Kurs prawa prasowego w Instytucie Dziennikarstwa w Warszawie

Autor: Michal Grzegorczyk

24 Listopad 2008
Artykuł na: 6-9 minut
Fundacja na rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego działająca przy Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kurs prawa prasowego. Prawo prasowe reguluje wszystkie obszary działalności medialnej, w tym kwestie związane z robieniem i publikacją zdjęć. Kurs odbędzie się w najbliższą sobotę, 29 listopada.

Kurs prawa prasowego odbędzie się w najbliższą sobotę, 29 listopada. Fundacja na rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego zaprasza do sali nr 51 Instytutu Dziennikarstwa UW (ul. Nowy Świat 69). Kurs poprowadzą dr Maria Łoszewska-Ołowska (10:00 - 14:30) i dr Barbara Mąkosa-Stępkowska (15:30 - 20.00). Zgłoszenia przyjmowane są drogą e-mailową pod adresem warsztaty@redakcja24.pl. Koszt kursu to 700 złotych. Wpłaty należy dokonać na konto bankowe: Fundacja na rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego, 73 1160 2202 0000 0000 3601 7724.

Poniżej publikujemy program i sylwetki prowadzących:

  • Prawo do autoryzacji, obowiązki dziennikarza wynikające z tego prawa
  • Zakaz zniesławiania i znieważania, co oznacza, jak reagować w sytuacji naruszenia dobrego imienia, a także podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą)
  • Krytyka i jej granice, co należy traktować jako działanie dozwolone, co zaś stanowi naruszenie prawa, jak reagować w takich sytuacjach, jakie przysługują środki prawne
  • Prywatność - jak rozumieć prawo do ochrony życia prywatnego, kiedy należy się liczyć z możliwością publikacji informacji z tej sfery pomimo braku przyzwolenia osoby, do której informacje się odnoszą
  • Ochrona wizerunku i głosu, kiedy i jak "użyczać" wizerunku mediom, aspekty prawne i porady praktyczne
  • Granice legalności prowokacji dziennikarskiej, granice dozwolonych metod prowokacji
  • Komunikowanie w sytuacji kryzysowej, aspekty prawne, wymogi etyczne i względy public relations, analiza kilku wybranych sytuacji kryzysowych w Polsce i na świecie
  • Zakres prawa do informacji (w świetle Konstytucji RP, ustawy - prawo prasowe oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej). W tym:[LST

;

Wynikające z prawa prasowego zasady związane z publikacją materiału prasowego w tym: na ile udzielając informacji mamy wpływ na to, jak zostanie ona np. skomentowana, etc.;

Sprostowania i odpowiedzi w wymiarze teoretycznym i praktycznym:

  • czym jest sprostowanie, a czym odpowiedź w konsekwencji, kiedy piszemy jedno, a kiedy drugie oraz jak się zachować w sytuacji, gdy materiał prasowy zawiera elementy dające podstawę do sporządzenia obu pism
  • kiedy redaktor naczelny musi lub może odmówić zamieszczenia pism tego rodzaju i czego w związku z tym należy się wystrzegać przy ich opracowywaniu, aby uniknąć odmowy publikacji
  • terminy i miejsce publikacji sprostowań oraz zasady z tym związane
  • jakie konsekwencje przewiduje polskie prawo za niezamieszczenie przez redaktora naczelnego nadesłanego sprostowania lub odpowiedzi

]Dr Maria Łoszewska-Ołowska

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW. Doktor nauk humanistycznych. Temat pracy doktorskiej: "Prasa drukowana a dobra osobiste i ich ochrona w prawie polskim". Adiunkt w Zakładzie Prawa Prasowego Instytutu Dziennikarstwa. W latach 2003-2005 kierownik Magisterskich Uzupełniających Studiów Dziennikarskich prowadzonych w ośrodku zamiejscowym. Od października 2005 r. wicedyrektor ds. dydaktycznych w ID. Członek senackiej komisji dyscyplinarnej ds. studentów. Zainteresowania badawcze: prawne aspekty funkcjonowania mediów, w szczególności (mieszczące się w problematyce prawa prasowego) kwestie dozwolonej prawem krytyki, tajemnicy dziennikarskiej i pozostałe; problematyka ochrony dóbr osobistych (czci, wizerunku, prywatności) w kontekście działalności mediów; zagadnienie szeroko pojętej odpowiedzialność prawnej dziennikarza.

Dr Barbara Mąkosa-Stępkowska

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Od roku 1989 adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Doktor nauk prawnych (stopień doktora nauk prawnych uzyskała w Instytucie Nauk Prawnych PAN, w którym pracowała do czasu podjęcia pracy na Uniwersytecie Warszawskim). W Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi wykłady i seminaria z przedmiotów dotyczących zagadnień prawnych komunikowania (prawo prasowe i autorskie) i public relations (zagadnienia prawne i etyczne reklamy i public relations). Jest też wieloletnim wykładowcą Podyplomowego Studium Public Relations w Szkole Głównej Handlowej, a także Podyplomowego Studium Public Relations na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie prowadzi zajęcia z zagadnień prawnych i etycznych związanych z komunikowaniem. Przeprowadziła ponadto wiele szkoleń (także cyklicznych) z zakresu tej tematyki dla różnych instytucji państwowych (Sejm, Senat, sądy, prokuratura, policja, wojsko, ministerstwa) i prywatnych. W latach 1996 - 2006 była dyrektorem Biura Informacji Ministerstwa Sprawiedliwości i sprawowała funkcję rzecznika prasowego ministra sprawiedliwości. Ma również doświadczenie praktyczne w pracy typowo dziennikarskiej (m.in. jako sekretarz redakcji dwóch czasopism prawniczych i wieloletni redaktor naczelny Studia Telewizji Osiedlowej "Ursynat").

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
12
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Wybór nośnika pamięci zależy nie tylko od tego, jaki typ kart akceptuje nasz aparat, kamera lub dron, ale także, a może przede wszystkim, od rodzaju materiałów, jakie za pomocą tych urządzeń...
19