Michał Bojara w praCoVni

W najbliższy piątek, 16 czerwca 2006 roku w krakowskiej Pauzie odbędzie się finisaż wystawy Michała Bojary. Natomiast już 21 czerwca zostanie otwarta kolejna wystawa artysty, tym razem w Warszawie. Ten młody twórca wyznaje zasadę, że każda ekspozycja to odzielna prezentacja nowego projektu. Nie dubluje, nie powtarza tych samych prac, dlatego każda wystawa jest unikalna.
fot. Michał Bojara "Nolens Volens"

Gdzieś w trakcie zmian technologicznych fotografii, często zagubione były dobrodziejstwa fotografii analogowej, w szczególności kolorowej. Staram się to w jakoś sposób spenetrować, znaleźć coś, czego jeszcze nie widziałem - w ten sposób powstają kolorowe obrazki, pojawia się estetyka błędu, gestu i koloru. Wypowiedź nie ogranicza się do działań standardowych. Trochę przyjemności z siedzenia w ciemni, kiedy nigdy nie wiem, co ostatecznie pojawi się na papierze. Odrobina ekspresji, działań nieprzemyślanych, podświadomych, trochę zabawy... (...)
Chwile, w których powstają obrazy nie są kreacją zewnętrzną, zdjęcie staje się jedyną możliwością zmierzenia się z tym, w co człowiek wkracza.


fot. Michał Bojara "Nolens Volens"

Każdy posiada swój zapis, ktoś krzykiem będzie chciał poderwać cały świat na nogi, inny napisze trzy słowa, które pozwolą usiąść w spokoju. Następna osoba po prostu zaśnie. Powstaną fotografie, zapisy bardzo osobiste, potrzeba zatrzymania obrazu, bez myśli o działaniu skończonym. Po prostu czysta odzwierzęca potrzeba. To, co zanotowane w głowie ciągłym powtarzaniem i nauką, próby, szkice, ćwiczenia w pewnej chwili stają się częścią człowieka i nie ma w tym głębokiej analizy. Obrazy stworzone ożywają dopiero po czasie.
Dźwięk spustu migawki staje się pewnego rodzaju wybawieniem - wszystko toczy się dalej.
- tekst Michał Bojara

fot. Michał Bojara "Nolens Volens"

O pracach Michała Bojary napisał Włodek Kierus:

Idea "gestu plastycznego w fotografii" niewątpliwie odżyła zdecydowanie w związku z popularyzacją technik cyfrowych. Nic tak dobrze nie wpływa na rozwój technik mniej popularnych, jak coraz bardziej dynamiczny rozwój tych najbardziej popularnych. "Pop" kontra "off". Oprócz aspektu technicznego, pojawia się aspekt akcji/działania. Fotografowanie jest happeningiem, gestem (oderwanym od wynikowego obrazu), wydarzeniem - kamera to tylko narzędzie - najistotniejsza jest wola fotografującego, przekazanie obrazowi energii fotografującego [por. Tomaszczuk, Z. (2004). Odwzajemnione spojrzenie. Wrocław: Typoscript]. Zresztą fotograficzne poszukiwania czegoś innego niż tylko komunikat i odwzorowanie towarzyszą fotografii już od dawna - działania takie prowadzili choćby Moholy Nagy, Man Ray, Warhol i wielu innych.

W dzisiejszych czasach fotografii zdominowanej przez techniki cyfrowe, oczywiste staje się to, że artyści chętniej sięgają po techniki manulane albo po prostu "archaiczne" (camera obscura, polaroid, lomo...). Prace Bojary świetnie obrazują to zjawisko, choć oczywiście nie to jest ich głównym przesłaniem. Autor jest właściwie malarzem, który posługuje się technikami fotograficznymi - używa ich jako środka wyrazu, powiększalnik i kuwety to dla niego pędzel i sztalugi...] - Włodek Kierus

fot. Michał Bojara "Nolens Volens"


Otwarcie wystawy Michała Bojary {ITL|Nolens Volens
odbędzie się 21 czerwca 2006 roku w art-clubie praCoVnia mieszczącym się przy ulicy Popiełuszki 16 w Warszawie.


Patroni wystawy:


Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
1
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12