne sterowanie parametrami przysłony. W trybie filmowym możemy też kontrolować balans bieli, a także bez problemu sterować charakterystyką obrazu za pośrednictwem menu Picture Style. Bardzo miłym dodatkiem jest też możliwość bezstratnego filmowania z cropem, co oferuje około 3-krotne powiększenie obrazu. Używając obiektywu standardowego otrzymamy zatem efekty jak przy użyciu teleobiektywu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Pewną ciekawostką jest też tryb HDR Video, z którym wiele osób wiązało nadzieję na większe możliwości w postprodukcji. Filmowanie z szerokim zakresem dynamicznym jest jednak możliwe na razie wyłącznie w trybach automatycznych, w jakości 720p. Niemniej jednak pod względem zakresu dynamicznego obraz wygląda naprawdę imponująco. Być może w kolejnym modelu, wraz z rozwojem technologii przekształci się to w coś na wzór RAW Video.

Maksymalna rozdzielczość w jakiej możemy filmować to Full HD 1080p z prędkością 30 kl/s, a obraz zapisywany jest w formatach MPEG-4 i H.264. Cieszymy się, że możemy rejestrować materiał w „filmowym” klatkażu 24 kl/s, niestety w obecnych czasach, biorąc pod uwagę to, co oferuje konkurencja spod znaku bezlusterkowców, brakuje nam możliwości filmowania w jakości 4K lub chociaż Full HD z prędkością 60 kl/s, co jest już standardem.

Brakuje nam też możliwości wypuszczenia czystego sygnału przez złącze HDMI oraz funkcji zebry czy focus-peaking. Brak ten dziwi tym bardziej, że opcje te były dostępne w zaprezentowanym w tym samym czasie aparacie EOS M3.

Kliknij, aby pobrać film przykładowy
https://files.fotopolis.pl/download/76MVI_3608.MP4:Kliknij, aby pobrać film HDR

Autofokus
Na dużą pochwałę zasługuje autofokus w trybie filmowym, który sprawuje się analogicznie tego używanego w trybie Live View podczas fotografowania, czyli bardzo dobrze. Przeostrzanie jest płynne, szybkie i skuteczne. Ciekawą nowością jest możliwość korzystania z ciągłego autofokusa w trybie filmowym. Tym samym przesuwając palcem po ekranie możemy w wygodny i wydajny sposób śledzić obiekty poruszające się w kadrze. Możemy też pozwolić na śledzenie aparatowi. Autofokus będzie wtedy ustawiał ostrość na twarz bądź wybrany przez nas wcześniej obiekt.

Podsumowanie tej części:

+ pełna manualna kontrola nad parametrami w trybie filmowym
+ możliwość bezstratnego filmowania z cropem
+ HDR Video
+ możliwość rejestracji materiału z „filmowym” klatkażem 24 kl/s
+ złącze mikrofonu
+ ciągły autofokus w trybie filmowym

- brak zebry i focus-peaking
- brak możliwości wypuszczenia czystego sygnału przez HDMI

Test podzieliśmy na następujące rozdziały:



Spis treści

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
GoPro HERO9 Black - 20-megapikselowa matryca, filmy 5K i dodatkowy ekran z przodu
GoPro HERO9 Black - 20-megapikselowa matryca, filmy 5K i dodatkowy ekran z przodu
Nowa kamerka sportowa oferuje duży skok rozdzielczości, jeszcze lepszą stabilizację, drugi ekran, a także otwiera przed użytkownikami świat wymiennych obiektywów....
15
2
Instax Square SQ1 to kwadratowy format i prostota obsługi. Są też nowe czarno-białe wkłady
Instax Square SQ1 to kwadratowy format i prostota obsługi. Są też nowe czarno-białe wkłady
Dwa lata po premierze pierwszego analogowego Instaxa Square, na rynek wchodzi nowy, uproszczony model. Jego zaleta ma być prostota i wygodny tryb selfie.
6
0
Olympus robi ważny krok w stronę wideo. Zapis filmów RAW na rekorderach Atomos Ninja V jeszcze w tym roku
Olympus robi ważny krok w stronę wideo. Zapis filmów RAW na rekorderach Atomos Ninja V jeszcze w...
Niedawno prezes JIP zapewniał, że pod nowym przewodnictwem Olympus rozwinie możliwości filmowe systemu Mikro Cztery Trzecie. Właśnie otrzymujemy tego pierwszą...
7
2
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)