"Kwartalnik Fotografia" nr 31

Do naszej redakcji trafił dzisiaj nowy numer "Kwartalnika Fotografia", który wkrótce znajdzie się w sprzedaży. Od tego wydania będziemy prezentować wybrane artykuły z kolejnych numerów czasopisma. Dziś publikujemy tekst Aleksandry Śliwczyńskiej-Kupidura o twórczości laureata konkursu "Portfolio Młodych" - Pawle Błęckim oraz jego prace.
Czy tam szary wiruje pył?

Pamiętam, że w dzieciństwie najbardziej na świecie byłam przejęta i bałam się, gdy czytałam komiks o tym, jak coś szarego zaczyna wchodzić i przykrywać sobą świat. Jakaś szara plama, cień, zakrywał i pochłaniał ziemię. I wszyscy się tego bali... Czytelnicy i bohaterowie.

Czy to był lęk przed szarością dnia codziennego, czy lęk przed byciem szarym, zwykłym, przeciętnym człowieczkiem? Czym był ów szary? Może tylko skalą szarości? A może zwykłym szarym cieniem (bo z nim barwa ta jest często utożsamiana, aczkolwiek już młodzi adepci malarstwa na jednej z pierwszych lekcji zostają uświadomieni, że nie ma szarych cieni; szara barwa cienia nie istnieje, ponieważ nabiera, pozyskuje, nasyca się kolorem tego, co najbliżej niego). Jaki jest szary w przypadku serii zdjęć Pawła Błęckiego? Brudny? Brzydki?

W tych fotografio-grafikach szara barwa staje się atrybutem i przykrywa śmietnik wizualny polskiej ulicy. Szarość pokrywa to, co kolorowe, pstrokate i czego na niej za dużo. Brudny szary na niewygodnej reklamowej rzeczywistości. "Skalą szarości" autor wpisuje się w popularny trend gadania o zaśmieconej przestrzeni publicznej. Przez szary zostaje pokazana jak geometrycznie gładkie i ciekawe są formy dookoła nas, i nie brzydkie, a właśnie, że ładne, ugładzone! Przewrotny ten chwyt, bo negujący reklamy, a korzystający z tego samego prawa co one - to zwrócenie uwagi na coś przez wyodrębnienie z tła, z gąszczu komunikatów. Błęcki nie boi się "szarego końca", "szarych eminencji", ani "szarego mydła", czy "szarej strefy". U niego szary, choć achromatyczny nie jest bury, ani smutny, tylko potęgujący formy, stwarzający nowe miejsca, zakrywający jedne kwestie, a uwypuklający inne, wyjaśniający i pokazujący to, co nie zostało wypowiedziane i zauważone. Jak pisze autor w opisie projektu: "Tytułowa skala szarości to bezpośrednie odniesienie do polskiej przestrzeni miejskiej, której tonalność jest wszystkim doskonale znana - ale której walory potrafią być również niedocenione".

Zdjęcia Błęckiego nie są ani artystowsko-smutno czarno-białe ani wesoło kolorowe, są takie pomiędzy. Zdjęcia te to ciąg dualizmów: pomiędzy kolorem a czarnobiałością, pomiędzy starym (jak stare fotografie) a nowym (jak kolorowe zdjęcia cyfrowe), pomiędzy smutnym a wesołym, wzniosłym a niskim. Trochę w przyszłości, trochę w przeszłości. W "Skali szarości" w roli pierwszej drugi plan, odwrócenie. Ani to smutne, ani wesołe. Szare zdjęcia są jak emblematy, jak logo jakiegoś miasta, ulicy, przestrzeni. Ani ziębią, ani parzą, ale uwaga - nie są przeciętne, ani zwykłe, i dobrze!
Paweł Błęcki, z serii "Skala szarości"

Paweł Błęcki, z serii "Skala szarości"

Paweł Błęcki, z serii "Skala szarości"

Paweł Błęcki, z serii "Skala szarości"

Paweł Błęcki (ur. 1984) pochodzi z Gdańska, gdzie ukończył grafikę na ASP. Aktualnie studiuje na kierunku Intermedia poznańskiej ASP. W swoich pracach najczęściej posługuje się instalacją, fotografią oraz video.

Artykuł Aleksandry Śliwczyńskiej-Kupidura "Czy tam szary wiruje pył?" znajdziemy w nowym 31 numerze "Kwartalnika Fotografia".

Zamówień można dokonywać na stronie: fotografia.net.pl lub pisząc na adres: prenumerata@fotografia.net.pl.

Kwartalnik jest również dostępny w salonach Empiku, Ruchu, Kolportera, w sieci księgarni Matras, w niektórych muzeach, galeriach i księgarniach.
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
3
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1
Kilka godzin z Panasonic Lumix S1 - pierwsze wnioski
1 Lut 2019
Podczas dorocznego Digital Imaging Seminar, Panasonic zdradził wreszcie pełną specyfikację swojej pierwszej pełnej klatki, a w ręce dziennikarzy powędrowały pierwsze egzemplarze modeli S1 i S1R...
7
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - test obiektywu
28 Sty 2019
Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.
0