"Stan zawieszenia" Zjeżdżałki w Galerii "pf"

Już za niecały tydzień 7 marca w poznańskiej Galerii Fotografii "pf" odbędzie się wernisaż wystawy "Stan zawieszenia" Ireneusza Zjeżdżałki. Zobaczymy zdjęcia pokazywane już wcześniej, ale też kilka nowych prac.
Już za niecały tydzień 7 marca w poznańskiej Galerii Fotografii "pf" odbędzie się wernisaż wystawy "Stan zawieszenia" Ireneusza Zjeżdżałki. Zobaczymy zdjęcia pokazywane już wcześniej, ale też kilka nowych prac.


Na anonsowanej wystawie można będzie obejrzeć zarówno fotografie, które prezentowano już pod tytułem "Sedymentacja" w krakowskim Zderzaku, jak i te, które nie trafiły na wystawę, ale opublikowano je w towarzyszącym jej albumie o takim samym tytule. Jednak najciekawiej zapowiadają się nowe prace, do tej pory nigdzie nie pokazywane. Autor przekonuje, że to właśnie ich obecność połączona z innym zestawieniem pozostałych zdjęć zadecydowały o zmianie tytułu ekspozycji.

Wernisaż "Stanu zawieszenia" Ireneusza Zjeżdżałki odbędzie się w poniedziałek 7 marca. Rozpoczęcie wieczoru zaplanowano na godzinę 18.00. Ekspozycja potrwa miesiąc.

Galeria Fotografii "pf"
Centrum Kultury "Zamek"
ul. Święty Marcin 80/82
61-809 Poznań
tel: (61) 64 65 330
fax: (61) 64 65 308
e-mail: galeriapf@zamek.poznan.pl

Poniżej zamieszczamy krótki fragment tekstu Darii Kołackiej "Ireneusza Zjeżdżałki fotograficzne studium polskiej rzeczywistości", który towarzyszy katalogowi wystawy.

Zdjęcia Ireneusza Zjeżdżałki oddają atmosferę dobrze znaną pokoleniu fotografa z piosenek Lecha Janerki: szarą rzeczywistość, której nie stać na kolorowy odlot na Paragwaj. Niewielkie, czarno-białe prace Zjeżdżałki stanowią przeciwny biegun współczesnej fotografii wielkomiejskiej - barwnych, wielkoformatowych przedstawień w stylu Roberta Walkera, czy Toma Wooda. Zamiast nieustającego ruchu ludzi, pojazdów, reklam i świateł metropolii, widz ma do czynienia z wyciszoną, wręcz ascetyczną przestrzenią małych miasteczek, jak w innym zbiorze fotografii Zjeżdżałki - "Małym atlasie mojego miasta". Zazwyczaj z widoku miasta pozostają przy tym jedynie ślady - fragment jezdni, kawałek jakiegoś budynku, bezdomna ściana.

Brak tu ludzi - bohaterów przedstawienia. Pokazywane miejsca też nie są heroiczne. Zjeżdżałka nie fotografuje Polski tak, by stała się poprzez swą odmienność egzotycznie atrakcyjna dla obcego odbiorcy. O wiele bardziej zdaje się jej przyglądać okiem dokumentalisty. Dlatego tytułami prac są nazwy miejsc. W tę pozorną neutralność wpisuje się jednak zaraźliwa nostalgia: nawet jeśli się nie zna konkretnej scenerii, ma się poczucie, że miejsce jest znane. Poprzez swą zwyczajność. Swoistość zdjęć Zjeżdżałki opiera się na ich swojskości.
Komentarze
Polecane artykuły
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!