Paweł Walicki: "Rośnie zapotrzebowanie na szybki, tani i często jednorazowy obrazek"

Autor: Redakcja Fotopolis

16 Kwiecień 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Jak w ciągu ostatnich 10 lat zmienił się sposób funkcjonowania obrazu i sama fotografia? I co przyniesie nadchodząca dekada? Pytamy o to zawodowców i ludzi branży.

W ciągu ostatniej dekady w świecie fotografii bez wątpienia zmieniło się więcej niż, patrząc historycznie, na przestrzeni dwóch jeszcze wcześniejszych. Nazwałbym ten czas „fotograficzną rewolucją” - niegdyś elitarna trafiła w końcu pod strzechy. Myślę, że najważniejszą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest jej dostępność oraz - co jest bezpośrednią tego konsekwencją - jej demokratyzacja. Każdy może być fotografem i w ciągu ostatnich 10, a już w szczególności 5 lat, każdy był tym fotografem z lepszym lub gorszym skutkiem.

W dużym stopniu dzięki postępowi technologicznemu: świetnej jakości sprzęt w przystępnej cenie, aparaty fotograficzne w smartfonach, pozwalające robić zdjęcia w jakości wielkoformatowej, drony dźwigające kamery, czy też przenośny sprzęt do nagrywania w ekstremalnych warunkach jak GoPro. To wszystko, oraz rozkwit małych biznesów potrzebujących jakościowego i względnie taniego kontentu, spowodowało rozwinięcie się branży fotograficznej do rozmiarów do tej pory nieznanych.

Zasadniczą zmianą ostatniej dekady jest zmiana relacji: ilość vs jakość

Warto też zwrócić uwagę na powolny upadek prasy kolorowej i wzrost rynku on-line, rozwój social mediów, a w szczególności Instagrama, który dał początek karierom wielu twórców oraz stworzył nowy język estetyczny. Cały czas rośnie zapotrzebowanie na szybki, tani i często jednorazowy obrazek. Dawniej robiło się jedną kampanię oraz jeden lookbook co pół roku. Teraz są to setki zdjęć i ruchomych obrazków przy okazji każdego nowego „dropu”, produktu, kolaboracji. Na stronę internetową, do e-commerce, na Instagrama czy do sklepu. I wielka potrzeba „wybalansowania”, by zdjęcia mimo bardzo różnych budżetów i zasobów ludzkich wyglądały spójnie i równie dobrze.

Zobacz także:
Grzegorz Dembiński: "Zawód fotoreportera nie zniknie"

Większość zmian, które dotyczyły branży w ostatniej dekadzie ma swoje korzenie na początku wieku. Dwie rewolucje, które mają decydujący wpływ na fotografię i fotografów to rozwój cyfrowego zapisu i przetwarzania obrazu, a także rozwój Internetu i mediów społecznościowych. Te dwa zjawiska sprawiły, że na naszych oczach praca fotografa, użycie fotografii w działalności artystycznej, a także sposób dystrybucji obrazów fotograficznych w ogólności, zmieniły się w stosunku do wieku XX diametralnie. [Czytaj więcej]

Według mnie zasadniczą zmianą ostatniej dekady jest zmiana relacji: ilość vs jakość. I patrząc w przód, myśląc o tym, że życie zatacza koła, mam nadzieję na więcej czasu na tworzenie jakościowej fotografii, na zatrzymanie się, na tworzenie rzeczy, które nie tylko sprzedają produkt, ale mają znaczenie. Zostają w pamięci, ale dają szansę dobrego zarobku. Wyzwanie? Pewnie tak, ale im jest ono większe, tym więcej daje satysfakcji. Tak jak w życiu, tak i w biznesie jestem optymistą i z nadzieją patrzę też na tę nadchodzącą dekadę.

Autor: Paweł Walicki, CEO & co-founder Warsaw Creatives

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Komentarze
„To zdjęcie będzie dowodem w procesach o zbrodnie wojenne” - polscy fotoreporterzy komentują wyniki World Press Photo 2023
„To zdjęcie będzie dowodem w procesach o zbrodnie wojenne” - polscy fotoreporterzy komentują...
Jury tegorocznej edycji WPP na zdobywcę Grand Prix wskazało ukraińskiego fotografa Evgeniya Maloletkę. Autorem najlepszego cyklu uznano z kolei Madsa Nissana. Zdjęcia Roku komentują dla nas...
15
 Real World Photo 2023. Dlaczego fotografia prasowa jest nam potrzebna bardziej niż kiedykolwiek [komentarz]
Real World Photo 2023. Dlaczego fotografia prasowa jest nam potrzebna bardziej niż kiedykolwiek...
Gdzie nie spojrzeć, zewsząd słychać pomruki niezadowolenia i głosy krytyki. Ale w świecie rzeczywistości AI przyjdzie nam jeszcze pozazdrościć pracy i misji fotoreportera kontaktującego się na...
15
Średni format na ulicy, czyli podróż przez USA z Fujifilm GFX
Średni format na ulicy, czyli podróż przez USA z Fujifilm GFX
Czy aparat średnioformatowy sprawdzi się w fotografii miejskiej i ulicznej? Fotograf Paweł Kosicki opowiada o swoich doświadczeniach z fotografowania Fujifilm GFX 50S...
30
Powiązane artykuły