Jak uratować zdjęcie - część 2: efekt czerwonych oczu

kj
1 Paź 2005
Skąd bierze się efekt czerwonych oczu i jak możemy się go pozbyć? W drugim odcinku serii "Jak uratować zdjęcia" opisujemy niezbędne działania krok po kroku.
Efekt czerwonych oczu to problem, z którym spotkał się niemal każdy. Czerwone oczy panny młodej na fotografii z wesela lub rodziny na zdjęciu z imienin cioci to z pewnością mało pożądany efekt. Mimo, że obecne na rynku aparaty (analogowe i cyfrowe) posiadają różne funkcje redukujące to niechciane zjawisko, to nie zawsze działają one we właściwy sposób. Jeśli jesteśmy posiadaczami aparatu cyfrowego lub skanujemy filmy na płytę CD przed wykonaniem odbitek, to pamiętajmy, że istnieje sposób, by czerwone oczy usunąć samodzielnie. Zacznijmy od tego, skąd bierze się efekt czerwonych oczu i kiedy najczęściej możemy spodziewać się jego występowania.


Na czym polega efekt czerwonych oczu?

Efekt czerwonych oczu powstaje na zdjęciu zazwyczaj wtedy, gdy fotografujemy w warunkach ze słabym lub zerowym oświetleniem przy użyciu lampy błyskowej. Gdy jest ciemno, nasze źrenice powiększają się, by wpuścić jak najwięcej światła. Gdy flesz lampy dociera do siatkówki, odbija się od niej i wraca do aparatu, dając na zdjęciu zabarwienie czerwone na skutek przefiltrowania światła przez naczynia krwionośne. Zjawisko to występuje najczęściej wtedy, gdy osoba fotografowana patrzy prosto w obiektyw aparatu i nasila się u osób posiadających jasną barwę oczu.

Istnieje kilka bardzo prostych trików na pozbycie się tego efektu ze zdjęć. Poniżej przedstawiam najprostszą i najszybszą metodę. Do wykonania zadania potrzebujemy programu do edycji zdjęć. W naszym przykładzie posłużymy się świetną aplikacją firmy Adobe, Photoshop Elements 3.0 (wersja testowa do ściągnięcia ze strony producenta: wersja Windows lub wersja Macintosh), która posiada wszystkie opcje i narzędzia potrzebne do bezproblemowej edycji i przygotowania naszych zdjęć. Przed rozpoczęciem pracy warto zapoznać się ze skrótem klawiszowym CTRL+Z (Jabłko+Z dla Macintoshy), za pomocą którego będziemy mogli cofnąć niechciane lub nieudane posunięcia.


Krok po kroku

Usuniemy efekt czerwonych oczu za pomocą narzędzia "Redukcja czerwonych oczu" (skrót Y na klawiaturze).
1. Włączamy program do edycji. Z Menu w górnej części programu wybieramy polecenie File/Open (Plik/Otwórz) i otwieramy zdjęcie z niechcianym efektem (ilustracja 1).


ilustracja 1


2. Powiększamy otwarte zdjęcie za pomocą narzędzia "Lupa" (skrót Z) i wybieramy narzędzie do redukcji czerwonych oczu albo poprzez odszukanie na belce narzędzi po lewej stronie edytora ikony, albo poprzez skrót klawiszowy "Y" na klawiaturze.


ilustracja 2

3. Po wybraniu narzędzia (ilustracja 2) u góry pojawią nam się opcje pozwalające dostosować nasze narzędzie do pracy (ilustracja 3).


ilustracja 3

4. Do wyboru mamy dwie opcje: Pupil Size i Darken Amount. Darken Amount pozwala nam na regulację stopnia, w jakim czerwony kolor oczu ma być zredukowany do czerni, natomiast Pupil Size reguluje obszar działania narzędzia. Dla naszego przykładowego zdjęcia ustawimy wartości Pupil Size na 58% a Darken Amount na 35%. Po ustawieniu przystępujemy do pracy. Ustawiamy wskaźnik myszy na czerwone oko (ilustracja 4) i za pomocą jednego kliknięcia pozbywamy się czerwieni (ilustracja 5).


ilustracja 4




5. Całą operację powtarzamy na drugim oku. Czas wykonania zabiegu to około 1 minuty, a efekty możemy podziwiać na ilustracji 6.


ilustracja 6


Za tydzień w serii "Jak uratować zdjęcie" ukaże się artykuł o poziomach kompresji i plikach RAW.

Komentarze
Polecane artykuły
Witold Ziomek i Michał Sadowski nagrodzeni w konkursie fotografii dronowej Skypixel 2018
22 Mar 2019
Poznaliśmy wyniki tegorocznej odsłony jednego z największych konkursów fotografii lotniczej. Wśród laureatów znalazło się dwóch Polaków. Zobaczcie galerię najlepszych podniebnych zdjęć.
0
Poczuj magię natury płynącą ze zdjęć laureatów International Garden Photographer of the Year
21 Mar 2019
Za nami 12. edycja prestiżowego konkursu International Garden Photographer of the Year. Jak zwykle otrzymujemy urok przyrody najdalszych zakątków świata oraz prawdziwy czar natury z całą paletą barw zaprezentowanych na nagrodzonych zdjęciach laureatów.
0
Polacy wśród zwycięzców FEP European Professional Photographer of the Year 2019. Zobacz najlepsze prace
19 Mar 2019
Organizacja FEP od 1999 roku zrzesza i wspiera zawodowych fotografów pracujących na terenie Europy. Od dekady organizuje także konkurs fotograficzny. Miło nam poinformować, że w tym roku na podium stanęli także fotografowie z Polski.
0
“Nie chcę produkować obrazów, które dostaną dużo lajków na Instagramie” - Rozmowa z Rafałem Milachem
15 Mar 2019
O nowych projektach i wielopłaszczyznowych narracjach, w których mierzy się z problemami współczesnego świata, z pierwszym Polakiem zaproszonym do Magnum Photos rozmawia Marcin Grabowiecki.
4