Profesjonalny druk zdjęć w domu - część 5

Autor: Michal Grzegorczyk

14 Luty 2010
Artykuł na: 2-3 minuty
Sposobów na konwersję zdjęcia kolorowego na czarno-białe jest mnóstwo. Jeśli zależy nam na monochromatycznym wydruku warto skorzystać z możliwości jakie oferuje tryb "Advanced B&W Photo" w sterowniku drukarek Epsona. Właśnie tym zagadnieniem zajmiemy się w dzisiejszym odcinku cyklu poświęconego profesjonalnym wydrukom w warunkach domowych.

Uzyskanie prawidłowego wydruku monochromatycznego nie jest łatwe. Istnieją dziesiątki metod konwersji zdjęcia kolorowego - które w czasach fotografii cyfrowej jest najczęstszym "źródłem" - na obraz monochromatyczny. Nie wszystkie gwarantują odpowiedni efekt finalny, na przykład to, że na wydruku nie pojawi się niechciana dominanta. Dużym ułatwieniem może być zastosowanie trybu Advanced B&W Photo w sterowniku drukarek fotograficznych Epsona. W tym przypadku nie jest konieczna wcześniejsza konwersja - za wszystko odpowiadał będzie sterownik.

Przed wejściem do ustawień trybu Advanced B&W Photo należy wyłączyć zarządzanie kolorami w programie graficznym (o tym jak to zrobić pisaliśmy w poprzednim odcinku). W przypadku bardziej zaawansowanych drukarek - tych, które umożliwiają wybór między tuszem czarnym matowym, a czarnym fotograficznym, w zależności od stosowanego podłoża - należy oczywiście jeszcze pamiętać o wymianie tuszu.

Po zaznaczeniu opcji Color Controls i trybu Custom należy wcisnąć przycisk Advanced. Pojawi się menu, w którym należy dokonać wszystkich niezbędnych ustawień. W tym miejscu należy też pamiętać o opcji Highlight Point Shift, o której wspominaliśmy w jednym z poprzednich odcinków. Dzięki niej unikniemy różnicy w połysku wydruku, pojawiającej się w przypadku białych, nie zadrukowanych plam na obrazie. Zaznaczenie opcji "On" nakłada kropki atramentu Light Light Black na białe części samego obrazu. Ustawienie "On (Full Page)" nakładka kropki na cały drukowalny obszar. W takim przypadku zaleca się druk bez marginesów.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Pracuj nad kadrem w plenerze nie przed monitorem, czyli o potędze filtrów optycznych
Pracuj nad kadrem w plenerze nie przed monitorem, czyli o potędze filtrów optycznych
Zobacz, które filtry warto mieć w swojej torbie, i jak z nich korzystać, aby zaoszczędzić czas i nadać swoim zdjęciom profesjonalny wygląd.
7
Fotograficzne podróże Krystiana Bielatowicza. Jaki sprzęt wybrać, aby było funkcjonalnie i komfortowo?
Fotograficzne podróże Krystiana Bielatowicza. Jaki sprzęt wybrać, aby było funkcjonalnie i...
Fotograf i filmowiec Krystian Bielatowicz dzieli się z nami swoimi ulubionymi akcesoriami, które ułatwiają mu pracę w licznych podróżach. Od wyboru pasków na konkretne okazje po...
15
Czym są filtry NiSi Black Mist i dlaczego też powinieneś mieć je w swojej torbie
Czym są filtry NiSi Black Mist i dlaczego też powinieneś mieć je w swojej torbie
Filmowa estetyka nadal rządzi w świecie filmu i fotografii i nigdzie się na razie nie wybiera. A filtry typu Black Mist to prawdopodobnie najprostszy i najskuteczniejszy sposób, by uzyskać ten...
24
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)