Michael Schmidt “NATUR” - recenzja

Autor: Marcin Grabowiecki

11 Sierpień 2014
Artykuł na: 2-3 minuty
NATUR to poświęcona przyrodzie publikacja niedawno zmarłego niemieckiego fotografa Michaela Schmidta.
Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Michael Schmidt jest twórcą, który dał się poznać szerszemu gronu odbiorców dzięki takim wydawnictwom jak Waffenruhe (1987) czy Berlin nach 45 (2005), w których skupiał się na miejskiej tkance. Lebensmittel (2012) zdradziło zainteresowanie fotografa życiem wsi i sposobem w jaki wytwarzana jest żywność. Najnowsze wydawnictwo odsłania jego zainteresowanie naturą. Zdjęcia do NATUR powstawały w latach 1987-1997.

Książka, z oszczędną okładką w jaskrawym kolorze, kryje w sobie tradycyjną czarno-białą fotografię. Pozornie zwyczajne, niczym nie wyróżniające się zdjęcia natury są uważną obserwacją jej fenomenu. Kluczową rolę na zdjęciach Schmidta odgrywa światło. Wydaje się, że fotograf zgodziłby się z pejzażystą pierwszej połowy XX wieku Leonardem Misonne twierdzącym, że "sam motyw jest niczym, wszystkim jest jego oświetlenie". Rzeczywiście, niektóre prace z NATUR mogą przywoływać dziedzictwo piktorializmu. Niemiecki fotograf podchodzi jednak do niego po swojemu, kwestionując sztywne reguły gatunku.

Fotografie przedstawiające pnie drzew, rozgałęziające się konary, delikatne gałązki oraz liście i igły, mają szeroką skalę tonalną. Sekwencja, ułożenie koło siebie często bardzo podobnych zdjęć, pozwala nam zwrócić uwagę na niuanse i dyskretne szczegóły, którymi różnią się między sobą świetliste obrazy. Struktura złamanego drzewa odpowiada żłobieniom terenu pojawiającym się w górskim krajobrazie, a rozgałęziające się drzewa sfotografowane są dwukrotnie, z niewielkim przesunięciem. Wszystkie prace z cyklu NATUR charakteryzuje szlachetna prostota, tak rzadka w obecnych czasach. Wyciszone, ascetyczne prace warto kontemplować w skupieniu.

Michael Schmidt umarł 24 maja br. w Berlinie, kilka dni po wydrukowaniu książki NATUR. Tym samym publikację możemy odbierać jako jego pożegnanie ze światem, przynajmniej w takiej formie, w jakiej dane jest nam go poznawać.

Michael Schmidt NATUR

Twarda oprawa
Format: 17,9 x 23,9 cm
104 strony, 63 zdjęcia
Mack 2014

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Dlaczego w 2024 roku warto wybrać Canon EOS R3? Zawodowcy mają swoje powody
Dlaczego w 2024 roku warto wybrać Canon EOS R3? Zawodowcy mają swoje powody
Czy w dobie uniwersalnych korpusów za 10 tys. złotych warto zawracać sobie głowę topowym body Canona? Profesjonalni fotografowie przekonują, że tak i opowiadają nam, jak EOS R3 wpłynął...
28
Czy w dobie wysokoczułych matryc i stabilizacji statyw to przeżytek? Jędrzej Sokołowki o statywach Leofoto
Czy w dobie wysokoczułych matryc i stabilizacji statyw to przeżytek? Jędrzej Sokołowki o statywach...
"Niektórzy mogą być zniechęceni do korzystania ze statywu, bo nigdy nie mieli kontaktu z naprawdę dobrym sprzętem tego typu" - o zaletach fotografowania ze statywami Leofoto pisze Jędrzej...
29
OPPO Reno 11F 5G to mistrz wagi lekkiej - opinia Dawida Markoffa
OPPO Reno 11F 5G to mistrz wagi lekkiej - opinia Dawida Markoffa
Z zaawansowanym modułem foto i świetną specyfikacją OPPO Reno 11F 5G ma być budżetowym smartfonem bez kompromisów. Komercyjny fotograf i wykładowca Akademii Fotografii Dawid Markoff sprawdził,...
29