Winietowanie

Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki zakres i duże gabaryty nie przekreślają użyteczności tej konstrukcji? Sprawdzamy to w naszym teście.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
8
Nasza ocena
87%
Spis treści
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu Budowa i wykonanie Autofokus i ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.4, f/1.8, f/2 i f/2.8.

Nowa Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART nieźle wypada także w zakresie winietowania. Choć jest to obiektyw, w którym do pewnego stopnia winieta obecna jest prawie w całym zakresie przysłon, to gołym okiem będziemy w stanie zauważyć ją jedynie w zakresie f/1.8 gdzie różnica między środkiem a brzegami kadru wyniesie maksymalnie 0,8 EV dla ogniskowej 28 mm i 1 EV dla ogniskowej 45 mm.

Schemat winietowania dla ogniskowej 28 mm:

Schemat winietowania dla ogniskowej 45 mm:

Jednocześnie warto zauważyć, że obydwu tych przypadkach winietowanie przy f/1.8 jest dość intensywne i rozlewa się daleko w kierunku środka kadru. Na szczęście przy domknięciu do f/2.8 zauważalna winieta praktycznie znika i choć lekkie wyciemnienie brzegów będzie obecne nawet przy f/5.6, nie będzie ono zauważalne dla oglądających.

Profil korekcji winietowania wyłączony

Profil korekcji winietowania włączony

Jak zwykle z problemem wyciemnienia bardzo dobrze radzą sobie także systemowe profile korekcji. Adaptując profil korekcji na zdjęcia z przysłoną f/1.8 otrzymujemy w zasadzie idealnie wyrównaną ekspozycję na całym obszarze kadru. Można więc powiedzieć, że w realnej pracy problem winietowania w tym obiektywie w zasadzie nie występuje, choć oczywiście należy pamietać, że w przypadku wysokich czułości, korekta winietowania wpłynie na delikatny wzrost zaszumienia.

Winietowanie w praktyce:

28 mm, f/1.8

28 mm, f/2

28 mm, f/2.8

28 mm, f/4

45 mm f/1.8

45 mm f/2

45 mm, f/2.8

45 mm, f/4

Spis treści
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu Budowa i wykonanie Autofokus i ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Sigma
logo logo
Magazyny
Zamów