Leica 50mm f/2 APO-SUMMICRON-M ASPH - test

Leica 50mm f/2 APO-SUMMICRON-M ASPH to najdroższa 50-tka oferująca dość przeciętną światłosiłę. Za to APO-Summicron ma nie posiadać żadnych wad optycznych. Czy tak będzie w rzeczywistości przekonamy się w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

11 Lipiec 2013
Artykuł na: 23-28 minut

3. Konstrukcja

Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH został zaprezentowany w zeszłym roku wraz z premierą aparatu Leica M Monochrome. Producent pochwalił się wtedy, że "nowy obiektyw charakteryzuje się najwyższymi parametrami spośród wszystkich szkieł systemu Leica-M, produkowanych współcześnie i w przeszłości."

Niepozorna obudowa kryje w sobie osiem soczewek ułożonych w pięciu grupach. W konstrukcji obiektywu zastosowano soczewki asferyczne. Tylna grupa soczewek jest pływająca, czyli odpowiada za ustawianie ostrości.

Do jakości wykonania jak zwykle w przypadku niemieckiego producenta nie mamy zastrzeżeń. Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH to bardzo solidnie wykonany obiektyw. Metalowa obudowa budzi zaufanie, tak samo jak metalowy bagnet. Jedyne zastrzeżenia jakie można mieć to brak uszczelnień. Z drugiej strony w przypadku tego obiektywu nie ma mowy o uszkodzeniu jakiejkolwiek elektroniki. W końcu mamy do czynienia z całkowicie manualnym szkłem.

Pierścień ostrości chodzi płynnie i precyzyjnie, zmiany przysłony dokonujemy ze skokiem co 0,5 EV w zakresie f/2-f/16. Skok pierścienia jest wyraźnie wyczuwalny i precyzyjny.

Obiektyw Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH został wyposażony we wbudowaną osłonę przeciwsłoneczną z przodu obiektywu. Osłona jest blokowana, więc po jej poprawnym wysunięciu nie musimy się także obawiać o przednią soczewkę obiektywu.

Średnica mocowania filtra wynosi 39mm, wymiary, wynoszą 47mm długości i i 53 mm średnicy. Summicron 50mm f/2 waży 300 gramów, co sprawia, że jest cięższy od większości lustrzankowych odpowiedników. Mimo to obiektyw jest bardzo dobrze wyważony zarówno z cyfrowymi dalmierzami niemieckiego producenta, jak i ich analogowymi odpowiednikami.

Obiektyw został oczywiście wykonany w Niemczech.

Test został podzielony na następujące części:

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Ustawianie ostrości

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość RAW

7. Rozdzielczość JPEG

8. Rozmycie

9. Aberracja chromatyczna

10. Dystorsja

11. Winietowanie

12. Odblaski

13. Podsumowanie

14. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)