6. Fotografowanie
Szybkość działania
Nikon D5000 jak przystało na lustrzankę jest gotowy do działania od razu po włączeniu. Nawet gdy mamy włączone czyszczenie matrycy przy włączaniu aparatu, D5000 przerywa czyszczenie i momentalnie wykonuje zdjęcie. Nie można też narzekać na reakcję aparatu na naciśnięcie spustu migawki.
Przyjrzyjmy się jak Nikon D5000 radzi sobie ze zdjęciami seryjnymi. Producent podaje w swojej specyfikacji prędkość zdjęć seryjnych na poziomie 4 kl/s. Ustawiliśmy aparat według danych producenta na manualnym trybie ekspozycji z czasem 1/250 s. D5000 wykonał w 4 s 17 kadrów w formacie JPEG w najwyższej rozdzielczości i kompresji następnie zwolnił i w 10 s wykonał 24 klatki. Wynika z tego, że trzyma deklarowane 4 kl/s, a nawet jest szybszy w serii do 17 JPEG-ów. Przy włączonej redukcji szumu dla wysokich czułości ISO aparat nieznacznie zwalnia jednak mieści się w 4 kl/s. Jeżeli chodzi o RAW-y D5000 trzyma deklarowane 4 kl/s w serii do 9 klatek.
Bufor D5000 radzi sobie dobrze jednak odczuwamy delikatną czkawkę przy powiększaniu zdjęć, retuszu i zgrywaniu dłuższej serii.
Największy wpływ na szybkość fotografowania ma autofokus. D5000 z obiektywem kitowym Nikkor 18-55 mm AF-S VR potrzebuje około 1 s na przestawienie ostrości z odległości minimalnej na nieskończoność. Nie znaczy to, że autofokus potrzebuje tyle czasu za każdym razem gdy ustawia ostrość. Generalnie D5000 ostrzy szybko i mieści się w czasie od 0,1 s w jasnym oświetleniu do 0,7 s w słabym świetle. Całkiem nieźle działa także dioda wspomagająca działanie autofokusa na dystansie 0,5-3 m.
Pomiar ostrości
Nikon D5000 został wyposażony w moduł czujnika autofokusa Nikon Multi-CAM 1000 znany między innymi z takich konstrukcji jak D90. Działa on z obiektywami wyposażonymi w silnik autofokusa, czyli Nikkor AF-s i AF-i. D5000 oferuje 11 punktów pomiaru ostrości w tym jeden krzyżowy.
Do dyspozycji mamy cztery tryby wyboru pola ostrości:
- Pojedynczy punkt - aparat ustawia ostrość na obiekt w wybranym punkcie
- Dynamiczny wybór - jeśli obiekt na krótko opuści wybrany punkt, aparat ustawia ostrość na podstawie informacji z otaczających punktów ostrości
- Automatyczny wybór pola ostrości - aparat automatycznie wybiera punkt, w którym jest obiekt
- Śledzenie 3D (11 punktów) - po wyostrzeniu na jakiś obiekt aparat śledzi go zmieniając na bieżąco punkty ostrości w pobliżu, których znajduje się nasz obiekt

