Wystawa Masao Yamamoto w krakowskiej Galerii ZPAF i S-ka

Do końca lipca możemy oglądać wystawę "KAWA = flow" japońskiego artysty Masao Yamamoto. Miała ona swoją premierę podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie. Japończyk czerpie inspiracje z Buddyzmu. Jego prace sa skromne i wyciszone, a ich odbiór wymaga skupienia.
Jeszcze przez ponad dwa tygodnie możemy oglądać wystawę Masao Yamamoto zatytułowaną "KAWA = flow". Wernisaż odbył się podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie, o którym pisaliśmy już wcześniej: Miesiąc Fotografii w Krakowie 2009 - recenzja
fot. Masao Yamamoto
Twórczość Masao Yamamoto jest mocno związana z Buddyzmem. W swoim projekcie "KAWA = flow" artysta skupia się na człowieku i jego relacjach z otaczającym światem, którego częścią jest natura. Tytułowy przepływ, strumień dotyczy czasu i ludzkiej pamięci. Artysta za każdym razem na nowo aranżuje przestrzeń galerii. Nie powiązane ze sobą pozornie zdjęcia układają się w całość. Swoje odbitki poddaje zabiegom bliskim malarstwu: farbuje, rozmazuje obraz. Jego prace są często bardzo małych rozmiarów, zmusza to nas do podejścia bliżej, przyjrzenia się szczegółom obrazu.
fot. Masao Yamamoto
Teminem dobrze oddającym istotę jego sztuki może być kontemplacja. To stan, kiedy "widzimy jasno i w zachwycie", parafrazując Norwida. Dostrzegamy prawdę i siłę ukrytą w najzwyklejszych przedmiotach i stworzeniach. Zwierzęta, drzewa, krajobrazy w końcu człowiek to zjawiska, które budzą nasz zachwyt.

Małym formom Yamamoto blisko do haiku, formy literackiej wywodzącej się z Japonii, której istotą jest zwięzłość i celność refleksji. Na skromnych i prostych zdjęciach artysty odkrywam podobny kunszt. Haiku związane jest z filozofią Zen i tutaj właśnie odnajduję klucz do zrozumienia twórczości japońskiego artysty.
fot. Masao Yamamoto
Masao Yamamoto
Urodzony w 1957 roku w Gamagori w prefekturze Aichi Yamamoto studiował malarstwo u Goro Saito, jednak od 1975 roku całkowicie poświęcił się fotografii. W latach 90. jego prace fotograficzne były wystawiane w galeriach w Stanach Zjednoczonych, głównie w Nowym Jorku. Pierwszy projekt noszący tytuł "A Box of Ku" (Ku no Hako, Pudełko Pustki) przybrał formę monografii wydanej przez Nazraeli Press. Był to długi na 18 stóp zwój zamknięty w wykonanym z drewna i pleksiglasu pudełku. Taka forma implikuje specyficzny sposób odczytywania kolejnych zdjęć. Brak narracji, narzuconego odgórnie sposobu "czytania" wizualnej opowieści, sugeruje fragmentaryczny odbiór, bliższy egzystencjalnemu doświadczaniu obcowania z rzeczywistością. Oddaje także charakter artystycznej pracy Yamamoto, której istotnym komponentem jest głęboki kontakt ze światem, z którego wyłuskuje obrazy - drobiny układające się w konstelacje, których struktura oddaje niepoznawalność wszechświata. Formę zwoju (makimono) przybrał także projekt Nakazora (termin oznaczający przestrzeń między niebem a ziemią).

Wszystkie prezentowane na wystawie prace (zarówno pojedyncze zdjęcia jak i instalacje) są na sprzedaż.

Zapraszamy do odwiedzenia strony autorskiej artysty: yamamoto-masao

Masao YamamotoKAWA = flow
Termin: do 31.07

Galeria ZPAF i S-KA
ul. św. Tomasza 24
Kraków
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1