“Emulsja”

Autor: Maciej Luśtyk

28 Lipiec 2015
Artykuł na: 4-5 minut
Fundacja Archeologii Fotografii przedstawia nową publikację pod tytułem “Emulsja”. Album zawiera ponad 80 “przeznaczonych do konserwacji” fotografii, które zaprezentowane w ten sposób przybierają nowe, abstrakcyjne formy, a dopełniające je teksty stanowią ciekawą refleksję na temat materialności fotografii.

Publikacja pod tytułem ”Emulsja” to ponad 80 archiwalnych fotografii i wybranych współczesnych prac opowiadających historię zniszczeń, działań artystów i materialności fotografii. Subiektywny wybór pozwala zobaczyć w jaki sposób fotografie określane jako „obiekty do konserwacji” przybierają abstrakcyjne formy i pod względem wizualnym wydają się czymś więcej niż tylko świadectwem czasu. Książka wychodzi jednak poza samą sferę obrazu. Teoretyczną refleksję na temat materialności fotografii podejmują teksty Marty Przybyło –Ibadullajev i Sławomira Sikory, a także inspirujące opisy Moniki Supruniuk, wprowadzające nas w zagadnienia konserwacji prewencyjnej.

Tak o książce wypowiada się jej autorka, Marta Przybyło-Ibadullajev - Pomysł na realizację niniejszej książki zrodził się w dużej mierze dzięki pracy nad zbiorem fotografii krajoznawczej z pierwszych dekad XX wieku, autorstwa łódzkiego inżyniera, Stefana Burschego (1887–1940). Interesująca kolekcja, licząca kilkaset negatywów szklanych i celuloidowych, ukazuje szerokie spektrum przypadków konserwatorskich. Rozpoznane w niej zniszczenia są także świadectwem burzliwego losu samych negatywów, przechowywanych w piwnicach i na strychach, przechodzących na przestrzeni lat z rąk do rąk, do kolejnych członków rodziny autora. Niezwykłe pod względem wizualnym fotografie, czasem przybierające abstrakcyjne formy na granicy czytelności, intrygują zestawieniem pierwotnego, dopracowanego kadru z niekontrolowanymi śladami zniszczeń.

Analizując wybór zdjęć Burschego czy przykłady innych publikowanych tu fotografii, trudno oprzeć się wrażeniu, że z punktu widzenia estetycznego ślady te stanowią wartość dodaną, która powoduje, że na dłużej zatrzymujemy wzrok na pozornie prostym i zwyczajnym kadrze. To niepokojące doznanie pozostaje w sprzeczności z codzienną praktyką archiwalną, nastawioną na ochronę i możliwie dobre zachowanie materiału fotograficznego. Zniszczona fotografia, mimo minimalnej wartości dokumentalnej, pozbawiona także wartości rynkowej, pociąga i kusi.

Narracja w książce przebiega dwutorowo – z jednej strony na zasadzie skojarzeń formalnych między zdjęciami archiwalnymi a pracami artystycznymi, z drugiej – porządkuje materiał, tam gdzie tylko jest to możliwe, na uszkodzenia mechaniczne, chemiczne czy biologiczne i analogicznie – na zbliżone, ale świadome działania w pracach artystycznych

Temat emulsji, zawiesiny halogenków srebra w żelatynie, niegdyś „esencji“ fotografii, warunkującej jej właściwości światłoczułe i możliwość zapisu obrazu, jest dziś odległy od dominującej praktyki fotograficznej. Fotografia w swojej analogowej postaci jest obecna głównie w twórczości artystycznej, a najpowszechniej – w zbiorach prywatnych: albumach i pamiątkach rodzinnych. Fascynacja materialnością obiektów fotograficznych, wpisująca się w nurt biografii rzeczy, silnie obecny we współczesnej humanistyce, oraz konieczność zapewnienia fotografiom możliwie dobrych warunków w celu zachowania warstwy obrazowej są zagadnieniami niezwykle ważnymi. Zmagają się z nimi archiwiści, badacze archiwów i prywatni kolekcjonerzy, ale także artyści, w odniesieniu do własnej twórczości. Wadze merytorycznej tego tematu towarzyszy jego wyjątkowy potencjał badawczy oraz wizualny, który prezentowana książka ma nadzieję, w trochę przewrotny sposób, ukazać.

Wcześniej wybrane prace prezentowane były na wystawie, którą do 17 lipca można było oglądać w galerii Fundacji Archeologii Fotografii. Teraz nakładem fundacji ukazuje się publikacja “Emulsja”. Książką dostępna jest do kupienia w wersji polsko-angielskiej w cenie 45 zł.

UWAGA KONKURS!

W związku z wydaniem książki Fundacja Archeologii Fotografii przygotowała specjalny konkurs, w którym do wygrania są 2 egezmplarze "Emulsji". Aby wygrać książkę, wystarczy na adres fundacja@archeologiafotografii.pl przesłać imię i nazwisko jednego współczesnego artysty posługującego się techniką bezkamerową. Kto pierwszy ten lepszy.

Więcej informacji o publikacji znajdziecie na stronie faf.org.pl

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Publikacje
In Praise of Shadow - fotograficzna kraina cienia w książce Tomasza Kaweckiego
In Praise of Shadow - fotograficzna kraina cienia w książce Tomasza Kaweckiego
W swojej najnowszej książce Tomasz Kawecki schodzi do krainy cienia, by odkryć resztki pierwotnego świata, który nie został jeszcze zdominowany przez człowieka. Tytułowy projekt będzie...
7
Wystartowała 5. edycja BUP Book Award - wygraj publikację własnej książki fotograficznej
Wystartowała 5. edycja BUP Book Award - wygraj publikację własnej książki fotograficznej
Nie musisz mieć makiety ani nawet dokończonego projektu. Liczy się tylko to, co chcesz pokazać. Zgłoszenia do tegorocznej edycji BUP Book Award możecie nadsyłać do 12 maja. Zwycięzca...
26
Bezkoniec - pierwsza publikacja uczestników Szkoły Dokumentu Pix.House
Bezkoniec - pierwsza publikacja uczestników Szkoły Dokumentu Pix.House
Pix.House inauguruje sezon 2024 premierą książki „Bezkoniec”. Razem z towarzyszącą jej wystawą stanowi podsumowanie kilkuletniej pracy słuchaczy, którzy pracowali nad realizacją...
17
Powiązane artykuły