Pentax K-3 - opinia Mateusza R. Koślacza

Autor: Patryk Wiśniewski

5 Luty 2014
Artykuł na: 9-16 minut
Prezentujemy kolejną opinię dotycząca aparatu Pentax K-3. Pan Mateusz R. Koślacz, który jest jej autorem, wziął pod lupę przede wszystkim jakość zdjęć oraz uszczelnień w najnowszym korpusie japońskiego producenta. Zobaczcie jakie są jego wrażenia odnośnie fotografii krajobrazowej wykonywanej modelem K-3.

Słowem wstępu

Wychowany na analogowych lustrzankach małoobrazkowych długo zwlekałem z kupnem lustrzanki cyfrowej. Przez długi czas jakość wydruków plików wygenerowanych przez lustrzanki cyfrowe odbiegała od jakości możliwej do uzyskania z negatywu, tudzież pozytywu naświetlonego w tradycyjnej lustrzance małoobrazkowej. Drugim aspektem była bardzo wysoka cena zakupu zaawansowanej lustrzanki cyfrowej. Nadszedł czas, w którym dojrzałem do zakupu body tzw. "cyfrowego" i z kilku powodów wybór padł na model Pentax K-5.

1/160 s, ISO 100, ogniskowa: 202 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Budowa

K-5 był bardzo dobrze uszczelniony, zbudowany z wytrzymałego stopu magnezu, stosunkowo niewielki i lekki - w porównaniu z konkurencyjnymi modelami cyfrowych lustrzanek. Zawierał pełen zestaw funkcji, które uważałem za niezbędne do moich zabaw fotograficznych; świetnie współpracował z całą kolekcją niedrogich szkieł z mocowaniem na gwint M-42, równie znakomicie współpracował z wybitnymi szkłami marki Pentax nie posiadającymi autofokusa, a nierzadko przebijającymi dostępne obecnie obiektywy pod względem jakości wykonania i właściwości optycznych. A to wszystko cenowo osiągalne dla przeciętnego fotoamatora. Jeśli do powyższych zalet dodać mechanizm stabilizacji obrazu wbudowany w body - otrzymujemy wspaniałą cyfrową lustrzankę, która w minimalny sposób ogranicza fotografującego pozwalając na użytkowanie aparatu w sposób dowolny i w każdych niemal warunkach.

Po pierwszej, dłuższej przygodzie z Pentaksem K-3 wydaje mi się, że wszystkie wyżej wymienione zalety dotyczące poprzednika są jak najbardziej charakterystyczne dla najnowszego modelu. Pentax K-3 jest odrobinę większy i cięższy, aniżeli modele K-5 i K-5 II(s). Jest to różnica nieznaczna, o której dość łatwo można zapomnieć.

Użytkowanie w trudnych warunkach

Model K-3 miałem przyjemność testować w pierwszym tygodniu lutego. Na zewnątrz dominowała aura zimowa, z temperaturami w zakresie od -12 do +3 stopni Celsjusza. Nie są to żadne ekstrema i aparat bez najmniejszych przeszkód poradził sobie w tych warunkach. Warto dodać, że dołączona bateria wytrzymuje bardzo długo i jest to olbrzymia zaleta w stosunku do innych aparatów, na których miałem przyjemność pracować. W testowanym egzemplarzu bateria została naładowana w pierwszym dniu użytkowania i na kolejny tydzień zapomniałem o ładowarce. Podobne doświadczenia wyniosłem użytkując poprzednie modele K-5 i K-5 II(s).

Z poprzednimi modelami zdarzyło mi się pracować w temperaturze ok. -35 stopni Celsjusza. Nie miałem żadnych problemów. Również w Górach Izerskich zdarzyło mi się naświetlać klatkę przez 1,5 h, przy temperaturze 0 stopni Celsjusza i padającym obficie deszczu ze śniegiem. W takich warunkach niezastąpione są obiektywy Pentaksa z uszczelnieniami - modele WR. Zdarzyło mi się również wykonywać zdjęcia w temperaturze przekraczającej +40 stopni Celsjusza, w czasie zawiei na obszarze pustynnym. Nie miałem najmniejszych problemów ze sprzętem, a matryca pozostała czysta.

