Test porównawczy - pięć tanich lustrzanek i zaawansowany kompakt

mmi
17 Lis 2005
Nikon D50, Canon EOS 350D, KonicaMinolta Dynax 5D, Pentax istDs, Olympus E-500, Sony Cyber-shot R1 - tak wygląda półka sklepowa dobrze zaopatrzonego sklepu fotograficznego. Który zatem wybrać? Zapraszamy do lektury testu porównawczego pięciu lustrzanek cyfrowych i jednego kompaktu.
1. WSTĘP
Nikon D50, Canon EOS 350D, KonicaMinolta Dynax 5D, Pentax istDs, Olympus E-500, Sony Cyber-shot R1 - tak wygląda półka sklepowa dobrze zaopatrzonego sklepu fotograficznego. Który zatem wybrać? Zapraszamy do lektury testu porównawczego, w którym postaramy się przybliżyć podstawowe różnice przedstawicieli klasy popularnych cyfrowych lustrzanek i zaawansowanego kompaktu.


Wybór pierwszej lustrzanki nie jest rzeczą łatwą. Na rynku jest obecnie tak ogromna konkurencja, że nie trudno o zawrót głowy. Na domiar złego decyzja ta nie ogranicza się jedynie do wyłowienia interesujących nas cech, rozmaitych trybów pracy czy właściwości. Wybór takiego sprzętu, to przede wszystkim decyzja o przyjęciu barw systemowych późniejszych akcesoriów (a przede wszystkim obiektywów) na jakie jesteśmy zdani już po dokonaniu selekcji. Który zatem system wybrać? Canon, Nikon, KonicaMinolta, Olympus, Pentax? Wszystkie mają olbrzymie doświadczenie, piękną historię oraz swój istotny wkład w rozwój tego segmentu. A może by tak jednak zweryfikować nasze potrzeby rozbudowy naszego przyszłego sprzętu i zdecydować się na najnowszy kompakt Sony DSC-R1 z wprawdzie niewymiennym, ale jakże uniwersalnym zakresem i bardzo dobrą jasnością? Zapraszamy do lektury porównawczego testu, w którym postaramy się przybliżyć odpowiedź na to pytanie.

Kilka słów na temat wyboru aparatów i założeń testu. Kierowaliśmy się popularnością poszczególnych modeli, ich dostępnością, pozycjonowaniem na rynku oraz przede wszystkim ceną (poniżej 4 tys. złotych). Podjęliśmy decyzję o uwzględnieniu w teście Sony R1, ponieważ jest to produkt w tej chwili unikatowy i docelowo ma rywalizować z lustrzankami z niższej półki, a z pewnością zapewnia porównywalne rezultaty przy porównywalnej cenie. Ponieważ publikowaliśmy pełne testy wszystkich porównywanych aparatów, tym razem skupiliśmy się na jakości, którą użytkownik uzyska z obiektywem z zestawu handlowego, fotografując przy ustawieniach domyślnych. Chodziło o to, co otrzymamy robiąc zdjęcia od razu po wyjęciu kamery z pudełka. Z badań rynkowych wynika, że znakomita większość użytkowników właśnie w taki sposób korzysta z lustrzanek z najtańszej półki (ew. od czasu do czasu ustawiając którąś z preselekcji), a obiektywy "kitowe" niezwykle rzadko są zastępowane szkłami z wyższej półki. Nasz test w żadnym wypadku nie ma stanowić wyczerpującego porównania możliwości zdjęciowych zestawionych modeli - to już zadanie zainteresowanych czytelników, którzy mają do dyspozycji wyczerpujące testy poszczególnych aparatów dostępne na łamach Fotopolis.

Niniejszą publikację podzieliliśmy na następujące części:
  1. Wstęp
  2. Cechy i funkcje
  3. Jakość obrazu cz. I (studio)
  4. Czułości i szumy
  5. Jakość obrazu cz. II (plener)
  6. Podsumowanie
  7. Niniejsza publikacja jest jedynie próbą przybliżenia podstawowych różnic pomiędzy zbliźonymi do siebie konstrukcjami. Bardziej wnikliwych Czytelników zachęcamy do lektury pełnych testów indywidualnych zestawionych aparatów

    Czytaj pełny test aparatu Nikon D50
    Czytaj pełny test aparatu Canon EOS 350D
    Czytaj pełny test aparatu KonicaMinolta Dynax 5D
    Czytaj pełny test aparatu Pentax *ist Ds
    Czytaj pełny test aparatu Olympus E-500
    Czytaj pełny test aparatu Sony Cyber-shot DSC-R1

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0