Opinia Krzysztofa Rybarczyka o HX1

Przedstawiamy przedostatnią opinię naszych czytelników o HX1. Tym razem Krzysztof Rybarczyk opisał nam swoje wrażenia z fotografowania ultrazoomem Sony. Zapraszamy do lektury opinii i analizy zdjęć.
Obserwując rynek aparatów cyfrowych, z zainteresowaniem przyglądałem się ofercie firmy Sony. W szczególności Cyber-shotowi HX1 - najwyższemu modelowi w serii ultra-zoomów, który jest przeznaczony dla ambitnych amatorów.

Sony Cyber-shot DSC-HX1 zaczyna wzbudzać dreszczyk emocji już od momentu zapoznania sie z funkcjami tego aparatu. Wyposażono go bowiem w wysokiej jakości obiektyw Sony Lens G o zakresie ogniskowych 5.0-100.0 (28-560mm odpowiednik dla małego obrazka), a także w matrycę, która ma zapewnić obniżenie poziomu szumów przy dużym ISO i szybki tryb rejestracji tj. 10 klatek na sekundę przy pełnej rozdzielczości. Do tego dochodzi możliwość kręcenia filmów pełnoklatkowych w FULL HD. Aparat posiada też funkcje tzw. rozległej panoramy (to coś, czego dotąd jeszcze nie było!) oraz tryb: zdjęcia nocne z ręki. To wszystko sprawiło, że wziąłem aparat do ręki z dużą ciekawością.

Pierwsze wrażenia
Moim pierwszym wrażeniem było to, że aparat jest niedużych rozmiarów i dobrze trzyma się go w dłoni. Sprawia wrażenie masywnej konstrukcji, ma dobrze wyprofilowany uchwyt i bez problemu zmieści się do torby podróżnej, nie zajmując w niej zbyt dużo miejsca.

Szybkość migawki
Pierwsze, co postanowiłem sprawdzić udając się w plener, to szybkość migawki. Moim obiektem zainteresowania stały się przelatujące ptaki. Aparat za każdym razem dobrze ustawiał ostrość także przy największym zbliżeniu. Dużym ułatwieniem dla mnie okazał się wizjer, z którego korzystałem przy dużym nasłonecznieniu.


Panorama
Panorama też poszła "pod młotek." I tu - muszę stwierdzić - występuje pewne utrudnienie. Gdy już ustawimy (przy pomocy strzałek) kierunek naszej panoramy, aparat musimy przesuwać w sposób płynny, bo każde przyspieszenie lub zwolnienie obracanego przez nas aparatu może spowodować przerwanie rejestracji obrazu i czynność należy powtórzyć od nowa. Ułatwieniem jest punkt przesuwający się na wyświetlaczu, który pomaga w płynnym obracaniu naszego aparatu. Po kilku nieudanych eksperymentach załapujemy o co w tym wszystkim chodzi.


Zoom
Optykę aparatu stanowi 20-krotny zoom o ogniskowej 28-560 (ekwiwalent dla małego obrazka). Jak widać dysponuje szerokim kątem, a także zapewnia duże zbliżenie do fotografowanego obiektu. Jasność obiektywu wynosi f/2.8 - 5.2. Zomowanie odbywa się elektronicznie. Przy tak dużym zakresie zooma podstawą m.in. jest system stabilizacji obrazu, który przeciwdziała rejestrowaniu poruszonych zdjęć. Mam wrażenie, że w HX1 system ten działa znakomicie. Żadne ze zdjęć, które wykonałem z ręki nie było poruszone.


Zdjęcia nocne z ręki
Naciśnięcie spustu migawki powoduje wykonanie serii zdjęć z dużą prędkością i przetworzenie ich w jedno zdjęcie w celu zmniejszenia zakłóceń (szumów). Takie zdjęcie jest wówczas kontrastowe, bardziej nasycone. W trybie tym aparat sam dobiera ISO.


Podsumowanie
Śmiało mogę napisać, że Sony Cyber-shot HX1 spełnia moje oczekiwania jako aparat podręczny - świetny do codziennego użytku. Zaletą aparatu jest jego optyka i system stabilizacji obrazu, znakomita szybkość rejestrowanych zdjęć i świetny systemu pomiaru ostrości (5 trybów ustawienia). Aparat posiada dobrą reprodukcję barw i charakteryzuje się dużą wszechstronnością. Został pomyślany tak, by spełniać oczekiwania zarówno początkujących, jak i doświadczonych użytkowników.

Jego atutem jest rozległa funkcja panoramy, tryb zdjęcia nocne z ręki i małe gabaryty aparatu. Po sformatowaniu akumulatora udało mi się pstryknąć ponad 400 zdjęć. To chyba obecnie najlepszy na rynku aparat typu ultra-zoom.


W tym miejscu pragnę podziękować firmie Sony i redakcji portalu Fotopolis.pl za udostępnienie aparatu Sony Cyber-shot DSC-HX1 do testów.

Tekst i zdjęcia: Krzysztof Rybarczyk
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0
Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2018 - poznaliśmy nazwiska nominowanych fotografów
7 Wrz 2018
Max Barstow, Enda Bowe, Joey Lawrence oraz Alice Mann to czwórka fotografów, która w tym roku walczy o prestiżową nagrodę Taylor Wessing Photographic Portrait Prize. Zobaczcie fotografie, które są niejako „portretem współczesnego świata.“
0