Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6
Budowa:
7.5
Marka:
Voigtlander
Nasza ocena:

68%

Nowy Voigtländer 10 mm f/5.6 Hyper-Wide-Heliar Aspherical E to „najszerszy rektilinearny obiektyw jaki kiedykolwiek wyprodukowano do pełnoklatkowego aparatu“ - zapewnia producent. Zobaczcie, jak ta wyjątkowa konstrukcja wypadła w praktyce.

Autor: Michał Chrzanowski

7 Październik 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Rozmycie obrazu to parametr, który pokrywa się z wcześniejszymi wynikami dotyczącymi rozdzielczości. Zdjęcia wykonane nie tylko na maksymalnym otworze f/5.6, lecz także na innych przysłonach charakteryzują się bardzo dużym rozmyciem obrazu. Niestety, ale wartości BxU zarejestrowane w naszym laboratorium są bardzo słabe i dalekie od akceptowalnych wyników. Wystarczy powiedzieć, że na całym planie fotograficznym rozmycie wygenerowane dla matrycy jest nie do przyjęcia. Największe wartości BxU wystąpiły oczywiście na krawędziach kadru, co nie jest żadnym zaskoczeniem w przypadku ultraszerokokątnego obiektywu. Niemniej jednak również jakość obrazu w centrum zaprezentowała się znacznie poniżej akceptowalnej granicy. Problematyczne są także duże rozbieżności pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Niemal identyczne wyniki otrzymaliśmy także dla odbitki o wymiarach 20 x 30 cm, co potwierdza charakterystyka trójwymiarowego wykresu. Rozmycie obrazu na brzegach kadru będzie bardzo widoczne i zauważalne. Tego stanu nie zmieni nawet przymknięcie przysłony. Natomiast znacznie lepiej wypada centrum planu fotograficznego, który jest wyraźny i ostry. Tego typu wyniki laboratoryjne znalazły także odzwierciedlenie praktyce.

Rozmycie obrazu w praktyce - przysłona f/5.6

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Więcej z tagiem: Voigtlander 10 mm f/5.6 Hyper-Wide-Heliar Aspherical E
Powiązane artykuły