Samsung NX300 - opinia Doroty Walczak

Autor: Michal Grzegorczyk

22 Maj 2013
Artykuł na: 17-22 minuty
Dorota Walczak jako pierwsza otrzymała możliwość przetestowania aparatu Samsung NX300. Zapraszamy do lektury jej opinii na temat nowego bezlusterkowca koreańskiego koncernu.

Założenia

Moje oczekiwania względem sprzętu: małe rozmiary, duża funkcjonalność, dobra jakość zdjęć. Na co dzień fotografuję zawodowo pełnoklatkowym Canonem EOS 5D z walizką obiektywów. Szukam aparatu do amatorskiego wykorzystania, który można "nosić w kieszeni". Szukam sprzętu, który pozwoli na wykonywanie zdjęć przyzwoitej jakości bez konieczności noszenia ze sobą ciężkiego sprzętu. Po Samsungu NX300 spodziewałam się kompromisu pomiędzy rozmiarami sprzętu a jakością zdjęć.

Testowany zestaw: Samsung NX300, obiektywy: 18-55mm f.3.5-5.6, 20mm f/2.8

Wygląd

Korpus aparatu wygląda solidnie i elegancko. Eleganckie i klasyczne wzornictwo nawiązuje do stylistyki stosowanej w lustrzankach z pierwszej połowy ubiegłego wieku. Wygląd i jakość wykonania robią bardzo korzystne pierwsze wrażenie. W prawej części korpusu wyraźnie wyodrębniono uchwyt. Całość korpusu pokryta jest przyjemną w dotyku, sztuczną skórą. Aparat dobrze leży w ręku. Jedyne zastrzeżenie można mieć do braku miejsca na tylnej ściance korpusu na pewne przyłożenie kciuka. Ja nie mam dużych dłoni, mimo to jednak przeznaczony na kciuk gumowany fragment w prawej górnej części tylnej ścianki korpusu wydaje się zbyt mały.

1/1250 s, f/11.0, ISO 800, ogniskowa: 44 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Górny panel

Wykonany ze szczotkowanego metalu górny panel robi doskonałe pierwsze wrażenie. Po prawej stronie, pod palcem wskazującym umieszczono wygodny spust migawki, otoczony pierścieniem ON/OFF. Tuż za nim niewielkie pokrętło funkcyjne bardzo użyteczne szczególnie dla fotografów przyzwyczajonych do korzystania z lustrzanek cyfrowych. Pozwala na zmianę parametrów ekspozycji w trybach półmanualnych (czas naświetlania w S i przysłona w A) i manualnym (czas naświetlania, a w połączeniu z przyciskiem AV na tylnej ściance korpusu - przysłona). W trybie przeglądania zdjęć pokrętło sterujące pozwala na powiększanie zdjęć. Obok niego, przy prawej krawędzi, osadzono pierścień trybów aparatu. I tu jedna uwaga: odległość pomiędzy nim, a pokrętłem funkcyjnym jest na tyle mała, podobnie jak samo pokrętło, że wygodnie korzystać z nich może osoba o bardzo szczupłych palcach... Na górnej ściance, w zasięgu palca wskazującego, umieszczono przycisk DIRECT LINK do uruchamiania Wi-Fi. Przycisk pozwala wysyłać zdjęcia mailem i udostępniać je bezpośrednio z aparatu na portalach społecznościowych, wykonać kopię zapasową i umieszczać zdjęcia w chmurze. W centralnej części górnej ścianki korpusu znajduje się zabezpieczona zaślepką gorąca stopka do mocowania lampy błyskowej. Aparat nie posiada wbudowanego flesza, jednak do zestawu dołączono niewielki flesz zewnętrzny.

1/6000 s, f/11.0, ISO 6400, ogniskowa: 44 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Tylna ścianka

Większą część tylnej ścianki korpusu zajmuje duży (3,3 cala), odchylany wyświetlacz (panel dotykowy AMOLED, 3,31 cala; WVGA 800x480, 768 tys. punktów). Jak przystało na Samsunga, ekran cechuje duża jasność i wysoki kontrast. Mimo to jednak przy ostrym świetle słonecznym trudno cokolwiek na nim dostrzec. Wyświetlacz może być odchylany 90 stopni w górę i 45 stopni w dół, co bardzo się przydaje przy fotografowaniu niskich obiektów, w fotografii ulicznej i przy kręceniu filmów. Odchylenie wyświetlacza daje możliwość szybkiego ustawienia aparatu równolegle do fotografowanego obiektu (użyteczne przy fotografii ulicznej i fotografowaniu dzieci). Łatwość fotografowania z różnych perspektyw do pewnego stopnia rekompensuje brak wbudowanego wizjera.

