"SIN - kobiety" Michała Bojary w praCoVnii

To już druga prezentacja Michała Bojary w art-clubie praCoVnia mieszczącym się na warszawskim Żoliborzu. W 2006 roku można było zobaczyć autoportrety Bojary, tym razem młody artysta zaprezentuje cykl zatytułowany "SIN - kobiety". Wernisaż wystawy odbędzie się jutro, 28 maja 2008 roku.
Michał Bojara urodził się w 1979 roku w Warszawie. Absolwent grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, obecnie student II roku studiów uzupełniających na ASP w Poznaniu. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Związku Polskich Artystów Plastyków. Bojara to artysta wszechstronny, stale poszukującym swojej drogi twórczej wykorzystując przy tym różnych narzędzi obrazowania. Jego fotografie nie są łatwe do sklasyfikowania. Można powiedzieć, że oscylują pomiędzy grafiką i malarstwem, będące równocześnie fotografią. Oglądając je tak naprawdę nie ma znaczenia sposób ich wykonania, a potrzeba ich zaszufladkowania znika. Po prostu patrzymy na obraz.

fot. Michał Bojara z cyklu "SIN - kobiety"

Swoje prace prezentował na kilkunastu wystawach zbiorowych i indywidualnych. Do najważniejszych należą: wystawa poplenerowa Pracowni Otwartej Leona Tarasewicza, Sejny (2000); wystawa grupowa Zapach, Stara Pomarańczarnia (2002); Portret Mistrza, wystawa poświęcona Władysławowi Hasiorowi, BWA Gorzów Wielkopolski (2003); wystawa indywidualna, Galeria Teatru Rampa (2003); wystawa indywidualna Figury, Teatr Dramatyczny w Warszawie - café kulturalna (2004); "Sin-kobiety" i "Gesty", Galeria Pauza w Krakowie (2006); Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie - S.A.M (2007). Jest laureatem konkursu "City after eight",Kanonu Twórców 2005 i Kanonu Twórców Digital Edition 2006 oraz konkursu "Biznes w obiektywie - Liderzy bankowości- z tego roku. Natomiast w 2007 zajął I miejsce w I edycji konkursu fotopolis.pl "Czterobój fotograficzny - runda "Człowiek". Michał Bojara, oprócz fotografią zajmuje się również grafiką, projektowaniem, scenografią oraz aranżacją wnętrz.

fot. Michał Bojara z cyklu "SIN - kobiety"

Idea "gestu plastycznego w fotografii" niewątpliwie odżyła zdecydowanie w związku z popularyzacją technik cyfrowych. Nic tak dobrze nie wpływa na rozwój technik mniej popularnych, jak coraz bardziej dynamiczny rozwój tych najbardziej popularnych. "Pop" kontra "off". Oprócz aspektu technicznego, pojawia się aspekt akcji/działania. Fotografowanie jest happeningiem, gestem (oderwanym od wynikowego obrazu), wydarzeniem - kamera to tylko narzędzie - najistotniejsza jest wola fotografującego, przekazanie obrazowi energii fotografującego [por. Tomaszczuk, Z. (2004). Odwzajemnione spojrzenie. Wrocław: Typoscript]. Zresztą fotograficzne poszukiwania czegoś innego niż tylko komunikat i odwzorowanie towarzyszą fotografii już od dawna - działania takie prowadzili choćby Moholy Nagy, Man Ray, Warhol i wielu innych. W dzisiejszych czasach fotografii zdominowanej przez techniki cyfrowe, oczywiste staje się to, że artyści chętniej sięgają po techniki manulane albo po prostu "archaiczne" (camera obscura, polaroid, lomo...). Prace Bojary świetnie obrazują to zjawisko, choć oczywiście nie to jest ich głównym przesłaniem. Autor jest właściwie malarzem, który posługuje się technikami fotograficznymi - używa ich jako środka wyrazu, powiększalnik i kuwety to dla niego pędzel i sztalugi...] - napisał Włodek Kierus


{BLD|Michał Bojara
SIN - kobiety
otwarcie wystawy: 28 maja 2008 godzina 19
wystawa potrwa miesiąc

art-club praCoVnia
ul. Popiełuszki 16, Warszawa

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Coolpix P1000 - pierwsze wrażenia
10 Lip 2018
Najnowszy Coolpix P1000 chce podbić serca miłośników superzoomów obiektywem o wyjątkowo dużym zakresie ogniskowych i wygodną ergonomią. Czy zdobędzie równie dużą popularność, co poprzednik, model P900?
3
Sony A7 III - test aparatu
6 Lip 2018
Choć wiele elementów zaczerpnięto z flagowego modelu, A7 III kosztuje ponad połowę mniej. Czy to najbardziej uniwersalna pełna klatka na rynku?
1
Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe
29 Cze 2018
Jeśli jesteście ciekawi, jak w boju wypada najnowsza bestia Sony, to mamy dobrą wiadomość. Profesjonalny teleobiektyw FE 400 mm f/2.8 GM OSS sprawdziliśmy na londyńskim torze wyścigowym Brooklands.
1
WD My Passport Wireless SSD - test przenośnego dysku do backupu
27 Cze 2018
Backup zdjęć z karty pamięci w czasie podróży, łączność Wi-Fi, przeglądanie zdjęć na smartfonie i praca na baterii do 10 godzin, a w razie potrzeby - power bank dla aparatu. Brzmi, jak narzędzie marzeń dla wielu fotografów. Sprawdźmy czy dysk wart jest swojej wysokiej ceny.
1