Canon EOS 500D - test

EOS 500D to najnowsza amatorska lustrzanka firmy Canon. Oferuje dużo, podnosząc standardy klasy entry-level. Znajdziemy w niej 15,1 Mp matrycę CMOS, procesor obrazu DIGIC 4, 3-calowy ekran LCD i możliwość nagrywania filmów w jakości HD (1920 x 1080). Wszystko to jest spakowane w zgrabne i lekkie body.

3. Ergonomia i funkcje przycisków

Pierwsze wrażenie
Canon 500D robi przyzwoite pierwsze wrażenie. Pod względem gabarytów w porównaniu z modelem 450D niewiele się zmieniło. EOS 500D ma identyczne wymiary jak swój poprzednik, jest tylko o 5 g cięższy - sam korpus waży 480 g. Jednocześnie odniosłem wrażenie, że Canon zastosował trochę lepsze materiały do produkcji obudowy. Grip i miejsce na kciuk zostały pokryte gumą dzięki czemu aparat trzyma się pewnie nawet spoconą dłonią. Sam grip robi wrażenie trochę zbyt płaskiego, jest jednak na tyle głęboki, że nie ma problemu z bezpiecznym uchwytem.
Canon EOS 500D

Canon EOS 500D

Canon EOS 500D

Canon EOS 500D


Ergonomia i funkcje przycisków
Elementy sterujące zostały umieszczone we właściwych miejscach. Przyciski i tarcze znajdują się pod palcami. EOS 500D został wyposażony w jedną tarczę nastaw, którą umieszczono nad spustem migawki dzięki czemu bardzo wygodnie się ją obsługuje palcem wskazującym. Tuż za nią znalazł się dedykowany przycisk zmiany czułości ISO. Na górnej ściance znajdziemy jeszcze tarczę trybów ekspozycji i włącznik ON/OFF
Canon EOS 500D

Tylna ścianka Canona 500D odróżnia się od konkurencji dużym wyświetlaczem i brakiem lewej kolumny przycisków. Przyciski MENU i DISP. obsługujące menu i ilość wyświetlanej na ekranie informacji zostały umieszczone nad wyświetlaczem z lewej strony wizjera.
Canon EOS 500D

Reszta przycisków znalazła się po prawej stronie i są obsługiwane prawym kciukiem. Strzałki nawigatora obsługują szybki dostęp do balansu bieli, trybu AF, stylu obrazu i napędu. Środkowy przycisk SET możemy zaprogramować.
zakładka programowania przycisku SET

Pod nawigatorem znalazły się przyciski odtwarzania i kosza. Natomiast nad nim znalazły się przyciski Live View i korekty ekspozycji AV +/-. Ponieważ zastosowano tylko jedno kółko nastaw, zaistniała potrzeba przełączania jego funkcji (czas/przysłona) w trybie manualnym. Służy do tego przycisk AV, w pozostałych trybach przy jego pomocy ustawia się korektę ekspozycji. Ponieważ jest on umieszczony dość głęboko, to utrudnione jest fotografowanie lewym okiem - podczas zmiany parametrów po prostu wkładamy sobie kciuk w nos albo prawe oko. Dwa przyciski umieszczone w górnej części tylnej ścianki służą do zmiany punktu pomiaru ostrości i blokadę ekspozycji, a w trybie odtwarzania zdjęć do powiększania i zmniejszania obrazu.

Ekran szybkich nastaw
Ekran szybkich nastaw pozwala na szybkie zmiany najważniejszych parametrów bez potrzeby zaglądania do menu. Parametry zmieniamy za pomocą kółka nastaw lub nawigatora po wejściu do zakładki funkcji, którą chcemy zmienić.
ekran szybkich nastaw


Podsumowanie
Pod względem ergonomii użytkowania 500D wypada całkiem przyzwoicie. Do plusów trzeba zaliczyć wyciągniecie wielu funkcji na wierzch, ekran szybkich nastaw i przejrzyste rozmieszczenie przycisków. Także materiały z których wykonano 500D robią lepsze wrażenie niż w poprzednich modelach Canona dla amatorów. Na minus trzeba zaliczyć zbyt głębokie umieszczenie przycisku korekty ekspozycji AV.

+ duża ilość funkcji wyciągniętych na wierzch
+ wygodna pozycja kółka nastaw
+ przejrzyste rozmieszczenie elementów sterujących
+ ekran szybkich nastaw

- zbyt głęboko umieszczony przycisk AV
Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0