Fotografie prasowe Aleksandra Jałosińskiego w DSH w Warszawie

Dom Spotkań z Historią i Polska Agencja Fotografów FORUM zapraszają na wernisaż i spotkanie z autorem wystawy "Chodząc po ziemi" - 50 lat fotografii prasowej Aleksandra Jałosińskiego, które odbędą się w środę, 25 stycznia o godz. 18:00 w DSH w Warszawie. Ekspozycja będzie prezentowana do 20 maja 2012.
Stacja Misie, 01.1962. Transport turbiny do elektrowni w Turoszowie, trasa kolejowa Terespol-Turoszów. Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM

Na wystawie w DSH zobaczycie blisko 150 fotografii Aleksandra Jałosińskiego, znakomitego fotoreportera, którego przygoda z fotografią zaczęła się w latach 50. ubiegłego wieku. Pracując jako fotograf prasowy od 1957 roku (m.in. dla "Expressu Wieczornego", "Sztandaru Młodych", "Polski", "Kobiety i Życia", "Kultury", "Szpilek", "Polityki", "Rzeczpospolitej", "Teatru"), wiele podróżował po Polsce; zgromadził olbrzymi, liczący kilkaset tysięcy zdjęć zbiór, z których wyłania się wielowymiarowy obraz PRL-u.
Warszawa, 06.1972. Melchior Wańkowicz, zdjęcie do wywiadu Krzysztofa Kąkolewskiego z Melchiorem Wańkowiczem. Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM

Ekspozycja, prezentowana w Domu Spotkań z Historią, pokazuje tajniki pracy fotoreportera w PRL-u; stanowi nie tylko wyjątkowy portret minionej epoki, to również osobiste spojrzenie fotografa na kraj i ludzi poprzez kolejne dziesięciolecia Polski Ludowej. Pokazujemy wielkie budowy socjalizmu, zakłady przemysłowe, kopalnie, prowincjonalne miasteczka i wsie, portrety wybitnych artystów, pisarzy i polityków (m.in. Ida Kamińska, Stanisław Grochowiak, Jerzy Andrzejewski, Ryszard Kapuściński, Melchior Wańkowicz, Witold Małcużyński, Wanda Wiłkomirska, Lech Wałęsa) i "zwykłych" ludzi. Fotografiom towarzyszą barwne opowieści autora, relacjonującego okoliczności wykonania zdjęć, metody realizacji tematów fotograficznych, czy kulisy wykonywania zawodu fotografa.
Okolice Siemiatycz, 08.1975. Wesele na wsi. Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM

Pierwsze spojrzenie, pierwszy błysk były najważniejsze. Wchodziłem do zakładu pracy, przebiegałem hale czy inne pomieszczenia i albo miałem temat, albo nie było go w ogóle. Najlepsze były te fotografie, kiedy wszyscy byli tak zajęci, że nikt mnie nie zauważył. Gdybym usiadł, długo rozmawiał, wypytywał - to temat zacząłby się rozmywać. Interesowali mnie ludzie. Wdrapywałem się pod sufit, żeby zrobić ogólny widok hali, a potem już skupiałem się na twarzach, pracy, relacji między ludźmi - mówi Aleksander Jałosiński.
Warszawa 07.1964 r. Transport pomnika "Nike". Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM

Fotografią zacząłem się poważniej interesować w gimnazjum, kiedy ojciec ofiarował mi aparat - Exaktę ze wspaniałym obiektywem Biotar. W Bibliotece Narodowej, w której pracowałem od 1954 roku, zetknąłem się po raz pierwszy z ciemnią i laboratorium fotograficznym, gdzie mikrofilmowano starodruki. W końcu musiałem wybrać między fotografią a pracą naukową. Pomyślałem, że jako fotoreporter zachowam margines wolności, niezależności. Będę żył w tym zniewolonym, zamkniętym kraju, nie będąc elementem ustroju. Poza tym szybko się zorientowałem, że fotografii prasowych nie cenzuruje się. Z czysto technicznych powodów; do cenzury szły "szczotki" gazet z pustymi miejscami na zdjęcia. Zostałem więc fotoreporterem. To była ciężka praca, ale i wielka frajda, i przygoda. Wyjeżdżając z Warszawy nigdy nie wiedziałem, kogo poznam, na co trafię i co mnie spotka. I to było clou tego zawodu, ta wieczna przygoda.
Wrocław 04.1967 r. "Dolmel" fabryka turbin energetycznych. Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM

Aleksander Jałosiński urodził się w 1931 roku w Płocku. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim, pracował naukowo w Bibliotece Narodowej. Uczestnicząc w badaniach poziomu czytelnictwa sporo podróżował po kraju, jednocześnie pisał reportaże i coraz więcej fotografował. Fotografią prasową zajął się zawodowo w 1957 roku. Pracował w redakcjach m.in. pism: "Express Wieczorny", miesięcznik "Polska" (1961-1964), "Sztandar Młodych" (1964-1969), tygodnik "Kultura" (1961-1978), tygodnik "Perspektywy" (1978-1981), "Rzeczpospolita" (1981-1989), "Przegląd Tygodniowy" (1989-1991), tygodnik "Kobieta i Życie" (1992-1993), dziennik "Nowa Europa - Prawo i Gospodarka" (1997-2003).

Na dorobek twórczości Aleksandra Jałosińskiego składa się ponad 20 tysięcy klisz, stanowiących jedno z najobszerniejszych i najlepiej uporządkowanych kolekcji fotoreporterskich w Polsce. Od lat jest sukcesywnie digitalizowane przez autora, który jako jeden z pierwszych fotografów swojego pokolenia docenił i wdrożył cyfrowe techniki obróbki i archiwizacji zdjęć.


"Chodząc po ziemi" - 50 lat fotografii prasowej Aleksandra Jałosińskiego
Wernisaż: 25.01.2012, godz. 18:00
Termin: 26.01-20.05.2012

Dom Spotkań z Historią
ul. Karowa 20
Warszawa

Warszawa, 12.1967. Warszawskie Zakłady Farmaceutyczne "Polfa", króliki używane do testowania leków. Fot. Aleksander Jałosiński/FORUM
 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13