Temat miesiąca

Fotografia produktowa

Wpuść słońce do studia, czyli jak ocieplić zdjęcia przy pomocy lamp i Photoshopa

0
Redakcja Fotopolis
5 Marzec 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Zdjęcia martwej natury rejestrowane w ciepłym, naturalnym świetle wyglądają wyjątkowo pięknie, ale jest to ten rodzaj poświaty, który nie zawsze łatwo jest osiągnąć w kontrolowanych warunkach. Zobacz, jak zrobić to dobrze.

Co będzie ci potrzebne:
  • Aparat cyfrowy
  • Oświetlenie studyjne
  • Odpowiedni temat
  • Złota bledna
  • Program do obróbki grafiki

Jedną z możliwości odtworzenia efektu ciepłego, popołudniowego słońca jest użycie oświetlenia studyjnego, a następnie wzmocnienie wrażenia za pomocą właściwej edycji obrazu w Photoshopie. Istnieje wiele sposobów uzyskania podobnego efektu, ale metoda przedstawiona przez nas jest stosunkowo prosta.

Polega ona na wykorzystaniu sprzętu oświetleniowego, który prawdopodobnie już masz, i daje spore możliwości zastosowania kreatywnych technik edycji obrazu. Mimo tego, warto mieć na uwadze to, że nie musisz wcale fotografować takiego samego obiektu czy też korzystać z identycznego oświetlenia, jak my - potraktuj je jako sugestię i punkt wyjścia do własnych eksperymentów. Możesz również zmienić siłę efektu stworzonego w Photoshopie.

Przebieg sesji

Zaaranżuj scenę

Precyzyjnie poustawiaj przedmioty, które masz zamiar sfotografować, tak aby ładnie komponowały się ze sobą w kadrze. Prawdopodobnie będziesz musiał wiele razy chodzić tam i z powrotem między swoją aranżacją a aparatem, by wprowadzać drobne poprawki aż do uzyskania zadowalającego rezultatu. Pomocne będzie także wykonanie kilku zdjęć próbnych.

Zaaranżuj tło

Atrakcyjne zdjęcie takiej martwej natury, jak ta, opiera się w dużym stopniu na znalezieniu ciekawego tła, które powinno być dopasowane do tematu. Ta skrzynka po owocach złożona z listewek tworzących wzór kratownicy wydaje się doskonale nadawać do tego celu, nadaje bowiem całej kompozycji rustykalny, tradycyjny charakter. Zastanów się, co mogłoby dodać znaczenia lub kontekstu tematowi, który fotografujesz.

Ustaw softbox

Umieść softbox z boku sceny, ustawiając go pod kątem około 45-60 stopni względem aparatu. Upewnij się, że znajduje się na takiej wysokości, która odpowiada kątowi, pod jakim padają promienie słoneczne. Światło powinno przechodzić przez kadr po przekątnej.

Zastosuj blendę

Po przeciwnej stronie do softboksu zamocuj blendę, by odbijała nieco światła z powrotem w kierunku tej części sceny, która znajduje się w cieniu. W tym konkretnym przypadku lepiej jest wykorzystać blendę złotą niż białą lub srebrną, ponieważ ociepli ona światło, dzięki czemu będzie ono imitowało słoneczny blask.

Fotografuj w trybie manualnym

Przełącz aparat w tryb ekspozycji ustawianej ręcznie, żeby zachować pełną kontrolę nad naświetlaniem. Najlepiej wybierz czas ekspozycji o wartości zbliżonej do najkrótszego czasu synchronizacji błysku z migawką aparatu, który wynosi zwykle 1/200 s. Możesz regulować wówczas głębię ostrości, zmieniając przysłonę, ale pamiętaj, aby kompensować jednocześnie ekspozycję dostosowując odpowiednio siłę błysku.

Wybierz ogniskową

Jeśli będziesz fotografować, używając ogniskowej o długości około 50 mm, dasz radę zmieścić w kadrze duży obszar sceny i unikniesz jednocześnie problemów ze zniekształceniami geometrycznymi obrazu - konkretnie zaś dystorsją beczkowatą, która pojawia się podczas stosowania krótszych ogniskowych.

Przefiltruj światło
Eksperymentuj z różnymi sposobami oświetlania, aby dopracować efekt. Zaprezentowana tutaj aranżacja światła stanowi jedynie punkt wyjścia, istnieje bowiem wiele różnych metod uzyskania tego rodzaju efektu. Zacznij od wypróbowania rozmaitych aranżacji oświetlenia studyjnego.
Jednym z rozwiązań jest zastosowanie źródła ostrego światła, na przykład głowicy błyskowej z reflektorem, zamiast softboksu i bibułą jako dyfuzorem. Nie nadają się do tego celu natomiast wąskie, podłużne softboksy, ponieważ chodzi o to, by przepuścić przez bibułę jak najsilniejszy strumień światła. Inną możliwością jest użycie metalowej siatki w celu stworzenia wzorów w odbiciach pojawiających się na butelce i innych powierzchniach ujawniających refleksy światła. 

Etapy edycji

Przetwórz plik RAW

Zmniejsz wartość suwaka Przejrzystość, aby nieco zmiękczyć obraz, a następnie ociepl go, przeciągając suwaki w sekcji Balans bieli.

Stwórz warstwę wypełnioną gradientem

Otwórz zdjęcie w Photoshopie i dodaj warstwę dopasowania Gradient. Utwórz warstwę w oknie Wypełnienie gradientem i ustaw Styl warstwy na Kąt.

Użyj Edytora gradientów

Kliknij podgląd aktualnie wybranego gradientu, potem w oknie dialogowym Edytora gradientów ustaw Rodzaj gradientu na Szum, a Model kolorów na HSB.

Przesuń gradient

Pozostaw otwarte główne okno dialogowe i za pomocą narzędzia Przesuń, przeciągnij i upuść gradient w odpowiednim miejscu kadru.

Użyj narzędzia Gradient

Ustaw tryb mieszania warstwy z gradientem na Ekran. Teraz zastosuj główne narzędzie Gradient w celu dopasowania maski warstwy w taki sposób, by uzyskać efekt stopniowego zanikania światła.

Skorzystaj z krzywych

Posłuż się warstwą dopasowania Krzywe, aby zwiększyć kontrast obrazu za pomocą krzywej RGB i lekko go ocieplić przy użyciu krzywej koloru Czerwonego.

Rezultaty

Zdjęcie przed obróbką

Zdjęcie po obróbce. Przy użyciu warstwy dopasowania Gradient w Photoshopie i dzięki wyregulowaniu tworzonego przez nią efektu za pomocą Edytora gradientów, udało nam się odtworzyć cyfrowo słoneczną poświatę.

Komentarze
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)