Panasonic Lumix DMC-TZ5 - szybki test

Panasonic zaprezentował pierwszy model Travel Zooma TZ1 w lutym 2006 roku. W 2007 ukazał się model TZ3, a teraz, dokładnie rok później, Panasonic wprowadził na rynek trzecią generację tych popularnych kompaktów. Tak jak jego poprzednicy TZ5 oferuje obiektyw o dużej ogniskowej i stabilizację obrazu w bardzo kompaktowym opakowaniu.

Autor: Marcin Falana

1 Sierpień 2008
Artykuł na: 23-28 minut

4. Fotografowanie

Szybkość działania

Panasonic TZ5 jest w stanie wykonać zdjęcie po około 3 s. od włączenia. W podobnym czasie jest też w stanie wyświetlić pierwsze zdjęcie w trybie odtwarzania. Na kolejne zdjęcia podczas przeglądania będziemy czekać niecałą sekundę. Podobnie wygląda czas przejścia z trybu nagrywania do trybu odtwarzania.

Jednak największy wpływ na szybkość działania aparatu ma autofokus. Prędkość ostrzenia TZ5 jest zależna od trybu autofokusa i ogniskowej jaką używamy. Generalnie podczas używanie szybkiego trybu autofokusa TZ5 mieści się w zakresie od 0,3 s do niecałej sekundy. W skrajnych sytuacjach słabego oświetlenia lub trybie makro autofokus potrzebował około 1,5 s na ustawienie ostrości, jednaj takie sytuacje występowały rzadko.

Nie bez znaczenia jest także prędkość zooma, na zmianę od najszerszej ogniskowej 28 mm do najdłuższej 280 mm TZ5 potrzebuje niecałe 3 s. Uważam to za wynik bardzo przyzwoity, szczególnie biorąc pod uwagę 10-krotny zoom.

Przyjrzyjmy się jeszcze jak w Panasonicu TZ5 wygląda prędkość zdjęć seryjnych. Do dyspozycji mamy zdjęcia seryjne włączone i bez ograniczeń. W trybie zdjęcia seryjne włączone TZ5 rejestruje 3 klatki w około 1.5 s, natomiast w trybie bez ograniczeń w 10 s zarejestrował 15 zdjęć.

Jeżeli to za mało to możemy skorzystać z jednego z programów tematycznych o nazwie Szybkie zdjęcia seryjne. TZ5 wykona wtedy ponad 60 zdjęć w 10 s jednak w zmniejszonej rozdzielczości 2,5-megapiksela.

Tryby ekspozycji

Do obsługi trybów ekspozycji służy tarcza umieszczona na górnej ściance aparatu. Do wyboru mamy tryby: - inteligentny auto;Normalne zdjęcie;Tryb sceny 1;Tryb sceny 2;Film;Schowek]

tryby pracy Panasonica TZ5

Tryb iA, łączy w sobie stabilizację obrazu O.I.S., inteligentną kontrolę czułości ISO, przełącznik scen, wykrywanie twarzy, szybki autofokus, cyfrową korektę czerwonych oczu i inteligentną ekspozycję. Dzięki takiemu zestawowi inteligentnych funkcji właściwie nie musimy już nic robić poza wciśnięciem spustu, nawet Q.MENU w trybie iA na formę uproszczoną. Najczęściej tryb iA osiąga zamierzone przez nas efekty.

Jeżeli jesteśmy bardziej ambitnymi fotoamatorami to zapewne będziemy używać trybu Normalne zdjęcie, który oferuje największe możliwości wpływu na zdjęcie. Do dyspozycji mamy korektę ekspozycji, bracketing, tryby lampy błyskowej i tryb makro.