Poza tym możemy wybrać jeden z trzech trybów działania autofokusa:
- AF-A - aparat wybiera tryb pojedynczy AF lub ciągły AF odpowiednio do warunków i ruchu obiektu
- AF-S - pojedynczy AF
- AF-C - ciągły AF
Pomiar światła
Nikon D5000 oferuje system pomiaru ekspozycji 3D Color Matrix II korzystający z 420-pikselowego czujnika RGB. Do dyspozycji mamy trzy sposoby pomiaru:
- matrycowy - 3D Color Matrix II
- pomiar centralny - 75 % wagi pomiaru bierze z koła na środku kadru o średnicy 8 mm
- punktowy - pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm na środku wybranego punktu ostrości
Poszczególne metody pomiaru światła działają według swojej charakterystyki. Najczęściej ,jak większość użytkowników D5000, korzystałem z pomiaru matrycowego i od niego wprowadzałem korektę ekspozycji, która jest możliwa w zakresie +/- % EV. Aparat mierzył światło bardzo przyzwoicie dając zrównoważone efekty. Także pomiar punktowy działa bez zarzutu dając identyczne rezultaty podczas fotografowania dłoni w różnych warunkach oświetleniowych.
Tryby ekspozycji
Nikon D5000 oferuje typowy dla lustrzanek amatorskich zestaw programów ekspozycji. Na tarczy trybów umieszczono programy manualne i tematyczne:
- Tryb manualny
- Automatyka z preselekcją przysłony (A)
- Automatyka z preselekcją czasu (S)
- Automatyka programowa (P)
- Automatyczny (Auto)
- Automatyczny z wyłączoną lampą błyskową
- Programy tematyczne (Scene)
- Portret
- Pejzaż
- Dziecko
- Zdjęcia sportowe
- Makro
- Portret nocny

Napęd i bracketing
Nikon D5000 w przeciwieństwie do swojego poprzednika oferuje bracketing ekspozycji, mocy błysku, balansu bieli i funkcji D-Lighting.

Balans bieli
Wyboru balansu bieli dokonujemy w menu fotografowania lub menu funkcyjnym - przycisk i. Możemy także zaprogramować przycisk Fn, żeby dawał szybki dostęp do balansu bieli.

Podczas wyboru balansu bieli przez menu fotografowania mamy możliwość ręcznego dostrojenia każdego z ustawień przy pomocy zakładki poniżej.

Poza tym mamy możliwość dokładnego wyboru balansu bieli dla światła jarzeniowego. Możemy wybrać jeden z siedmiu rodzajów światła jarzeniowego.

Opcje korekty obrazu
W zakładce przetwarzania obrazu, do której mamy dostęp z menu fotografowania i menu funkcyjnego mamy możliwość zmiany trybu obrazu (zakładka poniżej). W modelu D5000 zastosowano identyczne rozwiązanie graficzne jak w modelu D90 co w znaczny sposób poprawiło czytelność tej zakładki.

Każdy z trybów obrazu możemy dostosować w zakresie wyostrzenia, kontrastu, jasności, nasycenia i odcienia. Możemy też wprowadzić szybką korektę, która pozwala na zmiany kilku parametrów za pomocą jednego suwaka.

W profilu monochromatycznym znajdziemy 4 podstawowe filtry barwne do fotografii czarno-białej: żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony. Poza tym do dyspozycji mamy 9 kolorów tonowania z których każdy ma 7 stopni intensywności. Daje to duże możliwości wpływania na kolorystykę naszych monochromatycznych zdjęć.

Na uwagę zasługuje znów przycisk ?, który w przystępny sposób tłumaczy działanie zakładki przetwarzania obrazu i filtrów w trybie monochromatycznym (widok poniżej).

Filmowanie
D5000 pozwala na nagrywanie filmów z dźwiękiem najwyższej jakości 1280x720 w formacie 16:9 z prędkością 24 kl/s. Niestety podczas nagrywania filmów nie działa autofokus i jesteśmy skazani na manualne ustawianie ostrości.

Podsumowanie
Nikonem D5000 fotografuje się bardzo dobrze, Zarówno szybkość działania jak i dobór parametrów ekspozycji jest bez zarzutów. Zabrakło jedynie podglądu głębi ostrości, który w klasie amatorskiej jak widać nie jest niezbędny. Do plusów można zaliczyć pomiar ostrości, pomiar światła i działanie automatycznego balansu bieli. Na uwagę zasługuje też zwiększenie ilości punktów AF do 11 i możliwość nagrywania filmów w jakości 720 p.
+ pomiar światła
+ pomiar ostrości
+ działanie automatycznego balansu bieli
+ nagrywanie filmów w jakości 1280 x 720
+ 11 punktów autofokusa
- brak podglądu głębi ostrości