“Zacząłem fotografować, bo bałem się zapomnieć”. Projekt Johna-Davida Richardsona to uniwersalna opowieść o dorastaniu

“Zacząłem fotografować, bo bałem się zapomnieć”. Projekt Johna-Davida Richardsona to uniwersalna opowieść o dorastaniu

- Pamiętam dzień, w którym skończyłem trzynaście lat. Obudziłem się tego ranka, spodziewając się, że w jakiś sposób zmieniłem się w mężczyznę tej nocy - mówi nam amerykański fotograf, który od dwóch lat realizuje projekt o dorastaniu chłopców z pobliskiego skateparku.

Prace Johna-Davida Richardsona koncentrują się na historycznej i socjologicznej konstrukcji amerykańskiej niższej klasy społecznej. Bada pojęcia związane z tożsamością, kulturą i historią rodziny. Jednym z projektów długoterminowych realizowanych przez John-Davida Richardsona jest właśnie “A Place to Fall”.

- Zacząłem robić zdjęcia, ponieważ bałem się zapomnieć. Wraz z babcią patrzyliśmy na stare fotografie, babcia przeprowadzała mnie przez rodzinną historię, a każdy obraz ożywiał historię osadzoną gdzieś na południu Ameryki. Zakochałem się w zdolności fotografii do wyzwalania tych wspomnień - opowiada Richardson.

fot. John-David Richardson, z projektu "A Place to Fall"

fot. John-David Richardson, z projektu "A Place to Fall"

Nad projektem “A Place to Fall” Richardson zaczął pracować jeszcze podczas drugiego roku studiów na University of Nebraska. Odwiedził miejscowy skatepark, spędził tam kilka dni, a wkrótce grupa nastoletnich chłopców witała go tam już jako przyjaciela.

- Pracowałem wtedy również nad innym projektem i w jego ramach odkrywałem ideę dojrzewania, zmieniania się z nastolatka w dorosłego - wspomina. - W moich wczesnych, nastoletnich latach znalazłem akceptację w grupach społecznych istniejących na marginesie hierarchii szkolnej. Ja i moi przyjaciele przechodziliśmy przez różne, często ciężkie sytuacje w domu, ale jazda na deskorolce oraz przygody, które towarzyszą temu sportowi, dały nam poczucie wspólnoty - dodaje.

fot. John-David Richardson, z projektu "A Place to Fall"

Jako kluczowe zdjęcie z tej serii fotograf wskazuje portret “Nathan at Thirteen”. Nathan jest młodszym bratem innego chłopca z grupy i to jego Richardson fotografował najczęściej. Portret powstał po długim dniu jeżdżenia, w trzynaste urodziny Nathana.

- Nathan jest wrażliwym chłopcem i to w sposób, w jaki ja byłem wrażliwy w jego wieku. Kiedy myślę o tym zdjęciu, odnoszę się do tego jak ja czułem się w poranek moich trzynastych urodzin. Ten portret jest dla mnie wizualnym odwzorowaniem tego doświadczenia - wyjaśnia. - Pamiętam dzień, w którym skończyłem trzynaście lat. Obudziłem się tego ranka, spodziewając się, że dostanę z góry jakiś znak; że w jakiś sposób zmieniłem się w mężczyznę tej nocy. Poszedłem do łazienki i spojrzałam w lustro: moje ramiona były tak samo chude, moja skóra była wciąż bezwłosa i gładka, a resztki trądziku na mojej twarzy pozostały.

fot. John-David Richardson, z projektu "A Place to Fall"

Richardson pracuje nad projektem “A Place to Fall” od dwóch lat, a praca nie jest jeszcze skończona. Z biegiem czasu widać jak chłopcy zmieniają się fizycznie z dzieci w dorosłych i to kolejny etap, który fotograf chciałby uchwycić.

Obecnie Richardson uczy fotografii na Uniwersytecie Nebraska-Lincoln, a w lipcu przeprowadza się do Cincinnati w stanie Ohio. Będzie tam kontynuował pracę nad “A Place to Fall”. Równolegle realizuje jeszcze jeden długoterminowy projekt, “Someday I’ll Find the Sun”.

Zobacz wszystkie zdjęcia (11)

- Ludzie, których sfotografowałem przy okazji obydwu serii byli tak łaskawi i otwarci, że dalsze rozwijanie tych relacji stanowi dla mnie rdzeń tych projektów - dodaje na koniec.

Więcej zdjęć fotografa znajdziecie pod adresem johndavidrichardson.net oraz na profilu @johndavid_richardson w serwisie Instagram.

 

Studentka fotografii na studiach magisterskich Uniwersytetu Warszawskiego. Ma na koncie różne projekty, zarówno dokumentalne, jak i reklamowe. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Lastolite HaloCompact - nowy pomysł na blendę. Zmieścisz ją w kieszeni
14 Lis 2018
Blendy, choć nieocenione w pracy plenerowej, nie należą do najwygodniejszych w transporcie. Chyba, że dysponujecie nową, sprytnie przemyślaną konstrukcją Lastolite.
0
Pixii Camera (A1112) - poznaliśmy więcej szczegółów o francuskim dalmierzu
14 Lis 2018
12-megapikselowa matryca formatu APS-C, globalna migawka, aluminiowa obudowa, manualna ergonomia, mocowanie Leica M oraz design przypominający aparat dalmierzowy w nieco futurystycznym wydaniu - to główne cechy modelu Pixii Camera, który premierę ma mieć za dokładny miesiąc.
1
ON1 Photo Raw 2019 - konkurent Lightrooma coraz mocniejszy. Nowy interfejs i szereg kluczowych funkcji
14 Lis 2018
Najnowsza wersja programu do edycji, który wielu fotografom ma być w stanie zastąpić zarówno Lightrooma, jak i Photoshopa, właśnie ukazała się na rynku. Wraz z nią masa nowości.
3
Już dziś spotkanie z Karolem Hordziejem w ramach WJF VOL. 10
13 Lis 2018
Gościem kolejnego spotkania 10. edycji Wszyscy Jesteśmy Fotografami będzie Karol Hordziej, który opowie o wizycie w archiwum, czyli o emocjach odkrywania fotografii na nowo. Spotkanie już dziś o 18:00 w Warszawie.
0