Tryby sceny 1 i 2 - do wyboru mamy 22 sceny tematyczne:

  • Portret
  • Gładka skóra
  • Autoportret
  • Krajobraz
  • Sport
  • Portret nocą
  • Krajobraz noc
  • Żywność
  • Impreza
  • Światło świecy
  • Dziecko 1
  • Dziecko 2
  • Zwierzę
  • Zachód słońca
  • Duża czułość
  • Szybkie zdjęcia seryjne
  • Gwiaździste niebo
  • Fajerwerki
  • Zdjęcia na plaży
  • Śnieg
  • Zdjęcia lotnicze
  • Zdjęcia podwodne
  • Wieloformat
tryby tematyczne

Auto bracketing

TZ5 umożliwia wykonanie serii 3 zdjęć ze zdefiniowaną różnicą w ekspozycji. Do funkcji bracketingu dostajemy się po dwukrotnym wciśnięciu przycisku nawigatora z symbolem +/-. Możemy ustawić skok korekty ekspozycji co 1/3, 2/3 lub 1 EV.

możliwości bracketingu

Pomiar ostrości

Panasonic TZ5 oferuje kilka trybów pomiaru ostrości, przyznam, że ich ilość trochę mnie na początku przerosła. Znajdziemy wśród nich bardzo przyzwoicie działającą detekcję twarzy, chociaż aparat nie był w stanie wykryć twarzy ustawionej profilem co niektóre konkurencyjne konstrukcje potrafią. Do dyspozycji mamy także: pomiar punktowy, 1-obszar, 1-obszar szybki, 3-obszary szybki, 9-obszarów.

tryby pomiaru ostrości

Balans bieli

Poza automatycznym balansem bieli do dyspozycji mamy cztery tryby zdefiniowane (światło dzienne, pochmurno, zacienienie,światło halogenowe) i jeden tryb manualny.

Automatyczny balans bieli radzi sobie całkiem nieźle. Podczas tzw. turystycznego fotografowania w plenerze nie zauważyłem znaczących odchyleń. Trochę gorzej wygląda sytuacja z automatycznym pomiarem balansu bieli we wnętrzach oświetlonych światłem żarowym lub mieszanym. TZ5 nie zawsze trafia w odpowiednią temperaturę barwową, szczególnie gdy chwilę wcześniej fotografowaliśmy przy świetle dziennym. W takich wypadkach najlepiej stosować manualny balans bieli ustawiany na białą lub szarą kartkę. Poniżej przedstawiamy fragment tablicy Gretaga sfotografowany na ustawieniach balansu bieli auto i manualnym.

od góry balans bieli auto, zdefiniowany

Może nie widać tego gołym okiem ale mierząc składowe RGB na bieli automatyczny balans bieli zarejestrował kanał zielony z wartością o około 5 punktów większą niż dwa pozostałe. Balans bieli ustawiony manualnie dał wszystkie składowe na identycznym poziomie.

Dla bardziej wymagających Panasonic przewidział możliwość dostrojenia balansu bieli w trybach zdefiniowanych i manualnym. Dostanie się do tej funkcji nie jest łatwe - musimy trzykrotnie wcisnąć przyciski korekty ekspozycji i mamy dostęp do zakładki poniżej.

dostrajanie balansu bieli

Filmowanie

TZ5 pozwala na rejestrowanie filmów z dźwiękiem w jakości HD (1280 x 720) w formacie 16:9 z prędkością 30 kl/s. Podczas nagrywania filmu możemy używać zooma optycznego, jednak jego prędkość nie zachwyca, a aparat usilnie stara się złapać ostrość, co nie zawsze mu szybko wychodzi.

Filmy są rejestrowane w formacie QuickTime (.mov), w najwyższej rozdzielczości zajmują 5,1 Mb/s. Maksymalna długość filmu jaką możemy nagrać to 15 min - oczywiście pod warunkiem, że dysponujemy wystarczająco dużą kartą pamięci. Jeżeli zamierzamy nagrywać filmy w jakości HD to dobrze jest się zaopatrzyć w dużą ilość pojemnych kart SD.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41