"Kwartalnik Fotografia" nr 31

Autor: Marcin Grabowiecki

4 Grudzień 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Do naszej redakcji trafił dzisiaj nowy numer "Kwartalnika Fotografia", który wkrótce znajdzie się w sprzedaży. Od tego wydania będziemy prezentować wybrane artykuły z kolejnych numerów czasopisma. Dziś publikujemy tekst Aleksandry Śliwczyńskiej-Kupidura o twórczości laureata konkursu "Portfolio Młodych" - Pawle Błęckim oraz jego prace.

Czy tam szary wiruje pył?

Pamiętam, że w dzieciństwie najbardziej na świecie byłam przejęta i bałam się, gdy czytałam komiks o tym, jak coś szarego zaczyna wchodzić i przykrywać sobą świat. Jakaś szara plama, cień, zakrywał i pochłaniał ziemię. I wszyscy się tego bali... Czytelnicy i bohaterowie.

Czy to był lęk przed szarością dnia codziennego, czy lęk przed byciem szarym, zwykłym, przeciętnym człowieczkiem? Czym był ów szary? Może tylko skalą szarości? A może zwykłym szarym cieniem (bo z nim barwa ta jest często utożsamiana, aczkolwiek już młodzi adepci malarstwa na jednej z pierwszych lekcji zostają uświadomieni, że nie ma szarych cieni; szara barwa cienia nie istnieje, ponieważ nabiera, pozyskuje, nasyca się kolorem tego, co najbliżej niego). Jaki jest szary w przypadku serii zdjęć Pawła Błęckiego? Brudny? Brzydki?

W tych fotografio-grafikach szara barwa staje się atrybutem i przykrywa śmietnik wizualny polskiej ulicy. Szarość pokrywa to, co kolorowe, pstrokate i czego na niej za dużo. Brudny szary na niewygodnej reklamowej rzeczywistości. "Skalą szarości" autor wpisuje się w popularny trend gadania o zaśmieconej przestrzeni publicznej. Przez szary zostaje pokazana jak geometrycznie gładkie i ciekawe są formy dookoła nas, i nie brzydkie, a właśnie, że ładne, ugładzone! Przewrotny ten chwyt, bo negujący reklamy, a korzystający z tego samego prawa co one - to zwrócenie uwagi na coś przez wyodrębnienie z tła, z gąszczu komunikatów. Błęcki nie boi się "szarego końca", "szarych eminencji", ani "szarego mydła", czy "szarej strefy". U niego szary, choć achromatyczny nie jest bury, ani smutny, tylko potęgujący formy, stwarzający nowe miejsca, zakrywający jedne kwestie, a uwypuklający inne, wyjaśniający i pokazujący to, co nie zostało wypowiedziane i zauważone. Jak pisze autor w opisie projektu: "Tytułowa skala szarości to bezpośrednie odniesienie do polskiej przestrzeni miejskiej, której tonalność jest wszystkim doskonale znana - ale której walory potrafią być również niedocenione".

Zdjęcia Błęckiego nie są ani artystowsko-smutno czarno-białe ani wesoło kolorowe, są takie pomiędzy. Zdjęcia te to ciąg dualizmów: pomiędzy kolorem a czarnobiałością, pomiędzy starym (jak stare fotografie) a nowym (jak kolorowe zdjęcia cyfrowe), pomiędzy smutnym a wesołym, wzniosłym a niskim. Trochę w przyszłości, trochę w przeszłości. W "Skali szarości" w roli pierwszej drugi plan, odwrócenie. Ani to smutne, ani wesołe. Szare zdjęcia są jak emblematy, jak logo jakiegoś miasta, ulicy, przestrzeni. Ani ziębią, ani parzą, ale uwaga - nie są przeciętne, ani zwykłe, i dobrze!

Paweł Błęcki, z serii "Skala szarości"
Paweł Błęcki, z serii "Skala szarości"
Paweł Błęcki, z serii "Skala szarości"
Paweł Błęcki, z serii "Skala szarości"

Paweł Błęcki (ur. 1984) pochodzi z Gdańska, gdzie ukończył grafikę na ASP. Aktualnie studiuje na kierunku Intermedia poznańskiej ASP. W swoich pracach najczęściej posługuje się instalacją, fotografią oraz video.

Artykuł Aleksandry Śliwczyńskiej-Kupidura "Czy tam szary wiruje pył?" znajdziemy w nowym 31 numerze "Kwartalnika Fotografia".

Zamówień można dokonywać na stronie: fotografia.net.pl lub pisząc na adres: prenumerata@fotografia.net.pl.

Kwartalnik jest również dostępny w salonach Empiku, Ruchu, Kolportera, w sieci księgarni Matras, w niektórych muzeach, galeriach i księgarniach

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Publikacje
In Praise of Shadow - fotograficzna kraina cienia w książce Tomasza Kaweckiego
In Praise of Shadow - fotograficzna kraina cienia w książce Tomasza Kaweckiego
W swojej najnowszej książce Tomasz Kawecki schodzi do krainy cienia, by odkryć resztki pierwotnego świata, który nie został jeszcze zdominowany przez człowieka. Tytułowy projekt będzie...
7
Wystartowała 5. edycja BUP Book Award - wygraj publikację własnej książki fotograficznej
Wystartowała 5. edycja BUP Book Award - wygraj publikację własnej książki fotograficznej
Nie musisz mieć makiety ani nawet dokończonego projektu. Liczy się tylko to, co chcesz pokazać. Zgłoszenia do tegorocznej edycji BUP Book Award możecie nadsyłać do 12 maja. Zwycięzca...
26
Bezkoniec - pierwsza publikacja uczestników Szkoły Dokumentu Pix.House
Bezkoniec - pierwsza publikacja uczestników Szkoły Dokumentu Pix.House
Pix.House inauguruje sezon 2024 premierą książki „Bezkoniec”. Razem z towarzyszącą jej wystawą stanowi podsumowanie kilkuletniej pracy słuchaczy, którzy pracowali nad realizacją...
17
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)