Po intensywnym, tygodniowym użytkowaniu stwierdzam, że body K-3 jest uszczelnione równie dobrze, co poprzednie modele K-5 i K-5 II(s). Plamy na zdjęciach są odzwierciedleniem zabrudzonej matrycy - w takim stanie otrzymałem aparat do testów, więc pod tym względem uszczelnieniom nic nie można zarzucić.

Wybrane funkcjonalności modelu Pentax K-3

Należy wspomnieć, iż wszystkie zdjęcia testowe zostały wykonane w formacie plików JPG, na domyślnych ustawieniach aparatu. Zdjęcia były robione bez użycia jakichkolwiek filtrów optycznych, a prezentowane pliki nie zostały poddane żadnym modyfikacjom.

Szeroki zakres dynamiczny i tonalny

Rekordowy w klasie lustrzanek z matrycą APS-C, zbliżony do wielu konstrukcji z matrycą małoobrazkową, zwaną potocznie pełnoklatkową.

1/80 s, f/4.0, ISO 100, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Niski poziom szumu cyfrowego na wysokim ISO

Z moich doświadczeń wynika, że poziom szumu cyfrowego na wydruku w formacie A3 zdjęcia zrobionego na czułości ISO 6400 jest stosunkowo niewielki i moim zdaniem całkowicie akceptowalny.

System stabilizacji obrazu wbudowany w korpus

Znakomita współpraca z obiektywami pozbawionymi stabilizacji (mniejsze, tańsze). Efektywna stabilizacja wg różnych źródeł na poziomie 3-4 EV. Mój rekord to idealnie ostre zdjęcie robione w czasie 1/20 s, z przesłoną całkowicie otwartą, przy wykorzystaniu manualnej 50-ki o otworze względnym 1/1.4 . Działa!

Interwałometr

Bardzo użyteczna funkcja, przydatna szczególnie podczas fotografowania nocnego nieba. Najpierw definiujemy liczbę klatek (od 2 do 2000), które chcemy naświetlić; następnie określamy odstęp czasowy pomiędzy kolejnymi dwoma wyzwoleniami migawki (2 s-24 h).

Brak filtra dolnoprzepustowego

Przy uprawianej przeze mnie fotografii krajobrazowej brak filtra dolnoprzepustowego wyraźnie wpływa na szczegółowość zdjęcia - zarówno w postaci cyfrowej, jak również wydruku z pliku cyfrowego. W stosunku do aparatów posiadających ww. filtr - różnica w szczegółowości jest kolosalna. Należy wspomnieć, iż możliwa do zarejestrowania tzw. mora na moich dotychczasowych zdjęciach krajobrazu robionych lustrzankami K-5 IIs i K-3 w ogóle się nie pojawiły. Dodam również, że w modelu K-3 można symulować pracę filtra dolnoprzepustowego za pomocą drgań sensora.

1/4 s, f/11.0, ISO 100, ogniskowa: 150 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Możliwość zdefiniowania trzech trybów użytkownika

Dostępne do wyboru przy poprzez tarczę trybów, opcje te dają nieograniczone wprost możliwości personalizacji aparatu i ekspresowego dostępu do najczęściej stosowanych ustawień.

Jednym z przykładów może być dostęp do filtra cyfrowego "uwypuklenie monochromatyczne", który bardzo mi przypadł do gustu i jako użytkownicy możemy wybrać jeden z trzech stopni jego natężenia.

16/10 s, f/11.0, ISO 100, ogniskowa: 285 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/1 s, f/11.0, ISO 100, ogniskowa: 150 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Funkcja "focus peaking"

Funkcja "focus peaking" pozwala na jednoznaczne określenie obiektów znajdujących się w płaszczyźnie ostrości - są one wyróżnione poprzez podświetlenie na wyświetlaczu w trybie Live View. Szczerze mówiąc jest to moja ulubiona funkcja w modelu K-3, której będzie mi bardzo brakować po zakończeniu testu. Dla posiadaczy szkieł manualnych lub osób zajmujących się fotografią makro - funkcja niezastąpiona.

