Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace

Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace

Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.

Leica Oskar Barnack Award to jeden z najważniejszych konkursów fotograficznych, poświęconych szeroko rozumianemu dokumentowi, skupiający się na bardziej autorskim, wysublimowanym spojrzeniu na podejmowane tematy niż pozostałe wydarzenia tego typu. Organizowany od prawie 40 lat, skupia uwagę profesjonalistów z całego świata.

Uczestnicy muszą przygotować projekt, lub serię, która zamknięta w 10-12 zdjęciach w ciekawy i innowacyjny sposób odnosi się do tematu konkursu, jakim od początku jego istnienia jest relacja człowieka z otoczeniem.

Tylko do tegorocznej odsłony swoje prace nadesłało około 2500 fotografów ze 110 krajów świata. Mimo tylu zgłoszeń nie była to rekordowa edycja, niemniej jednak jurorzy podkreślają bardzo wysoki poziom otrzymanych projektów.

Max Pinckers „Red Ink“

Zobacz wszystkie zdjęcia (11)

Pierwsza nagroda tegorocznej odsłony Leica Oskar Barnack Award 2018 trafiła w ręce belgijskiego fotografa Maxa Pinckersa za serię „Red Ink“. Poza prestiżowym wyróżnieniem otrzymał on także nagrodę pieniężną w wysokości 25 000 euro oraz aparat i obiektyw Leica M.

„Red Ink“ to seria zdjęć wykonanych podczas pobytu Pinckersa w Korei Północnej w ramach materiału realizowanego wspólnie z dziennikarzem Evanem Osnosem dla tygodnika The New Yorker. Zadanie dotyczyło dokumentacji sierpniowego szczytu dyplomatycznego (2017 rok) pomiędzy Donaldem Trumpem a Kim Jong-un’em. Doprowadziło ono do podpisania porozumienia, które pewnego dnia może zostać uznane za „historyczne“.

- Korea Północna jest jednym z krajów najbardziej odciętych od reszty świata. Choć może się wydawać, że reżim w ostatnim czasie dopuszcza więcej fotografów do kraju, jest to mylące. Jedyną szansą, że fotograf będzie mógł wykonać zdjęcie niezależnie, będzie to, czy uda mu się „oszukać oczy nadzorcy“, czy też wydarzy się nieoczekiwana sytuacja, której władze nie mogły przewidzieć. Wiedząc, że nie da się ujawnić rzeczywistości stojącej za fasadą reżimu, zastosowałem estetykę odnoszącą się do państwowej propagandy i reklamy, stosując odważne sztuczne oświetlenie - zaznacza Max Pinckers, laureat tegorocznej nagrody Leica Oskar Barnack Award.

Mary Gelman „Svetlana“

Zobacz wszystkie zdjęcia (12)

Natomiast wyróżnienie Newcomer Leica Oskar Barnack Award 2018 dla wschodzącego talentu zostało przyznane rosyjskiej fotografce Mary Gelman za jej cykl pod tytułem „Svetlana“. Otrzymała ona nagrodę w wysokości 10 000 euro, jak również aparat i obiektyw Leica M.

Svetlana jest obiektem prowadzonym przez antropozoficzny ruch Camphill i leży około 150 kilometrów na wschód od Petersburga. Przez prawie dwa lata Mary Gelman często tam wracała, by odwiedzić to miejsce - inicjatywę, w której osoby niepełnosprawne mogą żyć i pracować bez uprzedzeń i dyskryminacji.

- Na początku bohaterowie chcieli pozować i wygłupiać się; kiedy zobaczyli kamerę, zawsze próbowali się uśmiechnąć. Ale po chwili stałam się częstym gościem. Ponieważ zawsze miałam ze sobą aparat - gdziekolwiek się udałam - przywykli do tego. Stało się czymś normalnym i zaczęli mnie nie zauważać. I ten czas był bardzo ważny. Czasem zajmowało mi aż cztery podróże do wioski, aby zrobić portret jednej osoby. Czasami było inaczej. Najważniejszą rzeczą do nauczenia się jest to, aby móc czuć granice innych osób, szanować je, być otwartym i uczciwym. I najważniejsze, żeby się nie spieszyć - powiedziała Mary Gelman wyróżniona nagrodą Newcomer Leica Oskar Barnack Award 2018.

Wyróżnione serie finalistów

Zobacz wszystkie zdjęcia (105)

Oprócz przyznania nagród głównych, jury konkursu wyróżniło także 9 finalistów: Stephen Dock, Vanja Bucan, Turi (Salvatore) Calafato, Christian Werner, Stéphane Lavoué, Samuel Gratacap, Ernesto Benavides, Daniel Chatard, Elsa Stubbé. Ich pełne zgłoszone reportaże, cykle i projekty możecie zobaczyć w powyższej galerii. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.

Więcej informacji na temat konkursu znajdziecie pod adresem leica-oskar-barnack-award.com.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Sandmarc pokazało anamorficzny obiektyw do iPhone’a
24 Cze 2019
Najnowszy anamorficzny obiektyw Sandmarc może okazać się prawdziwą gratką dla osób filmujących smartfonem. Zaprezentowane szkło jest kompatybilne z ostatnimi generacjami iPhone'a.
0
FeiyuTech prezentuje nowości: pilot Hyperlink do gimbali, monitor poglądowy oraz kompaktowy monopod
24 Cze 2019
Firma FeiyuTech powiększyła swoje portfolio o trzy ciekawe rozwiązania, które powinny przypaść do gustu filmowcom. Pilot Hyperlink do gimbali, monitor poglądowy oraz kompaktowy monopod są już dostępne w sprzedaży.
0
Marek Piasecki „Anaklasis” - nowa książka fotograficzna Fundacji Archeologia Fotografii
21 Cze 2019
„Anaklasis” Marka Piaseckiego to publikacja, w której autor eksperymentuje ze zbliżeniami, kadrowaniem i poszukuje faktur „zmieniających rytm wyznaczany przez światło”.
0
„Suicidal Birds” Sebastiana Rogowskiego - fotograficzna podróż, w której zobaczysz „to co zapomniane i odchodzące do przeszłości”
21 Cze 2019
„Tempo zmian kulturowych, które doświadczamy w naszym pokoleniu są niezwykle warte uchwycenia. Przede wszystkim to jak zmiany społeczne wpływają na krajobraz” - zaznacza Sebastian Rogowski, autor projektu „Suicidal Birds”, który wykonał w Kazachstanie i Kirgistanie. Wernisaż jego prac już dziś w warszawskiej Galerii 18A.
0