"Podszerstek" - Bownik w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej w Krakowie

Autor: Redakcja Fotopolis

18 Kwiecień 2023
Artykuł na: 6-9 minut

Paweł Bownik zaprasza na swoją najnowszą wystawę do krakowskiego Muzeum Manghha. „Podszerstek” to fragment dwuletniego projektu, w którym autor za pomocą fotografii eksploruje temat ubioru.

„Podszerstek” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie jest częścią dwuletniego projektu o tym samym tytule, w którego skład wchodzą wystawa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (24 kwietnia – 21 lipca 2022), wystawa w Muzeum Manggha (26 kwietnia - 23 lipca 2023) oraz anglojęzyczna monografia artysty współwydana przez Hatje Cantz Verlag (2022).

Sekretne życie tkanin

W łódzkiej odsłonie projektu interpretacja zagadkowego na pierwszy rzut oka tytułu została skierowana ku medium tkaniny. Fotografie Bownika przekraczają bowiem jej definicję opartą na rzemieślniczym kunszcie, kompozycyjnej finezji oraz wyjątkowości materii, a wystawa ta była przykładem zwrócenia uwagi na twórczość, która podejmuje wyzwanie kontekstualizacji historii i znaczenia przemysłów włókienniczego i modowego, używając do tego medium fotografii.

"Przejście", 2013, fot. Paweł Bownik

Widoczne to było szczególnie w kluczowej dla obu ekspozycji serii Rewers, której koncepcja oparta jest na ujawnieniu wewnętrznej strony ubiorów noszonych przez postaci historyczne (m.in. marszałka Józefa Piłsudskiego), duchowych (ornat z XVIII wieku), bohaterów anonimowych (młody powstaniec, służąca w majątku XIX-wiecznym). Tym samym artysta uruchamia cały zespół pytań o tożsamość (stroju, ubioru), pamięć kulturową, którą dany obiekt ze sobą niesie, reprezentację (poprzez fotografię), historię mówioną (pozwalającą zidentyfikować jednostkowe losy poszczególnych bohaterów), jak i rolę instytucji w dystrybucji tych wyobrażeń i utrwalaniu ich w społecznej świadomości.

Co skrywa ubiór?

"E-słodowy", 2013, fot. Paweł Bownik

W języku polskim podszerstka nie kojarzymy od razu z garderobą, choć w okryciach zwierząt ta gęsta, miękka i krótka warstwa futra znajdująca się tuż pod okrywą włosową pełni ważną funkcję termoizolacyjną. Poszycie, szczecina i sierść. Inaczej jest w języku angielskim - tam underfur, a z pewnością undercoat wskazuje na bezpośrednie powinowactwo ze światem mody i ubrań. Ten dosłowny „podpłaszczyk” jest więc tym, co ukrywane pod warstwą wierzchnią, tym, co wypełnia szczelinę między skórą a tkaniną, pozostając niewidocznym z zewnątrz. O ile strój, ubiór, moda, krawiectwo i przemysł ubraniowy były nośnikami treści w łódzkiej części, o tyle dla krakowskiej wystawy nacisk interpretacyjny zostanie położony na aspekt przedmiotu, na przykład ubrania jako obiektu, związanego ściśle z tradycją pieczołowitego rzemiosła, z kulturą materiału i materialności oraz z filozofią iki.

Dwa męskie kimona oraz przedmioty kultury wizualnej (maski teatralne, parawan i kamień suiseki) z kolekcji Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha pojawią się na wystawie obok wyboru fotografii reprezentujących między innymi serie: E-Słodowy (2012), Disassembly (2011-2012, 2023), Koleżanki i koledzy (2012-2017), Opłatki (2019-2023).

"Łania", 2012, fot. Paweł Bownik

O filozofii iki i złożoności jej natury badacze piszą, że oba jej aspekty - formalny i sytuacyjny - są ze sobą ściśle powiązane. Dlatego też tytułowy „podszerstek”’ obecny jest w wystawienniczej narracji poprzez skojarzenie świata człowieka i codziennego przedmiotu, wskazanie szczelin, jakie istnieją między naszym jego oglądem a spojrzeniem rzuconym mimochodem na to, co ukrywa się w półcieniu naszej powszedniości, młodości i piękna, sztuczności i naturalności.

Technika ma znaczenie

Uprawiana przez Bownika wielkoformatowa analogowa fotografia pojawia się tutaj jako historyczna technika, która jednak nie odeszła do lamusa, ale może wejść w inspirujący dialog ze współczesnymi technikami fotografii cyfrowej, w tym fotografii tworzonej z przeznaczeniem publikacji w mediach społecznościowych.

"Obiekt atmosferyczny", 2014, fot. Paweł Bownik

O swoim warsztacie pracy artysta opowiada tak: „Posługuję się aparatem wielkoformatowym Toyo 810M II o wymiarach negatywu 8 × 10 cali. Stosuję w ten sposób najstarszą technikę fotograficzną, sięgającą XIX wieku. Z dawnych fotografii i pierwszych niemych filmów pamiętamy sceny w atelier, kiedy aparat z miechem stawiany był na statywie, a fotografujący, aby zobaczyć, co dzieje się na matówce, musiał przykryć się czarną kotarą. Pozujący godzinami modele tkwili w bezruchu, by zachować ostrość zdjęcia. W tej technice fotograf, odcięty od jasnego otoczenia dzięki zaciemnieniu, może zobaczyć tylko to, co fotografuje, może to kadrować i wyostrzać. Technika ta wymaga niezwykłej precyzji zarówno w kwestii doboru kadru (ustawiony na statywie aparat waży ponad 10 kg i jest mało mobilny), jak i opanowania warsztatu.”

"Disassembly", 2012, fot. Paweł Bownik

Kiedy i gdzie?

Wernisaż wystawy „Podszerstek” odbędzie się w środę, 26 kwietnia 2023 roku, o godz. 18.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, przy ul. Marii Konopnickiej 26 w Krakowie.

Zdjęcia można będzie oglądać do 23 lipca 2023 roku.

Więcej informacji o wystawie znajdziecie na facebookowej stronie wydarzenia.

(fot. okładkowa: "10 dzień lata", 2013, fot. Paweł Bownik)

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Wraz z końcem czerwca ruszają Letnie Meetingi Fotograficzne - seria wydarzeń obejmujących spotkania z ekspertami, praktyczne warsztaty i testy sprzętu. Przez cały lipiec cykl odwiedzi...
4
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
6 czerwca w lublinie rusza druga edycja Wschodniego Festiwalu Fotografii. To przestrzeń spotkań z fotografią artystyczną, dokumentalną i reportażową w najbardziej wyrazistych i...
6
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
OFF przechodzi na czas letni. 15. edycja Opolskiego Festiwalu Fotografii skupia się wokół tematu przesilenia, prezentując zarówno projekty związane z cyklami natury, jak i osobiste...
2
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)