Temat miesiąca

Fotografia produktowa

Fotografia produktowa - zanim zaczniesz...

0
Redakcja Fotopolis
5 Marzec 2019
Artykuł na: 9-16 minut

Chciałbyś robić spektakularne zdjęcia produktowe rodem z największych kampanii reklamowych? Zanim ustawisz aparat na statywie i włączysz lampy, zobacz jakie czekają na Ciebie wyzwania.

Jesteśmy dosłownie bombardowani informacjami na temat nowych, niezbędnych nam produktów, prezentowanych w drukowanych magazynach, reklamach internetowych i telewizyjnych, ale tylko niewiele z nich tak naprawdę przyciąga naszą uwagę i robi na nas niezatarte wrażenie. Każde zdjęcie produktu zostało stworzone z myślą o tym, aby zachęcić klienta do dokonania zakupu, co oznacza, że fotograf odgrywa w tym procesie decydującą rolę. Praca przy kampanii reklamowej od jej zaplanowania aż do etapu postprodukcji jest fantastycznym przedsięwzięciem, które pozwoli Ci rozwinąć umiejętności fotografowania i edycji.

Kiedy klient już Cię zatrudni, na wstępnym etapie planowania tego, jak ma wyglądać zdjęcie produktu, bardzo istotne jest bliższe zapoznanie się z samą marką, a co jeszcze ważniejsze, z produktem, który masz sfotografować. Sposób wspólnego wypracowywania koncepcji będzie jednak powiązany z rodzajem klienta i branży. Niektórzy z nich mają jasne wyobrażenie o tym, czego chcą, i wymagają po prostu urzeczywistnienia ich idei, inni nie mają pomysłu, licząc na kreatywność i doświadczenie samego fotografa.

fot. Mitch Payne

Aranżacja sceny do zamówionego zdjęcia produktu zależy również od wysokości budżetu. Praca w zespole kreatywnym przy większym projekcie może, na przykład, zdjąć z Ciebie część obowiązków, zwłaszcza w kwestii wyszukiwania lokalizacji lub potrzebnych rekwizytów. W wysoko budżetowych realizacjach bierze udział stylista i dyrektor artystyczny. Mają oni często olbrzymi wpływ na ostateczny wygląd zdjęcia. Na planie każdy z członków zespołu ma przypisane konkretne zadanie, co pozwala Ci się skupić wyłącznie na fotografowaniu.

Stylista pomoże stworzyć pożądany nastrój zdjęcia, dzięki precyzyjnemu rozmieszczeniu produktu i w razie potrzeby także rekwizytów. Dyrektor artystyczny przygotowuje rysunki, które ułatwiają wyobrażenie sobie wszystkiego przed rozpoczęciem sesji. Ich rola polega też na monitorowaniu całego procesu, co ma zapewnić, że powstały obraz będzie zgodny z ustaleniami. Zasadniczo, im więcej rąk na pokładzie, tym bardziej możesz się skoncentrować na aspektach fotograficznych, oświetleniu i kompozycji.

Mniejsze projekty mogą wymagać natomiast tego, byś nie ograniczał się tylko do roli fotografa, jednak tak czy inaczej dobra znajomość marki oraz produktu jest koniecznością, niezależnie od skali przedsięwzięcia. Sam produkt i charakter marki klienta wpływa na wybór lokalizacji, aranżacji i oświetlenia. Zmiana rekwizytów i oświetlenia może w decydujący sposób wpłynąć na decyzję konsumenta odnośnie zakupu produktu, ponieważ mają oni tendencję do kupowania przedmiotów odpowiadających stylowi życia, do jakiego aspirują. Jest zatem szalenie istotne, aby wygląd ogólny (samego przedmiotu i jego otoczenia) był zgodny z wizerunkiem marki i był skierowany do właściwej grupy odbiorców.

fot. Mitch Payne

Nierzadko zdarza się, że klienci proszą o zrobienie zarówno zdjęć “lifestyle’owych", mających służyć do celów marketingowych, jak i czysto studyjnych fotografii produktu, które można będzie wykorzystać w reklamie. Praca w kontrolowanych warunkach oświetleniowych jest najlepsza, jeśli masz do czynienia ze szkłem i innymi silnie odbijającymi światło elementami. Naucz się najpierw, jak w prosty sposób oświetlać obiekty takie, jak szklana butelka, i odkryj, jak różnie reagują na światło poszczególne materiały. Kiedy już poznasz podstawowe zasady oświetlenia, będziesz mógł zacząć je łamać.

Najważniejsza rzecz, jaką musi brać pod uwagę każdy fotograf studyjny, wynika z zasad fizyki: to prawo odbicia. Opisuje ono, w jaki sposób światło odbija się od błyszczącej powierzchni. Na przykład, jeżeli światło z lampy błyskowej pada na lśniącą tackę z żeberkami pod kątem 45 stopni, to odbije się od niej także pod kątem 45 stopni. Myśl o przedmiotach tak, jakby zachowywały się jak lustro i tak rozmieszczaj oświetlenie, aby refleksy, które widzi obiektyw, znajdowały się dokładnie tam, gdzie chcesz. Ogólnie rzecz biorąc, im bardziej lśniący, bardziej mokry i bardziej płynny jest temat, tym ważniejsze jest właściwe rozproszenie światła, aby można było równomierniej oświetlić scenę.

fot. Giles Angel

Zawsze staraj się eksperymentować z oświetleniem i zwracać szczególną uwagę na obszary, w których cienie i światła pojawiają się na i wokół obiektu. Aby uzyskać jeszcze bardziej zrównoważoną ekspozycję, należy spróbować ustawić źródło rozproszonego światła bliżej produktu lub tematu. Oddalanie oświetlenia od fotografowanego obiektu powoduje powstanie ostrzejszych cieni, ponieważ większy dystans sprawia, że źródło światła staje się relatywnie mniejsze w stosunku do wielkości przedmiotu. W miarę możliwości, staraj się zawsze odbijać światło, aby unikać ostrych, wypalonych świateł.

