Profesjonalny druk zdjęć w domu - część 3

Autor: Michal Grzegorczyk

30 Styczeń 2010
Artykuł na: 6-9 minut
Zapraszamy na kolejny odcinek cyklu poświęconego profesjonalnym wydrukom zdjęć w warunkach domowych. W tym tygodniu zajmiemy się wszystkimi etapami między wciśnięciem spustu migawki, a przycisku "drukuj", czyli omówimy kwestie odpowiedniego przygotowania pliku do druku.

Żeby myśleć o profesjonalnym wydruku, najpierw trzeba zdobyć i odpowiednio obrobić materiał - mówiąc po ludzku: zdjęcie. W przypadku wydruków komputerowych realizowanych w domu musi to być oczywiście plik cyfrowy. Można go wziąć wprost z aparatu lub ze skanu analogowego filmu lub odbitki. Bez względu na źródło należy pamiętać o zgromadzeniu jak największej ilości danych, które w kolejnych krokach ułatwią prawidłową obróbkę. Jeśli tylko istnieje możliwość zapisywania plików RAW, trzeba z niej korzystać. Należy też zawsze wybierać jak najszerszą przestrzeń kolorów. Większość aparatów pozwala na wybranie przestrzenie sRGB bądź Adobe RGB - dla osiągnięcia jak najlepszych rezultatów należy używać tej drugiej. Wyjątek stanowią skany czarno-białych zdjęć. W tym przypadku najwłaściwsza będzie przestrzeń Dot Gain 20%, która jest później wykorzystywana przez narzędzie do druku zdjęć czarno-białych Epson Advanced Black & White (w tym miejscu warto zaznaczyć, że jeśli ktoś skanuje zdjęcie kolorowe z myślą o wydruku w czerni i bieli, lepiej żeby dokonał konwersji w programie graficznym bądź z pomocą sterownika drukarki, niż na etapie skanowania).

W sytuacji idealnej, gdy dysponujemy plikiem RAW, na samym początku pracy musimy go wywołać. To okazja do korekty temperatury barwowej, drobnych zmian w ekspozycji, przywrócenia większej ilości szczegółów w światłach i cieniach, poprawienia kontrastu itp.. Lista możliwych modyfikacji zależy od używanego oprogramowania. W wyspecjalizowanych aplikacjach jak (np. Adobe Lightroom czy Apple Aperture] jest ona bardzo długa. Na etapie edycji RAW-a radzimy nie zajmować się wyostrzeniem - na to przyjdzie pora po zakończeniu wszystkich czynności, tuż przed drukowaniem. Po ustawieniu interesujących nas parametrów, RAW-a należy wywołać, czyli zapisać w jednym z uniwersalnych formatów. Polecamy format TIFF z 16-bitową głębią kolorów. Również mając plik JPEG warto go na samym początku pracy zapisać jako 16-bitowego TIFF-a. Dlaczego? JPEG to format wykorzystujący kompresję stratną, degradującą obraz z każdym zapisaniem. Jeśli praca nad zdjęciem odbywa się w kilku sesjach i za każdym razem zapisujemy je jako JPEG, to spadek jakości może się stać zauważalny gołym okiem. Gdy dysponujemy już wyretuszowanym TIFF-em kolejnym krokiem powinno być dostosowanie rozmiarów pliku do rozdzielczości drukarki.

Powyższe tabele pokazują związek między rozdzielczością skanera, a rozdzielczością wyjściową. Kolor czerwony oznacza rozdzielczość większą niż wymagana. Optimum oznaczono kolorem zielonym. Kolor żółty to rozdzielczość graniczna, a fioletowy i różowy - zbyt mała do osiągnięcia wydruku o dobrej jakości. Podobnie sprawy się mają w przypadku aparatów fotograficznych.

Nie należy się sugerować wysokimi wartościami DPI opisującymi poszczególne modele drukarek (np. dla Epsona R2880 - 5760 x 1440 dpi). To maksymalna rozdzielczość fizyczna, wartość opisuje z jak dużym krokiem urządzenie jest w stanie przesunąć głowicę drukującą i papier. Wartość, którą należy zapamiętać to 360 DPI. Sterowniki większości drukarek fotograficznych Epsona sprowadzają dane zdjęcia do takiej rozdzielczości przed rozpoczęciem wydruku. Mając tę wiedzę warto zmienić wymiary samemu. Weźmy przykładowe zdjęcie z aparatu o 10-megapikselowej matrycy (3872 x 2592 pikseli), które chcemy wydrukować w postaci małej pocztówki 10 x 15 centymetrów. Zgodnie z tym co pokazuje tabelka i program graficzny dysponujemy rozdzielczością bliską 656 DPI. Po ustawieniu żądanej rozdzielczości 360 DPI i odpowiednich wymiarów wydruku oraz zaznaczeniu opcji Resample Image rozmiary zdjęcia spadają do 2126 x 1423. W niektórych programach można w trakcie jednej operacji dostosować zarówno rozdzielczość, jak i proporcje zdjęcia do proporcji nośnika, na który ma trafić.