W prawej części tylnej ścianki znajdują się przyciski:

  • Menu
  • AV (wygodnie usytuowany pod kciukiem przycisk kompensacji ekspozycji)
  • przycisk nagrywania filmów (osadzonyw górnej części i oznaczony wyraźną czerwoną kropką)

Przy prawej krawędzi znajduje się przycisk FN. Warto poświęcić mu chwilę uwagi. Przycisk Fn wyświetla podstawowe menu funkcyjne na bardzo czułym i świetnie reagującym dotykowym ekranie. Pozwala na szybką zmianę trybu pomiaru światła, czułości ISO, wartości ekspozycji.

1/400 s, f/11.0, ISO 3200, ogniskowa: 30 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Poniżej umieszczono panel nawigacyjny z czterema krzyżowymi przyciskami kierunkowymi oraz centralnym przyciskiem OK. Przyciski nawigacyjne dodatkowo zostały opatrzone w funkcje:

  • DISP (tryby wyświetlania aktualnego kadru, lub zdjęcia w trybie przeglądania)
  • wybór ustawienia trybów ostrości AF
  • wybór zmiany czułości ISO
  • przycisk wyboru zdjęć seryjnych, samowyzwalacza

Poniżej panelu nawigacyjnego, w dolnej części tylnej ścianki korpusu znajdują się dwa przyciski: tryb przeglądania zdjęć i przycisk usuwania zdjęć.

Generalnie ergonomia tylnej ścianki korpusu jest dobra, jednak, podobnie jak w przypadku górnego panelu, wymaga bardzo "precyzyjnej" obsługi. Zastosowanie dużego wyświetlacza ograniczyło przestrzeń na przyciski funkcyjne, które zostały skupione na stosunkowo niedużej przestrzeni. Zastanawiam się, jak będą sobie z nimi radzić osoby o naprawdę dużych dłoniach.

Przednia ścianka

Na przedniej ściance korpusu znajduje się przycisk zwalniający blokadę bagnetu i pozwalający na zatrzaskowe mocowanie obiektywu. Obiektywy dedykowane do tego korpusu wyposażone są w przycisk i-FN. Naciśnięcie go z jednoczesnym wykorzystaniem pierścienia ostrości na obiektywie pozwala na szybką zmianę niektórych parametrów (zależnie od wybranego trybu pracy aparatu): czas naświetlania, wartość przysłony, kompensację ekspozycji, balans bieli, ISO . Wybierane wartości są widoczne w dolnej części ekranu. Wyboru parametru do zmiany dokonujemy poprzez kolejne naciskanie przycisku i-Fn. Wszystkie te funkcje są oczywiście dostępne z poziomu obsługi funkcji aparatu i, poza wyborem wartości przysłony (intuicyjnej funkcjonalności obiektywów manualnych), trudno znaleźć uzasadnienie na ich zastosowanie w obiektywie.

1/30 s, f/11.0, ISO 200, ogniskowa: 30 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Tryby aparatu

Dostępne w tym modelu tryby aparatu to:

  • A - tryb w pełni automatyczny
  • P - Tryb umożliwiający ręczne ustawienie opcji, z wyłączeniem czasu i przysłony
  • S - preselekcja czasu
  • A - preselekcja przysłony
  • M - tryb w pełni manualnyi - priorytet obiektywu, funkcja iFunction pozwala na dostosowanie głębi ostrości lub zbliżenie obiektu

Ponadto na pierścieniu trybów aparatu umieszczono funkcję Wi-Fi oraz opcję użycia wstępnie skonfigurowanych dla określonej sceny ustawień. Aparat wyposażony jest dodatkowo w tryby kreatywne.

Przeglądanie zdjęć

Dwa słowa o przeglądaniu zdjęć i filmów. Tryb przeglądania wywołujemy przez wybranie przycisku oznaczonego niebieską strzałką w dolnej części tylnej ścianki korpusu. To funkcja intuicyjna i stosowana u wielu producentów aparatów. Jednak w trybie przeglądania zdjęć Samsung zastosował ciekawe rozwiązanie: fotografie wykonywane w seriach są wyświetlane jako katalogi. Pozwala to na szybki podgląd zdjęć bez konieczności oglądania wszystkich zdjęć w serii.

1/80 s, f/8.0, ISO 6400, ogniskowa: 84 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Zastanawiający i zupełnie nieintuicyjny jest sposób powiększania fragmentu fotografii. Służy do tego w trybie przeglądania zdjęć pokrętło funkcyjne na górnej ściance korpusu. Aż prosi się tu możliwość powiększenia wybranego fragmentu zdjęcia za pomocą ekranu dotykowego lub przynajmniej przycisków w panelu nawigacyjnym.

