Zobacz, jak odzyskać ukryte szczegóły na zdjeciach krajobrazach dzięki technice Dodge & Burn [WIDEO]

0
Michał Chrzanowski
5 Czerwiec 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Chcesz, aby Twoje zdjęcia krajobrazowe nabrały jeszcze większej głębi i wyrazistości? Jednym ze sposobów do osiągnięcia takiego efektu jest… technika „dodge & burn“, która często jest stosowana w edycji portretów.

Pewnie nie raz zetknąłeś się z pojęciem „dodge & burn“. Za tymi słowami kryje się bardzo popularna technika, która była wykorzystywana jeszcze w czasach fotografii analogowej. Polega ona na umiejętnym operowaniu światłem i cieniem. W dużym uproszczeniu, rozświetlamy (dodge) to co chcemy uwypuklić, a zaciemniamy (burn) to co chcemy zamaskować. Jednak również w erze cyfrowej fotografowie chętnie korzystają z dodge & burn“. Najczęściej jest stosowana przez portrecistów, ponieważ w dużym stopniu pomaga wymodelować twarz portretowanej osoby - analogicznie do bronzera i rozświetlacza używanych w makijażu.

Jednak na samym portrecie się nie kończy. W swoim najnowszym wideoporadniku Aaron Nace demonstruje, w jaki sposób korzystać z tej techniki podczas postprodukcji zdjęć krajobrazowych, by otrzymać wręcz spektakularne efekty. „Dodge & burn“ wykorzystał do wydobycia jak najwięcej ukrytych szczegółów w cieniach i prześwietleniach fotografii. Niemniej przed zdecydowaniem się na tę technikę musimy zidentyfikować naturalne przejścia światła i cieni na obrazie. Do tego zaleca między innymi utworzenie nowej warstwy nad warstwą tła i użycie pędzla do zakreślenia wybranych obszarów, które chcesz poprawić. Z czego jeszcze korzysta? Odpowiedź poznasz poniżej.

- Dzisiaj pokazujemy, jak odzyskać utracone szczegóły na zdjęciach krajobrazowych dzięki technice „dodge and burn“ w Photoshopie! Jeśli wcześniej korzystałeś z tego sposobu edycji, wiesz już, jak potężne jest to narzędzie kształtowaniu dowolnego zdjęcia. Dowiedz się, jak używać warstw dopasowania poziomów, masek warstwy i mieszania, aby ostrożnie „rzeźbić“ rozjaśnienia i cienie, poprawiając tekstury dowolnych obrazów uchwyconych w naturalnym środowisku, aby Twoje zdjęcia krajobrazu wyglądały najlepiej - zaznacza Aaron Nace.

Jeśli chcesz zobaczyć więcej praktycznych wskazówek i tutoriali, to odsyłamy na Youtube, gdzie od 2011 roku Nace prowadzi kanał o nazwie Phlearn. Udostępnił tam już ponad 600 wideoporadników, które dokładnie pokazują między innymi możliwości Photoshopa i Lightrooma, dostarczają inspiracji oraz podstawowej wiedzy ułatwiającej fotografowanie czy też edycję zdjęć. Oczywiście wszystkie udostępnione filmy są w języku angielskim, ale dzięki funkcji automatycznego tłumaczenia napisów powinny być zrozumiałe dla wszystkich.

zdjęcie główne: unsplash.com

33
1
10
1
18
0