Fotograficzne papiery Ilforda z serii Galerie

Przy okazji testu drukarki Epson R3000 mieliśmy okazję przyjrzeć się bliżej papierom Ilford z serii Galerie. Przeczytajcie, jak pracowało się nam na papierach Gold Fibre Silk, Smooth Fine Art i Smooth Pearl.

Autor: Marcin Grabowiecki

28 Wrzesień 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Ilford Galerie Smooth Pearl

Dzięki uprzejmości firmy Medikon do naszej redakcji trafiły trzy rodzaju papieru firmy Ilford przeznaczonego do wydruków atramentowych. Mieliśmy okazję przyjrzeć się efektom, jakie można uzyskać na papierach Gold Fibre Silk, Smooth Fine Art oraz Smooth Pearl. Podczas pracy korzystaliśmy z drukarki Epson R3000, którą niedawno testowaliśmy.

Przyznaję, że byłem przyzwyczajony do tradycyjnych papierów Ilforda, dlatego wkraczając w świat wydruków cyfrowych postanowiłem zapoznać się z ofertą tej firmy.

Papier Galerie Smooth Pearl szybko stał się jednym z moich ulubionych papierów do codziennego użytku. Daje bardzo dobre efekty przy niedużej cenie. Nie uzyskamy na nim smolistych czerni, ale za to zachowamy wszystkie szczegóły w światłach. Przy okazji papier ma bardzo ciekawą, delikatnie połyskującą fakturę, która sprawia wrażenie jakby składała się z "mikro groszków".

Ilford Galerie Smooth Fine Art

Papier Ilford Galerie Smooth Fine Art doskonale sprawdza się w przypadku fotografii czarno-białej. Czernie są głębokie, a półtony odwzorowane w szerokiej skali tonalnej. Jest to papier matowy, przypominający trochę papier czerpany. Ma delikatny kremowy odcień i specyficzną strukturę, która niestety powoduje gubienie szczegółów w najjaśniejszych partiach odbitki. Smooth Fine Art to tzw. Rag Paper - papier oparty na bezkwasowym podłożu, stworzony na bazie naturalnych składników, wykonany w 100% z włókien bawełnianych. Wydruki wykonane na takim podłożu spełniają wymogi standardów archiwalnych, stawianych przez domy aukcyjne oraz muzea.

Zdecydowanie najciekawszym z całej trójki jest papier Ilford Galerie Gold Fibre Silk. Umożliwia on wykonywanie odbitek na papierze opartym na barytowym podłożu. Jest grubszy od pozostałych (310gsm/315micron), a efekty, które na nim uzyskujemy zadowolą nawet najbardziej wymagających. Pojemność tonalna tego papieru jest ogromna. Zarówno głębokie czernie jak i najjaśniejsze światła pozostają czytelne. Do tego dochodzi wrażenie "dodatkowego wymiaru", specyficznej głębi. Wysoka gramatura sprawia, że mamy wrażenie obcowania z tradycyjną odbitką fotograficzną. Papier znajdzie swoje zastosowanie w przypadku tworzenia wystaw i prezentacji własnego portfolio.

Ilford Galerie Gold Fibre Silk

Efekty uzyskiwane na papierach Ilford są trwałe. Producent zapewnia, że wydruki przetrwają do 250 lat (przechowywane w ciemności lub za szybą z filtrem UV). To nadzwyczaj dużo, szczególnie w stosunku do możliwości jakie oferuje obecnie tradycyjna obróbka chemiczna. Gwarancję długowieczności wydruków potwierdzają wyniki testów, wykonanych przez instytut Wilhelm Imaging Research (WIR), od wielu lat specjalizującego się w badaniach nad trwałością fotografii.

Do wszystkich papierów możemy pobrać ze strony www.ilford.com profile ICC, które umożliwią nam uzyskiwanie jeszcze lepszych, i co najważniejsze - powtarzalnych, efektów. Wystarczy wybrać na stronie producenta rodzaj papieru i model drukarki, po czym pobrać bezpłatny profil ICC. Plik instalujemy w odpowiednim katalogu na naszym komputerze i następnie wybieramy go przy drukowaniu. Szczegółowe instrukcje znajdziemy w dołączonym do każdego profilu pliku. Procedura instalacji i korzystania z profili jest prosta i przejrzysta

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Akcesoria
Wandrd All-new Prvke 21 - test plecaka dla fotografa
Wandrd All-new Prvke 21 - test plecaka dla fotografa
Czy ten stosunkowo mały plecak z wyjmowanym wkładem, to idealne rozwiązanie dla fotografów z podstawowym zestawem foto? Plecak fotograficzny Wandrd All-new Prvke 21 sprawdziliśmy podczas...
20
Leofoto Ranger LSR-324C + LH-40 - test statywu dla każdego
Leofoto Ranger LSR-324C + LH-40 - test statywu dla każdego
To pełnowymiarowy ale nadal kompaktowy i stosunkowo lekki karbonowy statyw o uniwersalnym zastosowaniu. Być może najlepszy w swojej klasie, choć mamy pewne zastrzeżenia. Oto nasze wnioski po...
38
Wygodnie z aparatem podczas górskich wędrówek? Test uchwytu Peak Design Capture V3
Wygodnie z aparatem podczas górskich wędrówek? Test uchwytu Peak Design Capture V3
W góry jeżdżę kilka razy w roku, ale przyznam się, że aparat nie zawsze mi towarzyszy. Mój plecak, mimo posiadania komory na aparat, nie zachęca mnie do sięgania po sprzęt w trakcie wędrówki....
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)