Jeśli chodzi o fotografię produktową, niezwykle ważna jest umiejętność dostrzegania detali. Warto też zwracać uwagę na kurz, skazy lub odciski palców widoczne na przedmiocie. Należy je usunąć przed rozpoczęciem sesji zdjęciowej, pozwala to bowiem zaoszczędzić czas na etapie postprodukcji. Rozmieszczenie produktów w kadrze powinno być również dokładnie przeanalizowane. Warto też zwrócić uwagę na niepotrzebnie przecinające się lub łączące krawędzie. Zwłaszcza gdy fotografujesz więcej niż jeden przedmiot, ponieważ nachodzące na siebie linie mogą wprowadzać w błąd odbiorcę, który odniesie wrażenie, że elementy te są ze sobą połączone. Nie zapominaj, że wpływ na to będzie miał także kąt, z jakiego wykonujesz zdjęcie, dlatego zawsze należy być bardzo ostrożnym podczas zmiany pozycji aparatu.

Niemal wszystkie fotografie wymagają wprowadzenia pewnych poprawek na etapie postprodukcji, ale ich liczba będzie się zmieniać w zależności od produktu, który fotografujesz i medium, w jakim mają zostać wykorzystane zdjęcia. Najistotniejsze jest to, aby obraz stanowił dokładne odwzorowanie samego przedmiotu - zdjęcia wykorzystywane są do sprzedaży prawdziwych rzeczy, w związku z tym nie możesz zmieniać ich kolorystyki lub ich wyolbrzymiać, by przypominały coś, czym nie są, w przeciwieństwie do ujęć wykonywanych na ślubie lub portretów. Ujęcie powinno być doskonałe od razu po jego zarejestrowaniu aparatem. Szczególnie, jeśli klient uczestniczy w sesji.

fot. Nathan Myhrvold

Fotografia produktowa może być zaskakująco różnorodna. W przeciwieństwie do statycznych zdjęć martwej natury przedstawiających miskę z owocami, jakie wykonywano dawniej, obecnie dostępne są zupełnie niezwykłe narzędzia pracy, które pozwalają realizować całkowicie nowe, twórcze idee i wykorzystywać niecodzienne techniki fotografowania. To wspaniały gatunek zdjęć, pozwalający doskonalić swoje umiejętności techniczne i zdobyć doświadczenie, które można następnie łatwo zastosować w innych obszarach fotografii.

Poznaj zawodowe tajemnice, które kryją się za udanymi zdjęciami produktowymi

Każdy doświadczony fotograf powie Ci, że zdobycie umiejętności i wypracowanie techniki wymaga czasu, cierpliwości i praktyki. Pomimo tego, na pewno znajdziesz tu kilka przydatnych podpowiedzi, które nie tylko przyspieszą wykonywanie zdjęć, ale pozwolą także uzyskać wspaniałe rezultaty.

Fotografowie żywności, na przykład, bardzo często rejestrują surowe składniki, ponieważ długi okres znajdowania się produktów w gorącym świetle lamp studyjnych potrafi zamienić je w potrawy. Z kolei, aby uzyskać wrażenie świeżo ugotowanego jedzenia, bardzo często używają lutownicy, by podpiec zewnętrzne krawędzie.

fot. Giles Angel

Istnieje też doskonały sposób na stworzenie fałszywego odbicia od razu podczas wykonywania zdjęcia, jeśli np. tematem jest szkło i nie masz odbijającego blatu lub umiejętności, by osiągnąć taki efekt w Photoshopie. Wystarczy po prostu umieścić pod tematem drugi identyczny produkt, obrócony do góry dnem. Pozwala to uzyskać wrażenie czystego odbicia tuż przy podstawie przedmiotu.

Jeśli fotografujesz wyroby metalowe, które wyglądają matowo lub płasko, spróbuj nałożyć bardzo niewielką ilość oliwki dla niemowląt lub oliwy z oliwek na miękką, suchą szmatkę i wypoleruj nią delikatnie powierzchnie tak, by zaczęły lśnić.

Fachowcy bardzo często adaptują różne przedmioty codziennego użytku jako elementy niezbędnego wyposażenia do realizacji zdjęć produktowych. Wielu fotografów używa taśmy samoprzylepnej typu Black Tac. Świetnie się nadaje do mocowania różnych rzeczy. Nie zawsze trzeba wydawać dużo pieniędzy na zakup dodatkowego sprzętu, istnieje wiele przydatnych obiektów w domu, których można użyć jako rekwizytów lub wykorzystać do poprawy wyglądu fotografowanego produktu.

Komentarze
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)