Opinia Krzysztofa Rybarczyka o HX1

0
Marta Majewska
13 Czerwiec 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Przedstawiamy przedostatnią opinię naszych czytelników o HX1. Tym razem Krzysztof Rybarczyk opisał nam swoje wrażenia z fotografowania ultrazoomem Sony. Zapraszamy do lektury opinii i analizy zdjęć.
Obserwując rynek aparatów cyfrowych, z zainteresowaniem przyglądałem się ofercie firmy Sony. W szczególności Cyber-shotowi HX1 - najwyższemu modelowi w serii ultra-zoomów, który jest przeznaczony dla ambitnych amatorów.

Sony Cyber-shot DSC-HX1 zaczyna wzbudzać dreszczyk emocji już od momentu zapoznania sie z funkcjami tego aparatu. Wyposażono go bowiem w wysokiej jakości obiektyw Sony Lens G o zakresie ogniskowych 5.0-100.0 (28-560mm odpowiednik dla małego obrazka), a także w matrycę, która ma zapewnić obniżenie poziomu szumów przy dużym ISO i szybki tryb rejestracji tj. 10 klatek na sekundę przy pełnej rozdzielczości. Do tego dochodzi możliwość kręcenia filmów pełnoklatkowych w FULL HD. Aparat posiada też funkcje tzw. rozległej panoramy (to coś, czego dotąd jeszcze nie było!) oraz tryb: zdjęcia nocne z ręki. To wszystko sprawiło, że wziąłem aparat do ręki z dużą ciekawością.

Pierwsze wrażenia
Moim pierwszym wrażeniem było to, że aparat jest niedużych rozmiarów i dobrze trzyma się go w dłoni. Sprawia wrażenie masywnej konstrukcji, ma dobrze wyprofilowany uchwyt i bez problemu zmieści się do torby podróżnej, nie zajmując w niej zbyt dużo miejsca.

Szybkość migawki
Pierwsze, co postanowiłem sprawdzić udając się w plener, to szybkość migawki. Moim obiektem zainteresowania stały się przelatujące ptaki. Aparat za każdym razem dobrze ustawiał ostrość także przy największym zbliżeniu. Dużym ułatwieniem dla mnie okazał się wizjer, z którego korzystałem przy dużym nasłonecznieniu.

Panorama
Panorama też poszła "pod młotek." I tu - muszę stwierdzić - występuje pewne utrudnienie. Gdy już ustawimy (przy pomocy strzałek) kierunek naszej panoramy, aparat musimy przesuwać w sposób płynny, bo każde przyspieszenie lub zwolnienie obracanego przez nas aparatu może spowodować przerwanie rejestracji obrazu i czynność należy powtórzyć od nowa. Ułatwieniem jest punkt przesuwający się na wyświetlaczu, który pomaga w płynnym obracaniu naszego aparatu. Po kilku nieudanych eksperymentach załapujemy o co w tym wszystkim chodzi.

Zoom
Optykę aparatu stanowi 20-krotny zoom o ogniskowej 28-560 (ekwiwalent dla małego obrazka). Jak widać dysponuje szerokim kątem, a także zapewnia duże zbliżenie do fotografowanego obiektu. Jasność obiektywu wynosi f/2.8 - 5.2. Zomowanie odbywa się elektronicznie. Przy tak dużym zakresie zooma podstawą m.in. jest system stabilizacji obrazu, który przeciwdziała rejestrowaniu poruszonych zdjęć. Mam wrażenie, że w HX1 system ten działa znakomicie. Żadne ze zdjęć, które wykonałem z ręki nie było poruszone.

Zdjęcia nocne z ręki
Naciśnięcie spustu migawki powoduje wykonanie serii zdjęć z dużą prędkością i przetworzenie ich w jedno zdjęcie w celu zmniejszenia zakłóceń (szumów). Takie zdjęcie jest wówczas kontrastowe, bardziej nasycone. W trybie tym aparat sam dobiera ISO.

Podsumowanie
Śmiało mogę napisać, że Sony Cyber-shot HX1 spełnia moje oczekiwania jako aparat podręczny - świetny do codziennego użytku. Zaletą aparatu jest jego optyka i system stabilizacji obrazu, znakomita szybkość rejestrowanych zdjęć i świetny systemu pomiaru ostrości (5 trybów ustawienia). Aparat posiada dobrą reprodukcję barw i charakteryzuje się dużą wszechstronnością. Został pomyślany tak, by spełniać oczekiwania zarówno początkujących, jak i doświadczonych użytkowników.

Jego atutem jest rozległa funkcja panoramy, tryb zdjęcia nocne z ręki i małe gabaryty aparatu. Po sformatowaniu akumulatora udało mi się pstryknąć ponad 400 zdjęć. To chyba obecnie najlepszy na rynku aparat typu ultra-zoom.

W tym miejscu pragnę podziękować firmie Sony i redakcji portalu Fotopolis.pl za udostępnienie aparatu Sony Cyber-shot DSC-HX1 do testów.

Tekst i zdjęcia: Krzysztof Rybarczyk

3
0
Chcesz stać się lepszym fotografem? Unikaj tych 13 błędów [WIDEO]
Chcesz stać się lepszym fotografem? Unikaj tych 13 błędów [WIDEO]
Nigel Danson, uznany fotograf krajobrazu, powraca z kolejnym ciekawym poradnikiem. Tym razem naświetla 13 błędów, które trzeba wyeliminować, aby wskoczyć na wyższy...
23
0
Jak robić dobre portrety zwierząt?
Jak robić dobre portrety zwierząt?
Zastanawialiście się kiedyś jak powstają studyjne portrety naszych czworonożnych przyjaciół? Zajrzyjcie za kulisy pracy Vincenta Lagrange’a, który opiera na nich swoja...
30
4