Dużą zaletą aparatu jest możliwość szybkiej obsługi trybów manualnych z poziomu przycisków aparatu. Docenią to osoby przyzwyczajone do korzystania z lustrzanek cyfrowych.

Menu

Podstawowe menu podzielono na 4 główne zakładki umiejscowione w kolumnie przy lewej krawędzi ekranu. Menu jest intuicyjne i przejrzyste oraz doskonale dostosowane do obsługi dotykowej bezpośrednio na wyświetlaczu. Z poziomu menu możemy wybrać na wyświetlaczu jedną z kilku dostępnych siatek podziału kadru.

1/100 s, f/8.0, ISO 100, ogniskowa: 84 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Do skróconego i bardzo użytecznego menu można przejść w każdej chwili za pomocą przycisku Fn. Naciśnięcie go wywołuje na ekranie ikony poszczególnych funkcji. Na dotykowym ekranie można w szybko zmienić czas naświetlania, przysłonę, ISO, wartość ekspozycji. Również to menu jest przejrzyste, a wielkości kafelków świetnie dostosowana do obsługi dotykowej.

Matryca

W aparacie umieszczono matrycę APS-C o rozdzielczości 20,3 efektywnych Mpix. W podobne matryce wyposażone są amatorskie lustrzanki cyfrowe. W aparacie zastosowano system czyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków. Można ustawić automatyczne czyścienie matrycy przy każdym włączeniu aparatu. System można też uruchomić w dowolnym momencie z poziomu menu. Przez 7 dni testowania aparatu system działał bez zarzutu. Matryca nie posiada systemu stabilizacji obrazu.

Autofokus

W NX300 autofokus działa w trzech trybach: pojedynczy (SAF), ciągły (CAF), manualny (MF). Aparat jest wyposażony w stosowany w lustrzankach cyfrowych hybrydowy system autofokusa, łączący metodę detekcji kontrastu z metodą detekcji fazy. Autofokus w każdym z trybów działa bardzo sprawnie nawet w warunkach słabego światła (jest wtedy wspomagany intensywnie zieloną, jasną diodą). Doskonałym rozwiązaniem jest szybko i skutecznie działająca opcja dotykowego wyboru punktu ostrości na wyświetlaczu.

Sposób mocowania obiektywów: bagnet Samsung NX - do korpusu mogą być podpinane jedynie dedykowane obiektywy Samsunga.

Tryb HD

NX300 umożliwia nagrywanie filmów Full HD w formacie MP4 z dźwiękiem stereo. Jakość obrazu jest całkiem dobra, jednak autofokus działa wolniej niż w trybie fotografowania. Aparat nie daje możliwości podłączenia zewnętrznego mikrofonu. Jakość dźwięku zapisanego przez wbudowany mikrofon jest zadowalająca. Nie ma możliwości przesyłania nagranych filmów przez sieć WiFi.

Jakość zdjęć

NX300 pozwala na wybór czułości ISO: 100, 200, 400, 800,1600, 3200, 6400,12800,25600. Za przetwarzanie obrazu i usuwanie szumów odpowiada procesor DRIMe IV. Aparat pozytywnie zaskakuje jakością zdjęć w formacie JPG. Delikatne szumy pojawiają się dopiero przy czułości ISO 800. NX300 bardzo dobrze radzi sobie z odwzorowaniem szczegółów, nawet w ciemnych partiach zdjęcia. Przy ISO 1600 szum powoduje już lekką degradację szczegółów. Zupełnie nieakceptowalny poziom zaszumienia występuje dopiero przy ISO 12800 i 25600.

Jakość zdjęć na surowych plikach RAW również robi bardzo dobre wrażenie. Poziom szumów i odwzorowanie szczegółów do czułości ISO 800 są na bardzo dobrym poziomie. (Przykładowe zdjęcia w załączeniu.)

Pomiar światła

NX300 umożliwia trzy trybu pomiaru światła: matrycowy, centralnie wyważony, punktowy. W trybie automatycznym aparat zaskakująco dobrze radzi sobie z pomiarem światła. Barwy są intensywne i nasycone, a odwzorowanie szczegółów dobre zarówno w ciemnych, jak i w jasnych obszarach.

Kompensację ekspozycji możemy kontrolować w zakresie 3.0 ze skokiem 1/3. W funkcji bracketingu ekspozycji można wykonać 3 zdjęcia.