dostosowanie rozmiaru plików do rozdzielczości drukarki w Adobe Photoshop Elements

Fragmenty niektórych zdjęć są "wypalone". Na poniższym zdjęciu takim fragmentem jest słońce, matryca aparatu nie była w stanie zarejestrować niczego innego poza czystą bielą. Gdy myślimy o wydrukowaniu zdjęcia powinniśmy unikać takich białych plam. Może się to okazać problemem szczególnie w przypadku druku na błyszczących papierach. Zdjęcie w takim przypadku nie będzie miało jednolitego połysku, przepalone fragmenty będą się nieładnie wyróżniały. Rozwiązania są różne, w zależności od tego, czy mamy do czynienia z obrazem czarno-białym czy kolorowym. W pierwszym przypadku można się zdać na nieoceniony epsonowski sterownik z mechanizmem Epson Advanced Black & White - funkcja Highlight Point Shift nakłada rzadką siateczkę kropek atramentu Light Light Black na najjaśniejsze fragmenty zdjęcia. W przypadku zdjęć kolorowych o ten sam efekt trzeba zadbać samemu. W menu poziomów (Levels) należy zmniejszyć drugą wartość na suwaku Output Levels do poziomu 250-253. W ten sposób nasze przepalone słońce nadal będzie sprawiało wrażenie jednolicie białego i jednocześnie nie będzie się wyróżniało przez brak połysku.

Ostatnim etapem przygotowania zdjęcia przed wciśnięciem przycisku "Drukuj" powinno być wyostrzenie go do odpowiedniego poziomu. To dość agresywny zabieg, daleko ingerujący w wygląd obrazu, dlatego nie powinno być ono w żaden sposób obrabiane po wyostrzeniu. Czym jest wyostrzanie? To nic innego jak lokalne zwiększenie kontrastu. Nie powinno dotykać gładkich powierzchni, a jedynie krawędzi. Tak działa najpopularniejsze narzędzie do wyostrzania - Unsharp Mask. Parametr Radius dotyczy promienia (mierzonego w pikselach) wyszukiwania lokalnych zmian w jasności, Amount siły wzmocnienia kontrastu, a Threshold ogranicza działanie filtra, jeśli różnica jasności jest mniejsza niż wskazana w tym polu, co ma zabezpieczyć wyostrzanie gładkich powierzchni (np. błękitne niebo). Unsharp Mask to nie jedyne narzędzie, którym można wyostrzać obraz. Sporą popularnością cieszy się też filtr Highpass. W tym przypadku należy otworzyć zdjęcie, zduplikować warstwę (Layer - Duplicate Layer), na nowej warstwie trzeba włączyć filtr Highpass z wartością Radius ustawioną na około 10 pikseli. Następnie obydwie warstwy należy połączyć w trybie Hard Light, i dobrać odpowiedni stopień wyostrzenia modyfikując przenikanie (Opacity). Jak widać, ostrzenie "Unsharp Mask" jest prostsze i szybsze, ale metoda "Highpass" ma istotną zaletę - operuje na osobnej warstwie, jest więc w pełni odwracalna.

Jak bardzo wyostrzać? To oczywiście zależy od charakteru zdjęcia i naszych upodobań, ale ogólna zasada jest taka, że wyostrzać należy mocno, nawet przekraczając granicę przeostrzenia. Wynika to z dużo niższej rozdzielczości monitora (70-100 ppi) niż wydruku. Wyostrzając "w sam raz" w widoku 100% na monitorze otrzymamy "miękki" wydruk. Dopiero przeostrzenie na monitorze da prawidłową ostrość wydruku. Inna metoda to ustawienie wyostrzenia z powiększeniem 25%. Podobny mechanizm wykorzystał... Michał Anioł malujący sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej. Jego freski oglądane z bliska wyglądają dość nienaturalnie, mają mocno zwiększony lokalny kontrast - oglądane z poziomu podłogi, prezentują się znakomicie.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)