Aberracja chromatyczna

Kierowany zarówno do fotografów, jak i filmowców, najnowszy szerokokątny obiektyw Sony wypełnia lukę w systemie, którą do tej pory gospodarowali jedynie zewnętrzni producenci i obiecuje świetne wyniki przy rozsądnym pułapie cenowym. Czy to lepszy wybór od podobnych szkieł Sigmy i Tamrona?

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Spis treści
Sony FE 20 mm f/1.8 G - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Dwie soczewki niskodyspersyjne w układzie optycznym minimalizować mają występowanie aberracji chromatycznej. Choć zwykle łatwo możemy ją usunąć na etapie postprodukcji, w niektórych wypadkach może nam ona przysporzyć nieco problemów. Jak więc wypada pod tym względem Sony FE 20 mm f/1.8 G?

f/1.8

f/5.6

f/16

Oceniając wykresy z naszego laboratorium widzimy, że aberracja obecna jest w całym zakresie przysłon i dość widocznie wylewa się poza same brzegi kadru. Warto jednak zwrócić uwagę na jej niewielki rozmiar. Wyniki oscylujące w pułapie 0,6-0,75 px w większości sytuacji nie będą widoczne gołym okiem. Aby dojrzeć ewentualne przesunięcie kolorów trzeba się naprawdę postarać. W sytuacjach takich, jak poniżej, oceniając zdjęcie w maksymalnym powiększeniu faktycznie zauważymy fioletowe "halo" nawet w środku kadru, ale trudno powiedzieć, by w jakikolwiek istotny sposób wpływało to na jakość zdjęcia. Można więc uznać, że pod tym względem obiektyw wypada całkiem nieźle.

Aberracja w praktyce:

f/1.8
Spis treści
Sony FE 20 mm f/1.8 G - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Sony
logo logo
Magazyny
Zamów