Procesor Expeed - mózg aparatu

Mówi się czasem, że matryca to serce aparatu cyfrowego. Gdyby trzymać się porównań anatomicznych procesor obrazu należałoby nazwać mózgiem urządzenia. Expeed ma być jednostką sterujacą zarówno nowymi cyfrowymi kompaktami z serii Coolpix jak i lustrzankami Nikona. Modele D3, D700 i D90 zawdzięczają mu kilka istotnych cech.
Aktualizacja, 27.08.2008: W ogłoszonym 1 lipca 2008 roku nowym Nikonie D700 i 27 sierpnia 2008 Nikonie D90 znajdziemy większość technologii zastosowanych w Nikonie D3. Picture Control System i procesor Expeed znalazły swoje zastosowanie w D700 i D90.

Procesor Expeed w modelu D3 składa się z 14-bitowego konwertera analogowo-cyfrowego i 16-bitowego układu przetwarzania obrazu. Taka konstrukcja jest gwarancją jednej z najważniejszych cech profesjonalnych lustrzanek - szybkości działania. Nikon D3 potrafi zarejestrować niemal 70 zdjęć z prędkością 9 kl/s praktycznie na wszystkich czułościach ISO. Ilość rejestrowanych w serii obrazów oczywiście spada, po włączeniu odszumiania, choć nie tak mocno, jak można było przypuszczać - a na przykład dla natywnej czułości matrycy (ISO 200) ta liczba w ogóle sie nie zmienia. Ma na to wpływ zastosowanie dodatkowych wzmacniaczy sygnału dla poszczególnych "kolumn" pikseli i dopiero późniejsze wzmocnienie każdego z dwunastu kanałów, którymi sygnał przesyłany jest do dalszej obróbki.

schematyczny rysunek przedstawiajacy drogę sygnału - trójkątami zaznaczono wzmacniacze (najpierw "kolumnowe", później umiejscowione na wyjsciu)

Dzięki takiej budowie procesora Expeed możliwe jest również zachowanie łagodniejszych i precyzyjniejszych przejść tonalnych i barw wiernie przeniesionych z fotografowanej sceny. Nikon zapewnia również, że tandem - matryca formatu FX i procesor obrazu Expeed pozwalają prawidłowo rejestrować kadry o dużej rozpiętości tonalnej - znacznie lepiej niż inne modele lustrzanek. Oznacza to po prostu, że z D3 łatwiejsze będzie fotografowanie scen o dużym kontraście, tak by szczegóły w światłach i cieniach zostały zachowane.

procesor obrazu Expeed

Nikon podkreśla, że przy projektowaniu procesora Expeed wykorzystano całe doświadczenie zgromadzone przez lata w firmie. Być może dlatego inżynierowie postawili również na jego energooszczędność. Ta cecha jest niezwykle istotna dla fotoreporterów długo pracujących poza redakcją, z dala od źródeł zasilania. Na szczęście dla modelu D3, poprawianie wydajności procesora nie odbyło się kosztem większego poboru prądu. Nowy Nikon (według testów producenta) potrafi zrobić po jednym ładowaniu nawet 7000 zdjęć. Dla porównania, jego poprzednik (Nikon D2XS) osiągał niecałe 5000 klatek, co było już przecież znakomitym wynikiem w tej klasie sprzętu.

Cykl powstaje we współpracy z firmą Nikon Polska
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0