Wystawa Masao Yamamoto w krakowskiej Galerii ZPAF i S-ka

Do końca lipca możemy oglądać wystawę "KAWA = flow" japońskiego artysty Masao Yamamoto. Miała ona swoją premierę podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie. Japończyk czerpie inspiracje z Buddyzmu. Jego prace sa skromne i wyciszone, a ich odbiór wymaga skupienia.
Jeszcze przez ponad dwa tygodnie możemy oglądać wystawę Masao Yamamoto zatytułowaną "KAWA = flow". Wernisaż odbył się podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie, o którym pisaliśmy już wcześniej: Miesiąc Fotografii w Krakowie 2009 - recenzja
fot. Masao Yamamoto
Twórczość Masao Yamamoto jest mocno związana z Buddyzmem. W swoim projekcie "KAWA = flow" artysta skupia się na człowieku i jego relacjach z otaczającym światem, którego częścią jest natura. Tytułowy przepływ, strumień dotyczy czasu i ludzkiej pamięci. Artysta za każdym razem na nowo aranżuje przestrzeń galerii. Nie powiązane ze sobą pozornie zdjęcia układają się w całość. Swoje odbitki poddaje zabiegom bliskim malarstwu: farbuje, rozmazuje obraz. Jego prace są często bardzo małych rozmiarów, zmusza to nas do podejścia bliżej, przyjrzenia się szczegółom obrazu.
fot. Masao Yamamoto
Teminem dobrze oddającym istotę jego sztuki może być kontemplacja. To stan, kiedy "widzimy jasno i w zachwycie", parafrazując Norwida. Dostrzegamy prawdę i siłę ukrytą w najzwyklejszych przedmiotach i stworzeniach. Zwierzęta, drzewa, krajobrazy w końcu człowiek to zjawiska, które budzą nasz zachwyt.

Małym formom Yamamoto blisko do haiku, formy literackiej wywodzącej się z Japonii, której istotą jest zwięzłość i celność refleksji. Na skromnych i prostych zdjęciach artysty odkrywam podobny kunszt. Haiku związane jest z filozofią Zen i tutaj właśnie odnajduję klucz do zrozumienia twórczości japońskiego artysty.
fot. Masao Yamamoto
Masao Yamamoto
Urodzony w 1957 roku w Gamagori w prefekturze Aichi Yamamoto studiował malarstwo u Goro Saito, jednak od 1975 roku całkowicie poświęcił się fotografii. W latach 90. jego prace fotograficzne były wystawiane w galeriach w Stanach Zjednoczonych, głównie w Nowym Jorku. Pierwszy projekt noszący tytuł "A Box of Ku" (Ku no Hako, Pudełko Pustki) przybrał formę monografii wydanej przez Nazraeli Press. Był to długi na 18 stóp zwój zamknięty w wykonanym z drewna i pleksiglasu pudełku. Taka forma implikuje specyficzny sposób odczytywania kolejnych zdjęć. Brak narracji, narzuconego odgórnie sposobu "czytania" wizualnej opowieści, sugeruje fragmentaryczny odbiór, bliższy egzystencjalnemu doświadczaniu obcowania z rzeczywistością. Oddaje także charakter artystycznej pracy Yamamoto, której istotnym komponentem jest głęboki kontakt ze światem, z którego wyłuskuje obrazy - drobiny układające się w konstelacje, których struktura oddaje niepoznawalność wszechświata. Formę zwoju (makimono) przybrał także projekt Nakazora (termin oznaczający przestrzeń między niebem a ziemią).

Wszystkie prezentowane na wystawie prace (zarówno pojedyncze zdjęcia jak i instalacje) są na sprzedaż.

Zapraszamy do odwiedzenia strony autorskiej artysty: yamamoto-masao

Masao YamamotoKAWA = flow
Termin: do 31.07

Galeria ZPAF i S-KA
ul. św. Tomasza 24
Kraków
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
3
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0