Canon EF 24mm f/2.8 IS USM - test

W lutym tego roku Canon zaprezentował dwa nowe obiektywy stałoogniskowe. Następcy wysłużonych amatorskich stałek - 24mm i 28mm f/2.8 zostali wyposażeni w silnik ultradźwiękowy i stabilizacje optyczną. Zapraszamy do lektury testu szerszej z nich, czyli Canona EF 24mm f/2.8 IS USM.

Autor: Patryk Wiśniewski

30 Sierpień 2012
Artykuł na: 17-22 minuty

13. Podsumowanie

Obiektyw Canon EF 24mm f/2.8 IS USM przetestowaliśmy zgodnie z procedurą DxO, na aparacie Canon EOS 5D Mark III. Mamy mieszane uczucia w stosunku do tego obiektywu.

Canon EF 24mm f/2.8 IS USM bardzo dobrze radzi sobie z odblaskami i aberracją chromatyczną. Pod tym względem nie możemy na ten obiektyw narzekać. Podobnie wygląda sprawa z rozdzielczością, którą uzyskaliśmy. Obiektyw na testowanym korpusie osiągnął dobre rezultaty w centrum kadru na każdej przysłonie. Jeśli chodzi o brzeg kadru, przymknięcie obiektywu o 1EV sprawia, że możemy się cieszyć obrazem w pełni użytecznym w całym kadrze.

Warto jednak zauważyć, że wartościom rozmycia daleko do ideału. W związku z tym przy oglądaniu zdjęć na monitorze nie będziemy mieli wrażenia wybitnej ostrości i plastyki zdjęć z tego obiektywu. Na szczęście na odbitce będzie to wyglądać dużo lepiej.

Cieszy nas poprawa jakości wykonania nowych stałek od Canona. Materiały użyte do ich produkcji są zdecydowanie lepsze niż w przypadku ich poprzedników. Bardzo dobrze sprawuje się szeroki i wygodny pierścień ostrości. Cichy i szybki silni USM sprawił, że komfort korzystania z obiektywu jest bardzo duży. Ze stabilizacji efektywnej do około 2EV skorzystają przede wszystkim osoby filmujące oraz fotografowie w nietypowych sytuacjach.

Totalną porażkę obiektyw poniósł w przypadku winietowania. Całe szczęście jest to wada optyczna łatwa do wyeliminowania przy obróbce zdjęć. Nie mniej, od obiektywu w tej cenie wymagamy zdecydowanie lepszych rezultatów.

Canon odświeżył swoją wysłużoną amatorską stałkę. Obiektyw zyskał stabilizację obrazu i silnik USM, który jest największą zaletą nowego szkła, jeżeli porównamy je do poprzednika. Jeśli chodzi o jakość optyczną można ponarzekać, do przysłowiowej "żylety" Canonowi EF 24mm f/2.8 IS USM daleko. Należy jednak wziąć pod uwagę, że jest to obiektyw skierowany przede wszystkim do amatorów. Obiektyw jest dwukrotnie tańszy od Canona EF 24mm f/1.4 L II USM, co nie zmienia faktu, że jego cena nie należy do najkorzystniejszych.

+ jakość wykonania

+ rozdzielczość obrazu w centrum kadru

+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna

+ mała dystorsja

+ skuteczne powłoki antyrefleksyjne

+ stabilizacja

- winietowanie

- wysoki poziom rozmycia

Ocena (w skali 1-6):

Konstrukcja: 5

Autofokus: 5

Stabilizacja: 4

Rozdzielczość: 4

Rozmycie: 3

Aberracja chromatyczna: 5

Dystorsja : 4

Winietowanie: 2

Odblaski: 4

Canon EF 24mm f/2.8 IS USM uzyskał w swojej klasie 65%
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)