"Dziennik z podróży" w TVP 2

Już dziś, we wtorek 8 października o godz. 22:50 telewizyjna Dwójka pokaże nagrodzony na Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz Lubuskim Lecie Filmowym wyprodukowany przy udziale TVP2 dokumentalny obraz autorstwa Piotra Stasiaka zatytułowany "Dziennik z podróży". Dokument jest filmowym porterem prekursora polskiej fotografii reportażowej, Tadeusza Rolke.
Tadeusz i Michał

Do 82-letniego Tadeusza Rolkego, nestora polskiej fotografii reportażowej, zgłasza się zafascynowany fotografią 15-letni Michał. Między młodym chłopakiem a dojrzałym artystą rodzi się przyjaźń. Rolke pomaga Michałowi kupić aparat, założyć w domu ciemnię, wymyśla dla niego pierwsze fotograficzne zadania. Latem obaj wyruszają na wspólną, trwającą miesiąc, wyprawę. W podróż przez Polskę w poszukiwaniu mitycznego świata z przeszłości jadą starym kamperem z urządzoną w środku ciemnią fotograficzną. Czekają ich przygody, spotkania z ludźmi i wielogodzinne rozmowy. Wkrótce okaże się też, że jedna z galerii w Nowym Jorku jest zainteresowana wystawą zdjęć powstałych w czasie tej podróży.

Film jest opowieścią o magii fotografii, o uniwersalnej i ważnej dla człowieka potrzebie tworzenia, o relacji mistrz - uczeń, zderzeniu starego i nowego świata wartości, a także o dojrzewaniu i starzeniu się.

Piotr Stasiak realizację obrazu o Tadeuszu Rolke planował bardzo długo, nie zamierzał jednak realizować kolejnego biograficznego filmu. Przypadek sprawił, że podczas zajęć w Szkole Wajdy reżyser poznał zafascynowanego fotografią Michała, późniejszego bohatera dokumentu. To wtedy właśnie Stasiak postanowił, że zrealizuje film o dwóch artystach reprezentujących dwa różne pokolenia. Zależało mu przy tym na dokumencie, którego bohaterowie będą ludźmi pogodnymi, a cała historia będzie stanowić ciepłą opowieść o rodzącej się przyjaźni.

Na efekt nie trzeba było długo czekać. W 2013 roku podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego obraz Stasiaka otrzymał wyróżnienie. Na odbywającym się w tym samym roku Lubuskim Lecie Filmowym został uhonorowany Złotym Gronem w kategorii "film dokumentalny". Światowa premiera filmu odbędzie się na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych DOK Leipzig w Lipsku.

Szczegóły na:
www.facebook.com
www.tvp.pl

Dziennik z podróży
reż. Piotr Stasiak
Termin: wtorek, 8 października, godz. 22:50
TVP 2

Natura, miejsca, ludzie, czyli najlepsze zdjęcia z konkursu National Geographic Photo Contest 2018
7 Gru 2018
Poznaliśmy wyniki tegorocznej edycji National Geographic Photo Contest. Finałowa galeria to zarówno piękne kadry, jak i przykład niszczącej działalności człowieka. Zobaczcie zwycięskie zdjęcia.
1
Oto wyniki Leica Street Photo 2018 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia uliczne
28 Lis 2018
Dobiegła końca 8. edycja konkursu fotografii ulicznej organizowanego przez Leikę. Głównego zwycięzcę poznamy jutro, a już teraz możemy oglądać kompletną galerię finalistów.
4
Kalendarz Lavazza 2019 - natura jako sztuka w nowej, oryginalnej odsłonie
22 Lis 2018
4 kontynenty, 6 wyjątkowych instalacji artystycznych, kobiecie spojrzenie. Tak w skrócie można opisać najnowszą, zaskakująca edycję kalendarza Lavazza, za której sterami stanęła związana z National Geographic, sześciokrotna laureatka nagrody WPP Ami Vitale.
0
Natura na luzie, czyli nagrodzone zdjęcia w Comedy Wildlife Photography Awards
22 Lis 2018
Już po raz czwarty poznaliśmy laureatów Comedy Wildlife Photography Awards 2018 - jednego z najbardziej oryginalnych konkursów, ukazujących świat zwierząt w niecodziennej odsłonie.
0