IV FotoArtFestival 2011 - relacja

Autor: Marcin Grabowiecki

17 Październik 2011
Artykuł na: 4-5 minut
W piątek, 14 października otwarto czwartą edycję bielskiego FotoArtFestivalu. Przeczytajcie naszą relację z pierwszego weekendu i dowiedzcie się, które wystawy warto zobaczyć. Festiwal potrwa do końca miesiąca.

W miniony weekend (15-16 października) mieliśmy przyjemność uczestniczyć w czwartej edycji FotoArtFestivalu, który odbywa się co drugą jesień w Bielsku-Białej. To festiwal "o ludziach i dla ludzi" - podkreślali organizatorzy, Inez i Andrzej Baturo, którym trudno odmówić racji.

Urokiem Biennale jest jego kameralny charakter, przyjazna atmosfera i brak zadęcia. To niewątpliwe atuty. Jeśli dodamy do tego uroczą architekturę pięknie położonej stolicy Podbeskidzia i 20 wystaw fotografów z całego świata - otrzymamy wydarzenie, które nie sposób pominąć.

Już od kilku lat FAF konsekwentnie prezentuje zróżnicowany program, którego hasłem przewodnim jest "tolerancja". Zrodzony z pasji festiwal nie ma głównego tematu, stara się zaprezentować różnorodność fotografii, zarówno współczesnej jak i historycznej.

20 zaproszonych w tym roku artystów w większości zjawiło się na festiwalu osobiście. To kolejny sukces organizatorów, a zarazem znak rozpoznawczy bielskiego święta fotografii. Co dwa lata mamy okazję spotkać się z twórcami, posłuchać co mają do powiedzenia na temat swojej twórczości i zadać im pytania podczas Maratonu Autorskiego, który przyciąga miłośników fotografii z całego kraju.

Trwający cały weekend maraton dostarczył nam wielu wrażeń, ale i kontrowersji. Jedną z nich było wystąpienie Macieja Pisuka, który zdecydował się nie pokazywać żadnych zdjęć, a jedynie odczytać swoisty manifest, w którym jasno określił swój stosunek do fotografii społecznie zaangażowanej. Kategoryczność sądów przez niego wygłoszonych wzbudziła gorącą dyskusję.

Pisuk jest autorem szeroko komentowanej wystawy "Projekt Brzeska", która w tym samym czasie (i w podobnej formie) prezentowana jest w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Trzeba przyznać, że poglądy Pisuka i jego przejmujące fotografie to wyraźny głos na scenie polskiego dokumentu. Paradoksalnie, fakt, że autor nie zajmował się wcześniej fotografią, zadziałał na jego korzyść. Fotografie są świadectwem spotkań Pisuka z ludźmi zamieszkującymi warszawską Pragę Północ - dzielnicę, która ma mocną nadszarpniętą renomę.

Obok Polaka w Muzeum Techniki i Włókiennictwa mogliśmy oglądać inne prezentacje krążące wokół dokumentu. Najciekawiej wypadły prace Karla Cudlina, Johna Benton-Harrisa i Alexandra Gronsky'ego. Ten ostatni jest autorem ascetycznych, wieloznacznych i niezwykle malarskich krajobrazów wykonanych na przedmieściach Moskwy.

Tematyka bliska rzeczywistości kontynuowana była na dwóch wystawach przygotowanych przez BWA. Bogdan Konopka pokazał prace z kilku "szarych" cykli, a Cedric Gerbehaye przybliżył nam codzienność Kongo. W przejmującym zestawie czarno-białych fotografii "Congo in Limbo" pragnął zwrócić uwagę na problemy kraju, które jego zdaniem nie są znane ludziom z innych kontynentów. Znakomita praca członka Agencji VU długo nie pozwalała o sobie zapomnieć.

Do szeroko reprezentowanego w tym roku nurtu fotografii dokumentalnej zaliczyć też trzeba wystawy pokazane w Liceum Ogólnokształcącym im. KEN. Węgier Bela Doka przygląda się symbolom religijnym i temu jak ulegają one dewaluacji we współczesnym świecie. Wartościowa jest również zbiorowa prezentacja Fundacji Alexia, która pomaga młodym fotografom w realizacji zaangażowanych społecznie reportaży.

Mocne, grające z konwencją dokumentu prace mogliśmy zobaczyć w Galerii Fotografii B&B. Bert Sissingh fotografuje siebie w towarzystwie rodziców, konsekwentnie rozwijając swój koncept w stronę coraz dalej postępującej inscenizacji.

Uzupełnieniem programu głównego była wystawa "Foto Open", którą mogliśmy oglądać w nowej siedzibie Fundacji Centrum Fotografii. Organizatorzy planują remont pięknego obiektu znajdującego się w odnowionej kamienicy na rynku i mają nadzieję, że już niedługo będziemy mogli w tych przestrzeniach oglądać festiwalowe wystawy.

Trzymamy kciuki za realizację ich planów, a Was zachęcamy do odwiedzenia Bielska-Białej. Wszystkie wystawy można oglądać do końca października. Czekają nas również warsztaty i pokaz fotokastów.

Aktualny program znajdziecie na stronie: www.fotoartfestival.com.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 300-600 mm f/4 DG OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Nowy imponujący telezoom Sigmy to święty Graal fotografów sportowych, ale i przyrodniczych. Jego możliwości w terenie sprawdził fotograf natury Wojciech Sobiesiak.
8
Elinchrom ONE na sesji u Jakuba Gąsiorowskiego - mała lampa, duże możliwości!
Elinchrom ONE na sesji u Jakuba Gąsiorowskiego - mała lampa, duże możliwości!
Elinchrome ONE to przenośna lampa generatorowa łącząca jakość z uniwersalnością. O jej możliwościach opowiada fotograf portretowy, ślubny i modowy Jakub Gąsiorowski.
14
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Siła fotografii Zbierskiego nie polega na tym, że odbywa on dalekie podróże, często do miejsc trudno dostępnych. Jej istota tkwi w tym, co w tych miejscach odnajduje. W jego ostatnim...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)