Swarat Ghosh: „Treść jest wszystkim“

Swarat Ghosh: „Treść jest wszystkim“

Swarat Ghosh urodził się w górniczym mieście w Indiach, Dhanbad. Dziś pracuje w renomowanej firmie programistycznej jako główny projektant interfejsów, a od 2010 roku dokumentuje swoją ojczyznę na zdjęciach - tak różnych od popularnych, kolorowych kadrów z Indii.

Swarat Ghosh dotąd nie uznawał fotografii za część swojej kariery. Fotografia więc na pewno nie jest dla niego świadomym wysiłkiem polegającym na budowaniu rozpoznawalności, dbaniu o sławę.

- Uważam się za wiecznego ucznia i pasjonata. Kogoś, dla kogo fotografia jest dawką medytacji - tłumaczy. - Przyznam, że to dla mnie rodzaj psychicznego relaksu po mojej wymagającej pracy w IT. Robię to, bo dzięki temu medium mogę wyrazić siebie lepiej i jestem bardzo wdzięczny moim menadżerom i współpracownikom, którzy motywują mnie do kontynuowania mojej pasji fotograficznej, niezależnie od gorączkowego harmonogramu w firmie - dodaje.

fot. Swarat Ghosh "Beyond Street"

Jego najwcześniejsze wspomnienie związane z fotografią to kolektyw That’s Life, prace Kaushal Parekh, Prashant Godbole i wielu innych fotografów ulicznych z Indii. Zainspirowało to początkujących fotografów ulicznych, w tym Ghosha, do poważnego potraktowania tego medium. Kilka miesięcy temu fotograf dołączył do nowo powstałego kolektywu “In-Street”.

- Wielką zaletą tej grupy jest to, że mimo iż wszyscy mamy odmienne styl ekspresji i publikujemy zdjęcia z bardzo różnych części Indii, nadal mamy wspólny cel: wynieść fotografię uliczną w Indiach na wyższy poziom - wyjaśnia.

fot. Swarat Ghosh "Beyond Street"

Przygoda Ghosha z fotografią rozpoczęła się od aparatu podarowanego w prezencie przez żonę. Początkujący fotograf dołączył do różnych grup tematycznych na portalu Flickr i wraz z jego członkami podróżował po różnych częściach indyjskiego miasta Hyderabad. Z czasem zaczął odwiedzać inne miasta i coraz bardziej rozwijać się na polach fotografii dokumentalnej i ulicznej.

- Jedno z moich ulubionych zdjęć to kadr, który uchwyciłem w Bombaju podczas mojego pierwszego monsunu w 2016 roku. Uwielbiam nastrój tej fotografii i widoczną na niej ironię: wysokie budynki w tle tak mocno kontrastujące z postacią, która jest bez jakiegokolwiek schronienia - opowiada. - Jednocześnie chcę wspomnieć o tym, że bardzo podziwiam ludzi, którzy walczą z żywiołem natury i chronią się nawet pod kawałkiem plastiku. Zdjęcie jest częścią mojej serii zatytułowanej "Beyond Street", która była pokazywana w wielu miejscach na całym świecie.

Zobacz wszystkie zdjęcia (18)

Ghosh czerpie inspiracje z różnych dziedzin sztuki. Ceni takich twórców filmowych jak Satyajit Ray, Godard, Fellini, Kurosawa czy Tarkovsky, a Arundhati Roy, Amitav Ghosh, Mann, Schnitzler i Kafka to tylko niektórzy z jego ulubionych pisarzy XX wieku. Nie potrafił natomiast wyróżnić fotografów, których podziwia - wspomniał za to o książkach fotograficznych, do których wraca. Są to “Amerykanie” Roberta Franka, “Kalkuta” Raghu Rai i “Sleeping by the Mississippi” Aleca Sotha.

- W fotografii najbardziej zależy mi na uchwyceniu emocji. Content is everything, treść jest wszystkim. Dopóki trafiam na tematy związane z silnymi emocjami tworzę kadry, w których ludzie mogą odnaleźć siebie. Dla mnie fotografia to czas i zdolność obserwacji. Cierpliwość jest tu kluczem - zwierza się. - Po kilku latach fotografowania po prostu zwolniłem. Nie spieszę się już, by robić zdjęcia. Po prostu cieszę się całym doświadczeniem, nie martwiąc się zbytnio o wynik.

Zdjęcia z serii "Beyond Street" będzie można oglądać od 21 kwietnia do 29 lipca 2018 roku w ramach wystawy Eyes on main Street w Stanach Zjednoczonych. Jego prace pokazywane były na wystawach w Londynie, Paryżu, Glasgow, Tajlandii i Bombaju.

Więcej zdjęć Swarata Ghosha: swaratg.wordpress.com

Studentka fotografii na studiach magisterskich Uniwersytetu Warszawskiego. Ma na koncie różne projekty, zarówno dokumentalne, jak i reklamowe. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic zapowiada obiektyw 10-25 mm f/1.7 - jedyny tak jasny zoom do Mikro Cztery Trzecie
26 Wrz 2018
#Photokina2018 Podczas wczorajszej konferencji Panasonica oczy wszystkich zwrócone były w stronę świetnie zapowiadającego się pełnoklatkowe bezlusterkowca. Ale producent nie zapomniał też o użytkownikach systemu M43 i ma dla nich prawdziwą perełkę.
0
Powrót klasyki. Kodak Ektachrome E100 nareszcie trafia do sprzedaży
26 Wrz 2018
#Photokina2018 Tegoroczne targi to także święto dla fanów analoga. Długo oczekiwany slajd Ektachrome trafił właśnie do dystrybutorów.
0
Trzy jasne stałki i dwa teleobiektywy - Sigma wprowadza na rynek kolejne ciekawe obiektywy
25 Wrz 2018
Po raz kolejny Sigma zaskakuje swoimi konstrukcjami. Pełnoklatkowe stałki 28 mm i 40 mm o świetle 1.4, 56 mm f/1.4 dla bezlusterkowców oraz 70-200 mm f/2.8 i 60-600 mm f/4.5-6.3 to znów innowacyjne rozwiązania i przekroczone granice!
0
Hasselblad XCD 80 mm f/1.9, 65 mm f/2.8 i 135 mm f/2.8 - trzy nowe szkła do średniego formatu
25 Wrz 2018
#Photokina2018 Hasselblad zaprezentował dziś 3 nowe ciekawe obiektywy do bezlusterkowego aparatu X1D, w tym swój najjaśniejszy obiektyw w historii - XCD 80 mm f/1.9.
0