"Niewinne oko nie istnieje" - projekt Wojciecha Wilczyka w Muzeum Etnograficznym w Krakowie

W imieniu Muzeum Etnograficznego w Krakowie zapraszamy na wystawę fotografii Wojciecha Wilczyka "Niewinne oko nie istnieje". Autor przez ponad dwa lata dokumentował aktualny stan dawnych budynków kultu religijnego Żydów. Większość pełni obecnie zupełnie inną, często zaskakującą, funkcję. Wystawa jest elementem 19. Festiwalu Kultury Żydowskiej.
Rudera, zakład pogrzebowy, magazyn, sklep, remiza strażacka. Budynek mieszkalny, kino, siedziba urzędu, przychodnia, szkoła, bank. Niekiedy - galeria, muzeum. Wszystkie te budynki były kiedyś synagogami i domami modlitwy. Ponad 300 zdjęć. Ponad 300 dowodów na istnienie.

fot. Wojciech Wilczyk, Synagoga - Kargowa, 29.03.2008

Wojciech Wilczyk sfotografował wszystkie istniejące jeszcze w Polsce żydowskie miejsca modlitwy, które po wojnie zostały "zaadaptowane" na potrzeby miejscowej ludności. Świadkom swojej fotograficznej wędrówki zadawał proste pytanie: "Czy tu była synagoga?". Odpowiedzi zapisał. Rezultatem jego dwuipółletniej pracy jest projekt "Niewinne oko nie istnieje" obejmujący album wydany przez wydawnictwa Ha!art i Atlas sztuki oraz projekcję audiowizualną i wystawę, prezentowane w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie.

Wojciech Wilczyk wybrał surową formułę fotograficznej dokumentacji. Kolorowe zdjęcia nie starają się być niczym więcej, jak tylko zapisem aktualnego stanu rzeczy. Równie ważne jak same obiekty jest kontekst, w którym istnieją - współczesna rzeczywistość polskich miast i miasteczek. Gest fotografa demaskuje oswojony pejzaż.

Siłą tego projektu jest prostota i odwaga spojrzenia. Spojrzenia, które pyta. Pyta o ludzi, których już wśród nas nie ma, i pamięć o nich. O naszą wrażliwość wobec nie-naszego sacrum. O refleksję nad Zagładą. Każda z tych fotografii jest pytaniem o nas samych.


fot. Wojciech Wilczyk, Synagoga - Chełm, 02.12.2007

Wojtek Wilczyk - (ur.1961) fotograf i krytyk sztuki. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagielońskim. Fotografuje od 1988 roku. Autor wielu projektów dokumentalnych. Zrealizował cykl "Pejzaż symboliczny" poświęcony rozbieranej koksowni "Walenty" w Rudzie Śląskiej (1992-1996). W kolejnych latach (1999-2003) rejestrował zmiany, zachodzące na postindustrialnych terenach Górnego Śląska ("Czarno-Biały Śląsk"). Jest autorem kolorowego cyklu "Życie po życiu", w którym opowiada o losach i nowych wcieleniach wycofanych z eksploatacji samochodów. Kolejną dokumentalną serię, zatytułowaną "Postindustrial", poświęcił zamkniętym i popadającym w ruinę obiektom przemysłowym na terenie Polski i Niemiec. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001 i Ministerstwa Kultury w roku 2005. Swoje prace prezentował podczas wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą.
fot. Wojciech Wilczyk, Synagoga - Nowy Tomyśl, 11.05.2007


Wojciech Wilczyk Niewinne oko nie istnieje
Wernisaż: 27.06, godz. 18:00
Termin: 28.06 - 02.08
Muzeum czynne:
poniedziałek: nieczynne
wtorek - środa: 11.00 - 19.00
czwartek: 11.00 - 21.00
piątek - sobota: 11.00 -19.00
niedziela: 11.00 - 15.00

Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli
ul. Krakowska 46, Kraków
Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
1
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12