Wojciech Wilczyk "Niewinne oko nie istnieje" - wystawa w Atlasie Sztuki w Łodzi

ms
14 Sty 2009
Już w piątek, 16 stycznia o godzinie 18, w galerii Atlas Sztuki w Łodzi, otwarta zostanie wystawa fotografii Wojciecha Wilczyka "Niewinne oko nie istnieje". Autor, przez ponad dwa lata, odwiedzał zakątki całego kraju i fotografował budynki religijnego kultu Żydów - synagogi i prywatne domy moditwy. Wiele z nich jest dziś w stanie ruiny, całą masę zaadaptowano do zupełnie innych celów. Powstał obszerny dokument o tych miejscach. Autor przywołuje historię, a zarazem zwraca uwagę na zmiany, które łatwo przeoczyć.
Pracę nad projektem Wojciech Wilczyk rozpoczął we wrześniu 2006 roku. Ponad dwa lata fotografował żydowskie bożnice, midrasze i prywatne domy modlitwy. Podczas licznych podróży wykonał około 5800 zdjęć. Na początku projekt powstawał na materiałach czarno-białych. Po niedługim czasie autor zdecydował pracować w kolorze. Z bogatej kolekcji wybrano ostatecznie 307 barwnych fotografii. Są to kwadratowe ujęcia frontowych elewacji, wykonane w różnych warunkach pogodowych, przy naturalnym świetle.

Przyglądając się niektórym zdjęciom trudno uwierzyć, że patrzymy na dawne synagogi. Wiele z nich przebudowano, przystosowano do potrzeb domów kultury, bibilotek, sklepów, remiz, magazynów i innych przedsięwzieć, które tam dziś funkcjonują. Oprócz bogatego zbioru fotografii, elementem projektu są opisy miejsc, w których odnaleziono budynki, a także zapisy rozmów, jakie artysta przeprowadzał z osobami napotkanymi podczas pracy.
fot. Wojciech Wilczyk Synagoga - Nowy Tomyśl 11.05.2007
Jacek Michalak (Atlas Sztuki): Od pierwszej chwili, kiedy Adam Mazur pokazał mi fragment projektu Wojciecha Wliczyka zatytułowanego "Niewinne oko nie istnieje" wiedziałem, że to świetny projekt. W sumie bardzo prosty pomysł - sfotografować budynki synagog i domów modlitwy, czy też w wielu przypadkach ich pozostałości. Pomimo świadomości, że wiele z budynków kultu religijnego Żydów popadło przez lata w ruinę, wiele zostało zaadaptowanych na inne cele (biblioteki, domy kultury, kina, warsztaty rzemieślnicze - wymieniając tylko te najmniej zaskakujące) wrażenie po zobaczeniu inwentaryzacji jakiej dokonał Wilczyk jest porażające.
fot. Wojciech Wilczyk Synagoga - Działoszyce 7.11.2006
Czy tu była synagoga? - pytanie zadawane artyście przez mieszkańców i przez artystę mieszkańcom prowincjonalnych miasteczek, skierowane jest także do publiczności, która przeciera oczy ze zdumienia, widząc hurtownię okien, lokalny pub, zakład pogrzebowy czy skład mebli holenderskich. Pytanie zadawane przez anonimowych przechodniów wybitych z codziennej rutyny zjawieniem się fotografa jest jednocześnie zaprzeczeniem i potwierdzeniem wiedzy o historii, o tym, o czym każdy słyszał, ale jakby zapomniał - albo lepiej - nie chciał pamiętać. A jeśli pamięta, to od razu włączają się emocje. Z reguły jednak nie pamięta. Po co pamiętać, skoro można zapomnieć. To łatwiejsze i bardziej na miejscu w obecnej sytuacji, gdy dzięki miliardom euro z Unii polska prowincja staje się mniej prowincjonalna, a modernizacja oznacza w tym wypadku zacieranie śladów przeszłości. Nieumyślne, rozłożone w czasie, tak by było możliwie nie zauważalne. Adam Mazur, fragment tekstu z katalogu do wystawy.
fot. Wojciech Wilczyk Synagoga - Buk 11.05.2007
Wystawie towarzyszy katalog. Galeria Atlas Sztuki wyda również, wspólnie z Korporacją Wydawniczą Ha!art, album fotograficzny, w którym znajdą się wszystkie wybrane fotografie, wspomniane zapiski autora, a także eseje kuratora projektu Adama Mazura, historyka sztuki dr hab. Eleonory Jedlińskiej, Eleonory Bergman, Jacka Michalaka oraz Ambasadora Izraela w Polsce Davida Pelega. Całość uzupełni obszerny wywiad, jaki przeprowadziła z autorem Elżbieta Janicka. Organizatorzy zapowiadają prezentację albumu już podczas wernisażu.
fot. Wojciech Wilczyk, Synagoga - Lubań 4.01.2007
Wojtek Wilczyk - (ur.1961) fotograf i krytyk sztuki. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagielońskim. Fotografuje od 1988 roku. Autor wielu projektów dokumentalnych. Zrealizował cykl "Pejzaż symboliczny" poświęcony rozbieranej koksowni "Walenty" w Rudzie Śląskiej (1992-1996). W kolejnych latach (1999-2003) rejestrował zmiany, zachodzące na postindustrialnych terenach Górnego Śląska ("Czarno-Biały Śląsk"). Jest autorem kolorowego cyklu "Życie po życiu", w którym opowiada o losach i nowych wcieleniach wycofanych z eksploatacji samochodów. Kolejną dokumentalną serię, zatytułowaną "Postindustrial", poświęcił zamkniętym i popadającym w ruinę obiektom przemysłowym na terenie Polski i Niemiec. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001 i Ministerstwa Kultury w roku 2005. Swoje prace prezentował podczas wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą.


Wojciech WilczykNIEWINNE OKO NIE ISTNIEJE
Kurator: Adam Mazur
Wernisaż: 16.01.2009 godz. 19.00
Termin: 16.01.2009 - 1.03.2009

Atlas Sztuki
ul. Piotrkowska 114/116, Łódź
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0