Karty pamięci - co to jest

Na rynku funkcjonuje kilka standardów kart pamięci do aparatów. Każdy producent aparatów cyfrowych ma swój ulubiony. Z jaką kartą kupić aparat? Czym karty różnią się od siebie? Na te pytania odpowiada nasz artykuł.
Jaką pojemność karty wybrać?
Najczęściej wraz z aparatem otrzymujemy stosunkowo małą kartę (16-32MB), która wystarcza na zapisanie tylko około od kilku do kilkunastu zdjęć. Dlatego też najczęściej razem z aparatem powinniśmy zakupić dodatkową kartę. Jaką pojemność wybrać? Tu panuje zasada im więcej, tym lepiej ? im większa karta, tym więcej zdjęć zmieścimy na niej jednorazowo. Jednak, powinno się także brać pod uwagę koszty nośnika i przeciętną ilość robionych przez nas zdjęć.

To, ile zdjęć zmieści się na karcie, zależy oczywiście od jej pojemności, ale także od wielkości zapisywanych przez aparat zdjęć. (Informację o przeciętnej wielkości zdjęcia znajdziemy w instrukcji aparatu.) Poniżej przeciętne wartości dla kart 64MB i 128MB:
border=1;sizex=4;sizey=4;headersx=0;headersy=0|pojemność karty\rodzielczość aparatu;ok. 3 megapiksele;ok. 4 megapiksele;ok. 5 megapikseli;przeciętna wielkość zdjęcia (kompresja JPEG/Fine);1.5 MB;1.7 MB;2.2 MB; karta 64 MB;około 42 zdjęcia;około 37 zdjęć;około 29 zdjęć;karta 128 MB;około 84 zdjęcia;około 74 zdjęcia;około 58 zdjęć
Poszczególne wartości mogą się różnić w zależności od tematu zdjęcia i użytej kompresji zdjęcia. Wzór na obliczenie ilości zdjęć to:

pojemność karty/przeciętną wielkość zdjęcia = ilość zdjęć

Otrzymany wynik należy zaokrąglić w dół, gdyż dostępna pojemność karty jest trochę niższa niż nominalna.

Ogólnie można powiedzieć, że mając aparat w 3-megapikselową matrycą na karcie 128MB możemy zapisać odpowiednik około 3 rolek filmu (biorąc pod uwagę, że w przeciwieństwie do filmu, z ?cyfrówki? możemy skasować nieudane zdjęcia). Od razu widać, że jeżeli średnio wykonujemy 4-5 rolek filmu (na przykład podczas wyjazdu wakacyjnego), jedna karta 128MB z pewnością nie wystarczy. Musimy wtedy zdecydować się na zdjęcia o gorszej jakości (większej kompresji) lub na zakup dodatkowej karty. Powstaje pytanie, czy kupić dwie karty 128MB, czy może jedną 256MB? Wszystko zależy od ceny. Na przykład przy obecnych cenach kart CompactFlash, taniej jest kupić jedną kartę 256MB (około 650 zł) niż dwie 128MB (po około 350 zł). Chyba, że z różnych powodów preferujemy posiadanie tylko jednej karty.

Nie wszystkie karty są oferowane w odmianach o pojemnościach powyżej 128MB (chociaż prawie wszystkie posiadają takie możliwości techniczne ? patrz tabelka). W tej chwili największą pojemnością może się poszczycić standard CompactFlash ? do 512MB i zgodny z nim IBM Microdrive, który ma pojemność do 1GB (1024MB). Nowe karty xD-PictureCard mają być dostępne w pojemnościach 512MB i 1GB już pod koniec tego roku. Dlatego też jeżeli mamy w zwyczaju robienie wielu zdjęć, powinniśmy przy wyborze aparatu wziąć pod uwagę pojemność danego typu nośnika pamięci.

3
1
2
5