1/80 s, f/4.0, ISO 100, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Tryb wielokrotnej ekspozycji

Przyznam się, że zdarza mi się korzystać z tej funkcji dosyć często. Pozwala ona na naświetlenie dwóch kolejnych klatek i programowe nałożenie ich na siebie. Z przyczyn oczywistych tryb ten dostępny jest tylko w pracy z plikami JPG.

Tryb pracy TAv - priorytet czasu i przesłony

Najczęściej stosuję tryb pracy M, czasem Av, bardzo rzadko Tv. Muszę przyznać, że dostępny tryb TAv stwarza całkowicie nowe możliwości i pozwala na nieograniczone wprost użytkowanie aparatu. Wielkie brawa za pomysłowość i wykonanie.

Jasny wizjer optyczny

W dobie dziesiątków milionów pikseli obecnych na matrycach światłoczułych niewiele już osób zwraca uwagę na jakość wizjera, a jest to jeden z najbardziej istotnych właściwości lustrzanek, często decydujących o świetności uchwyconego kadru. Wizjer w modelu K-3 w całości pokrywa pole widzenia, a jego jasność umożliwia swobodną pracę również w nocy. W wizjerze można wyświetlać podstawowe parametry ekspozycji, jak również w pewnym stopniu definiować rodzaj wyświetlanych informacji. Warto dodać, że w akcesoriach dostępna jest muszla oczna, która zapewnia powiększenie wyświetlanego obrazu, ułatwiając ostrzenie ręczne w razie nieużywania systemu potwierdzenia ostrości.

Podsumowanie

O aparacie Pentax K-3 można by pisać dużo. Portal Fotopolis przeprowadził szczegółowy test, którego wyniki nie pozostawiają złudzeń - model K-3 to bardzo udana konstrukcja. Wszystkie techniczne parametry i właściwości zostały zaprezentowane i dogłębnie opisane.

Cyfrowych lustrznek używam tylko i wyłącznie do fotografowania. Nad powstałymi plikami nie spędzam godzin używając wyszukanych programów graficznych - ot proste kadrowanie, podciągnięcie kontrastu czy konwersja kolorów do odcieni szarości. Nie mam wątpliowści, że model K-3 to dla świadomego fotografa niezawodne i bardzo rozbudowane narzędzie do pracy.

Pisząc o lustrzankach marki Pentax należy pamiętać, że za ich wyborem idzie również charakterystyka całego systemu - przede wszystkim obiektywów, jak i akcesoriów. System Pentaksa oferuje olbrzymi wybór znakomitych szkieł stałoogniskowych - zarówno tych starych, kryjących tzw. pełną klatkę i pracujących na modelach analogowych, jak również tych nowoczesnych, bardzo kompaktowych i zaprojektowanych z myślą o lustrzankach cyfrowych z matrycą APS-C. Właśnie te niewielkie obiektywy, z serii Limited, były jednym z powodów dla których zdecydowałem się na inwestycję w markę Pentax. Wyboru nie żałuję - praca w tym systemie daje mi olbrzymią radość i satysfakcję, a jeśli efekty mojej pracy są niezadowalające wynika to tylko i wyłącznie z ograniczenia fotografa - nie sprzętu.

Bardzo żałuję, że okoliczności pogody w dużym stopniu ograniczyły możliwość wyboru kadrów dla zdjęć testowych. Ze względu na permanentne zachmurzenie nie udało się uchwycić nocnego nieba, które sfotografowane przy użyciu body K-3 i obiektywu dobrej jakości optycznej, mogło pokazać znakomite możliwości sprzętu. Światło, obecne na zdjęciach krajobrazowych, było całkiem jednorodne (miękkie światło prześwitujące mniej lub bardziej przez gęste poszycie chmur) i nie potrafiłem pokazać pełnego zakresu tonalnego i dynamicznego rejestrowanego przez matrycę.

Autorem zdjęć i tekstu jest Mateusz R. Koślacz

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)