Ark Lodge: miejsce, w którym czas się zatrzymał

Ark Lodge: miejsce, w którym czas się zatrzymał

„Schronienie przed codziennością”, należące do rodziny Jen Ervin, zostało zbudowane w 1940 roku i od tamtego czasu gościło trzy pokolenia gawędziarzy. To tam, w lasach Południowej Karoliny, powstają klimatyczne, czarno-białe zdjęcia Ervin, składające się na serię „The Arc of Summer”.

Jen Ervin, amerykańska fotografka, od trzech lat odkrywa magiczny świat dzieciństwa i bliskość natury poprzez obiektyw swojego Polaroida Land 100. Aparat kupiła w 2012 roku na eBayu, nie mając wobec niego żadnych konkretnych planów. Wkrótce towarzyszył jej podczas każdego rodzinnego wyjazdu do Ark Lodge. Od tamtego czasu jej prace były wystawiane w galeriach na całym świecie, obok prac Sally Mann, Williama Christenberrego, Susan Worsham czy Williama Egglestona.

- W fotografii przyciąga mnie uniwersalność tego medium: zarówno jako formy sztuki, jaki i narzędzia komunikacji. Szczególnie doceniam ten element szczęścia i zaskoczenia, jaki wiąże się z fotografią analogową. Zanim zainteresowałam się fotografią, byłam zaangażowana głównie w takie dziedziny sztuki jak malarstwo i rysunek. Stanięcie za obiektywem oferowało mi nowy punkt widzenia: taki, w którym mogę  połączyć  mój wewnętrzny świat z okolicą, która mnie otacza – wyjaśnia Ervin.

Ark Lodge otoczony jest przez hektary wysokich, szczupłych sosen i niepokojąco piękne bagna. Pomieszczenia ogrzewa duży, rustykalny kominek, a prócz niego w domku znajdziemy tylko podstawowe wyposażenie. Cyprysowe ściany były świadkami różnych historii, które upamiętnia wiszący na nich eklektyczny zbiór znalezionych przedmiotów, wypchanych zwierząt i zdjęć. W lecie, w Ark Lodge jest gorąco i duszno, poetycko i zarazem banalnie, mało komfortowo, ale i uspokajająco. Najczęstszymi gośćmi są dzikie indyki, szarańcza, aligatory, węże, jelenie. Nocą, nad domkiem roztacza się niebo pełne gwiazd.

- Moim przewodnikiem w fotografowaniu jest intuicja. Zdjęcia powstają jako kombinacja uważnej obserwacji i szczęścia. Zależy mi na pewnym poziomie intymności, który może zapewnić Polaroid. Powstałe za jego pomocą fotografie są pełne niedoskonałości, które pobudzają wrażliwość i przywołują uczucie nostalgii – tłumaczy Ervin. - Uważam je za magiczne przedmioty, które mimo swoich niewielkich rozmiarów, mogą „zawierać to, co niezawieralne”. Polaroid daje też możliwość sekwencyjnego opowiadania, co wzbudziło moje zainteresowanie sztuką filmową – dodaje.

Dzieci Ervin przez całe swoje życie zdążyły oswoić się z aparatem. – Moje córki znają różnicę między pstrykaniem zdjęć, a sztuką. To jest w zasadzie dość zabawne, bo przełączamy się na „inny bieg” zależnie od okoliczności. Niektóre rodziny grają razem w gry planszowe, my współpracujemy ze sobą tworząc projekty. To po prostu nasz sposób życia – opowiada. -  Niedawno zapytałam moją najstarszą córkę, jak się czuje z tym, że jej portrety wiszą w galerii. Odpowiedziała, z uśmiechem i dumą w głosie: lubię to! Każda z moich córek ostatnio nabyła swój pierwszy aparat z zaoszczędzonych pieniędzy. Być może, nieświadomie zasiałam głowach moich dzieci nasiona małych artystów, poprzez włączenie ich do własnych poszukiwań twórczych.

Zobacz wszystkie zdjęcia (19)

Jedno ze zdjęć z tej serii powstało w bardzo gorący, pochmurny dzień w lipcu. Rodzina Ervin postanowiła zanurzyć się w rzece. Jedna z córek zawołała, że ma pomysł na zdjęcie i poprosiła o naszykowanie aparatu. Chciała, by tata podniósł ją wysoko nad głowę. W chwili, kiedy wygięła plecy, słońce przebiło się przez chmury i musnęło promieniami zarys jej ciała. Ervin nacisnęła spust migawki. Od tamtej chwili, fotografka nieustannie poszukuje takich magicznych momentów.

Jen Ervin planuje odwiedzić Ark Lodge kilkukrotnie w ciągu najbliższych miesięcy i fotografować, aż skończą jej się materiały do Polaroida. W międzyczasie, pracuje nad  filmem eksperymentalnym składającym się z nagrań rodzinnych przygód, oraz nad edycją zdjęć do specjalnej, ręcznie robionej książki, którą planuje wydać tej zimy.

Więcej zdjęć fotografki: www.jenervin.com

Studentka fotografii na studiach magisterskich Uniwersytetu Warszawskiego. Ma na koncie różne projekty, zarówno dokumentalne, jak i reklamowe. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Polecane artykuły
Meike 25 mm T2.2 Cine - filmowa stałka kompatybilna z większą liczbą systemów
23 Sty 2019
O Meike 25 mm T2.2 Cine po raz pierwszy usłyszeliśmy w połowie ubiegłego roku. Wtedy producent zaprezentował kinematograficzny obiektyw z mocowaniem Mikro Cztery Trzecie. Natomiast teraz udostępnił tę stałkę w wersjach do Sony E i Fujifilm X.
0
Oto jedyne w swoim rodzaju stykówki ukazujące Marilyn Monroe podczas jej ostatniej sesji
23 Sty 2019
Zobacz oryginalne i unikatowe stykówki ukazujące 12 zdjęć Marilyn Monroe w obiektywie legendarnego Berta Sterna podczas serii portretowej „The Last Sitting“, którą wykonano na kilka tygodni przed śmiercią słynnej aktorki.
0
Ta modelka nie istnieje. Czy rendery wykończą rynek fotografii reklamowej?
22 Sty 2019
Weźcie do ręki katalog Ikea i spójrzcie na zdjęcia. Bardzo ładne, prawda? Tyle, że w większości to wizualizacje 3D. Czy grafika komputerowa już wkrótce odmieni także rynek fotografii modowej i reklamowej?
1
Newell Air 1000 i Lux 1600 - niedrogie kompaktowe oświetlacze LED dla filmowców
22 Sty 2019
Ofertę firmy Newell wzbogaciły dwa modele kompaktowych lamp LED, które mogą spodobać się osobom filmującym wywiady i vlogi aparatami.
0