1/100 s, f/11.0, ISO 200, ogniskowa: 84 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Szybkość

NX300 jest dość wydajny. Pozwala na płynną obsługę z każdego poziomu. Po uruchomieniu aparat stosunkowo szybko przechodzi w tryb gotowości. Nie widać wyraźnych opóźnień przy przetwarzaniu poleceń, czy zapisywaniu funkcji. Formatowanie karty trwa krótko. Autofokus jest szybki i skuteczny. W czasie testów ani razu się nie zawiesił. Odrębnym tematem jest wykonywanie zdjęć seryjnych...

Zdjęcia seryjne

Producent deklaruje, że NX300 wykonuje zdjęcia seryjne z prędkością przeszło 8 klatek na sekundę w formacie JPG. Rzeczywiście pierwsze wrażenie jest imponujące. Wystarczy jednak przez 2 sekundy przytrzymać spust migawki, żeby zobaczyć jak prędkość ta spada do ok. 3 kl./s. Jeżeli więc zdjęcia seryjne... to krótkimi seriami. Dużo gorzej jest przy zapicie plików w formacie RAW. Tu tryb seryjny jest zupełnie bezużyteczny. Po wykonaniu trzech zdjęć w serii aparat zastyga w niemocy na kilka kolejnych sekund. Aparat przetwarza i zapisuje zdjęcia na karcie. Działa podgląd na żywo i nic więcej.

Ładowanie

Aparat może być ładowany przez kabel USB podłączony do komputera lub bezpośrednio z sieci. Producent nie uwzględnił możliwości osobnego naładowania samej baterii. Aparat i bateria muszą być ładowane razem. W zestawie znajduje się absurdalnie krótki (ok. 30 cm) i przez to zupełnie niepraktyczny kabel do ładowania. Naładowana bateria pozwala na wykonanie ok. 350-400 zdjęć. Liczba ta jednak gwałtownie zmniejszy się jeżeli będziemy korzystać z WiFi.

Zalety:

  • Dobra jakość zdjęć w JPG i RAW do czułości ISO 800 - 1600
  • Niski poziom szumów
  • Elegancka stylistyka
  • Czytelne i przejrzyste menu
  • Dostępność funkcji manualnych z poziomu korpusu aparatu
  • Bardzo dobry tryb nagrywania filmów w full HD
  • Dobra jakość dźwięku stereo
  • Duży i uchylny wyświetlacz
  • Wysoka czułość ekranu dotykowego
  • Szybki dostęp do ustawień poprzez przycisk Fn
  • Duża prędkość fotografowania w trybie seryjnym w JPG (jednak tylko przez pierwsze 2 s.)
  • Dobry pomiar światła i skuteczny balans bieli
  • Szybki i celny AF

Wady:

  • Brak miejsca na kciuk na tylnej ściance korpusu
  • Brak wbudowanego wizjera
  • Słaba widoczność przy ostrym świetle na wyświetlaczu
  • Bardzo słaby tryb seryjny zdjęć w RAW
  • Irytująco krótki kabel zasilający

Podsumowanie

Samsung zaproponował kolejny bezlusterkowiec z wymienną optyką, dużym dotykowym ekranem, szybkim trybem seryjnym i możliwością kręcenia krótkich (do 30 min.) filmów jakości HD. Aparat wyposażony w bezprzewodową łączność Wi-Fi, spełnia dodatkowo funkcje medialne i społecznościowe. Już na pierwszy rzut oka prezentuje się naprawdę dobrze. Sprzęt robi wrażenie solidnym wykonaniem i elegancką, klasyczną stylistyką. Już po pierwszych zdjęciach widzimy, że obsługa NX300 jest bardzo intuicyjna. Dobrze rozwiązane, przejrzyste i nieprzekombinowane menu, szybka dostępność podstawowych funkcji zarówno z poziomu dotykowego ekranu, jak i przycisków na korpusie, przede wszystkim jednak zaskakująco dobra jakość fotografii - wszystko to czyni NX300 ciekawą alternatywą dla amatorskich lustrzanek cyfrowych. Nie jest to może sprzęt dla fotografów przyrody (nie pozwoli też na to słaby tryb seryjny w RAW), ale świetnie da sobie rade w fotografii ulicznej, dokumentacyjnej, pamiątkowej, czy portretowej. To uniwersalny sprzęt, dający fotografowi duże możliwości. Zastosowane rozwiązania powinny zadowolić zarówno fotografów przyzwyczajonych do manualnej obsługi lustrzanek cyfrowych, jak amatorów zaawansowanych kompaktów. Jest godnym uwagi kompromisem pomiędzy jakością, a ciężarem i ilością sprzętu. Aparat dobrze sprawdzi się w podróży - wykonamy nim dobrej jakości zdjęcia bez konieczności zabierania ze sobą osobnego plecaka ze sprzętem.

Tekst i zdjęcia: Dorota Walczak

Kup ten aparat w sklepie

EURO RTV AGD

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)